۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 7991

پلاسکو؛ پس از حادثه/۴

۳۰ درصد ساختمان های پرخطر منطقه ۱۲ ایمن شدند

ایمنی در بازار تهران، املاک فرسوده و راسته های فعالیتی پرخطر دنبال می شود
۳۰ درصد ساختمان های پرخطر منطقه ۱۲ ایمن شدند

شهر: شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به اینکه پارکینگ پروانه در حال مقاوم سازی است، گفت: ۳۰ از از ۱۰۰ ساختمان پرخطر منطقه ۱۲ ایمن سازی شده اند.

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ در جریان بازدید از ساختمان پلاسکو در گفتگو با خبرنگار شهر گفت: یکی از ساده ترین تأثیرات حادثه  پلاسکو فرصت توجه اجتماع و جامعه شهری به مساله ایمنی در شهر بود. رسالتی که امروز همه مدیران و دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز و فعالان به ویژه در محدوده های پرخطرتر شهر تهران دارند موضوع ایمنی است. منطقه ۱۲ یکی از این محدوده هاست.

شهردار منطقه ۱۲ گفت که در سال ۹۵ هم در این منطقه مشغول خدمت بوده و هیچ وقت حادثه تلخ پلاسکو از ذهنش نمی رود. صبح پنجشنبه ای که در همین خیابان مجاور شاهد فروریزش این ساختمان بودیم بسیار تلخ بود و از دست دادن همکاران فداکار آتش نشان از آن تلخ تر بود.

او ادامه داد: خوشبختانه امروز مجموعه بنیاد و تیم سازنده ساختمان و همچنین دستگاه هایی که وظیفه کنترل ایمنی ساخت و ساز را دارند که ساختمان آتش نشانی و نظام مهندسی هستند این ساختمان را با رعایت بسیاری از استانداردهای فنی و به روز دنیا طراحی و اجرا کردند. روند اجرای پروژه هم روند رو به رشد و قابل توجه است و امیدواریم به زودی شاهد بازگشایی و استقرار مجدد کسبه در بخش جنوبی پروژه باشیم.

سعادتی بیان کرد: در بخش شمالی هم عملیات مقاوم سازی به اتمام رسیده است. در این بخش مشارکت اصلی را خود کسبه داشته اند. در حال حاضر مغازه ها واگذار شده و اجناس هم چیده شده و طی ماه های پیش رو حتما بازگشایی خواهند داشت. نیمی از کسبه پلاسکو در بخش شمالی هستند و آن ساختمان با وجود تخریب نشدن نیاز به ایمن سازی داشت. انشالله در مجموع، همه پروژه پلاسکو در ابتدای ۱۴۰۰ در اختیار شهر و شهروندان قرار می  گیرد.

شهردار منطقه ۱۲ توضیح داد: پلاسکو درسی برای همه شد که به موضوعات ایمنی و مسائل مرتبط با فعالیت های ایمن در شهر توجه کافی داشته باشند. این سیاست در منطقه ۱۲، مجموعه بازار تهران، املاک فرسوده و راسته های فعالیتی پرخطر دنبال می شود.

سعادتی در پاسخ به این سوال که در منطقه ۱۲ چند ساختمان های پر خطر مانند پلاسکو وجود دارد، گفت: بخشی از ساختمان ها بعد از اخطارهایی که از شهرداری منطقه ۱۲ و آتش نشانی به آنها داده شده اقدام به ایمن سازی کردند. در همان سال ۹۵ با تکیه بر دانش سازمان آتش نشانی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران بیش از ۱۰۰ ساختمان در مقیاس خطر آفرینی پلاسکو نسبت به تعداد جمعیت مخاطب در واحد ساعت و به لحاظ نوع شبکه دسترسی و امکان امدادرسانی پس از سانحه و نوع مواد متریالی که در آن ساختمان بود شناسایی شدند.

او گفت: این ساختمان ها امروز خوشبختانه در حال فرآیند ایمن سازی خودشان هستند. تقریبا ۳۰ درصد ساختمان ها کار ایمن سازی انجام داده اند و سعی کردیم مخاطرات مابقی را به حداقل برسانیم و تمهیدات موقت اولیه برایشان رخ دهد.

او درباره پارکینگ پروانه نیز گفت: بر اثر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مقرر شد مجموعه بنیاد ، کار ایمن سازی و مقارم سازی ساختمان پارکینگ پروانه را انجام دهد. پارکینگ پروانه ساختمان قدیمی بود. نوع سازه و تمهیدات ایمنی در آن به روز نبود. همواره یک خطر بالقوه مخاطره در کمین شهر بود و نمی توانستیم نسبت به این موضوع چشم پوشی کنیم و شاهد تجربه تلخ دیگری مانند پلاسکو باشیم.

شهردار منطقه ۱۲ گفت: روزهای جمعه شاهد فعالیت های عرصه هنر و تولید کنندگان در پارکینگ پروانه بودیم که با تدبیر شهردار تهران و اخطارهای متعددی که حوزه های امنیتی و ایمنی درباره احتمال بروز حوادث داشتند آن مجموعه تعطیل شد. پارکینگ پروانه در فرآیند مقاوم سازی است. بررسی های فنی صورت گرفته و عملیات مقاوم سازی آغار شده و امیدواریم پارکینگ پروانه هم مجدد به حیات خود در حوزه خدمت رسانی درباره پارکینگ عمومی ادامه دهد.

او گفت: در مورد بازگشت جمعه بازار پروانه و حضور کسبه باید بررسی ها دقیق شود. فعلا کسبه در مجموعه عباس آباد مستقر شدند. بعد از پایان عملیات ایمن سازی موضوع ممکن است مجدد قابل بررسی باشد.

آخرین تصاویر پلاسکوی جدید را اینجا ببینید.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 7991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =