۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 7881
خیابان ولیعصر یک شریان عمومی است نه فضای عمومی

شهر: خیابان ولیعصر لایه های پنهانی دارد که به ویژگی های طبیعی و اجتماعی آن بر میگردد. با نگاه هنرمندان میتوانیم لایه های این خیابان را بشناسیم و به یک فهم جمعی مشترک از آن برسیم. 

به گزارش شهر، فردین علیخواه، جامعه شناس در نشستی که در حاشیه کارگاه عکاسی ملاقات با خیابان برگزار شد، شهر را به متنی تشبیه کرد که هر کس از دید خود آن را میخواند و گفت: اینکه در خیابان ولیعصر هر فردی چه عکسی می‌گیرد به پیشینه ذهنی آن فرد بستگی دارد چرا که شهر یک متنی است که فرد نگاه خودش را خواهد داشت. 
به گفته او؛ اینکه نگاهی که به شهر داریم چقدر دربرگیرنده یا محدود به بخش خاصی است، مهم است. درواقع  هرچقدر یک عکس بتواند تنوعات اجتماعی را نشان دهد و دربرگیرندگی داشته باشد ‌و طردشدگی اجتماعی نداشته باشد، دارای اهمیت است. 
نوید پورمحمدرضا، کارشناس معماری و شهرسازی هم در این نشست بیان کرد: وقتی به گذشته خیابان ولیعصر فکر می کنیم تصویر ذهنی ما از آن خیلی وامدار عکس هایی است که از آن گرفته شده و معمولا بر این مبنا روایتی هم می سازیم.
او با بیان اینکه خیابان ولیعصر شبیه فضای عمومی نیست بلکه شریان عمومی است، توضیح داد: خیابان ولیعصر اما فضای عمومی نیست این در شرایطی است که این خیابان در  عکس های دهه های پیشین خیلی به تلقی ما از فضای عمومی نزدیک است. با این حال برخی معتقدند یک عکس به تنهایی یک‌روایت نیست چون ‌زمان را متوقف میکند و در آن زمان جریان ندارد اما؛ در مقابل  عده ای هم تاکید دارند عکس ‌و نقاشی روایت کننده هستند. 
پورمحمدرضا گفت: در نهایت همگان بر این موضوع توافق دارند که بر مبنای عکس‌ها می‌توان روایت ساخت، روایت خیابان ولیعصر به مثابه فضای عمومی تا حد زیادی از عکس‌ها گرفته شده است. 
علی اعطا، عضو شورای شهر تهران هم در این نشست به قدمت ۱۰۰ ساله خیابان ولیعصر اشاره کرد و گفت: در آن زمان این خیابان کارکرد معبر داشته است و در رقابت با جاده شمیران شکل می‌گیرد که نقش معبر را ایفا کند نزدیک به دو دهه از حالت معبر به مقصد تغییر می کند، به گفته او؛ در حال حاضر همچنان جدال بین معبر و فضای شهری درباره خیابان ولیعصر محسوس است. به طوری که نیروهای مختلفی را می بینیم که بخشی به سمت جنبه معبرگونه این خیابان  و برخی به سمت تبدیل ظرفیت هایی از آن به فضای شهری تاکید دارند. درباره خیابان ولیعصر علاوه بر آنکه باید تمرکز بر کارکرد محور بودن آن توجه کرد باید به جنبه توسعه فضای عمومی هم‌توجه کنیم اما باید اول یک‌فهم مشترک‌ نسبت به آینده این خیابان  شکل بگیرد. 
سخنگوی شورای شهر تهران توضیح داد: جدال بین پنهان و آشکار خیابان است. این خیابان لایه های پنهانی دارد که به ویژگی های طبیعی و اجتماعی آن بر میگردد. با نگاه هنرمندان میتوانیم لایه های این خیابان را بشناسیم و به یک فهم جمعی مشترک از آن برسیم. 
او گفت: هر نوع اقدامی در باره خیابان ولیعصر در گام ‌نخست باید نتیجه یک فهم مشترک باشد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 7881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =