طرح‌های ارائه شده تا اردیبهشت سال آینده اجرایی می شوند

شهر: کارگاه مجالی برای طراحان اندیشیدن به فرصت های شهری خیابان ولیعصر به منظور ارائه مبانی فکری و شاکله ایده ها توسط گروه ها، برگزار می شود و بعد از آن این گروه ها دو هفته فرصت دارند که طرح‌های خود را ارائه کنند؛ طرح هایی که تا اواخر اردیبهشت سال آینده اجرایی می شوند.

به گزارش خبرنگار شهر، کارگاه «مجالی برای طراحانه اندیشیدن به فرصت‌های شهری خیابان ولیعصر» با هدف تبدیل خیابان ولیعصر به خیابانی کامل و حرکت در مسیر ثبت جهانی با حضور ۱۴ گروه معمار و طراح شهری، در سه پنل تخصصی برگزار شد.

مصطفی کاظمی، مشاور عالی و مدیر کل حوزه شهردار تهران در پنل اول این کارگاه با بیان اینکه طرح‌هایی که ارائه داده می‌شود باید جنبه اجرایی داشته باشد، گفت: در واقع اگر بتوانیم جزییات را مشخص کنیم، تفاوت میان طرح و خروجی زیاد نخواهد بود. شهرداری تهران با پیمانکاران مختلف سروکار دارد و باید طرح‌ها به گونه‌ای باشند که پیمانکاران بتوانند آن را تبدیل به خروجی مطابق با طرح کنند.

او همچنین با اشاره به نادیده گرفته شدن کف خیابان و مشخص نبودن مصالح مورد استفاده در طرح‌ها، گفت: بنا بر آب و هوا، میزان تردد، شکل خیابان و غیره باید نوع مصالح استفاده شده در کف خیابان تفاوت داشته باشد و این موضوع در طرح‌ها باید مشخص شود.

کاظمی در ادامه عنوان کرد: در طراحی‌ها خط آسمان نیز اهمیت بسیاری دارد، اینکه شهروندان از پایین چه چیزی را می‌بینند و اگر فردی از بالا ببینید، چه سازه‌هایی مقابل چشمش قرار دارد، بسیار حائز اهمیت است.

مشاور عالی شهردار تهران با تاکید بر پرداختن بیشتر به گونه‌های گیاهی در طرح‌ها، ادامه داد: در طرح‌ها باید به رفتاری که شهروندان با این محیط‌ها دارند نیز توجه کنیم. در واقع طراحی ها باید با مردم باشد.

او با تاکید بر حذف عناصر مزاحم در مسیر خیابان ولیعصر یادآور شد: شاید این عناصر کمتر به چشم شهروندان بیاید اما حضور آنها چهره مسیر را برهم می‌زند بنابراین باید در طرح‌ها به حذف این عناصر مزاحم نیز توجه شود.

به گفته کاظمی، فرضیه های علوم شناختی نیز می‌تواند در اصلاح رفتار مردم و همچنین در طراحی فضاها موثر باشد.

مشاور عالی و مدیرکل حوزه شهردار همچنین در حاشیه این مراسم به خبرنگار شهر گفت: برنامه امروز در چارچوب یک طرح کلی درباره خیابان ولیعصر است تا بتوانیم در آینده نزدیک این خیابان را به ثبت جهانی برسانیم. خیابانی ۱۸ کیلومتری، خاطره ساز و تاریخی که در محدوده خاورمیانه بی‌نظیر است و سکانس های مختلف در آن اتفاق افتاده و در استخوان بندی شهر نیز نقشی محوری دارد.

او با بیان اینکه یک پایگاه شهری برای این خیابان ایجاد شده که یک شورای راهبری دارد که شهردار تهران در راس این شورا قرار دارد، افزود: در چارچوب اهدافی که برای ثبت جهانی شدن این خیابان در نظر گرفته شد یکسری اتفاقاتی از لحاظ کالبدی و بصری باید رقم بخورد البته بعضی از جنبه های دیگر مانند جنبه اجتماعی نیز باید تغییراتی انجام شود اما تغییرات اجتماعی زمانبر است در حالیکه تغییرات کالبدی را می توان در کوتاه مدت و میان مدت ساماندهی کرد.

او ادامه داد: بر اساس فراخوانی که انجام شد گروه‌هایی انتخاب شدند تا راجع به نقاطی که برای ساماندهی در محور خیابان ولیعصر تعیین شده تصمیم گیری و مبانی طراحی خود را ارائه کنند و این یکی از جلسات بود که گروهها مرحله اول کار یعنی مبانی فکری و شاکله ایده ها در طرح ها را ارائه کردند و بعد از آن دو هفته مهلت دارند تا طرح خود را ارائه کنند. سپس طبق زمانبندی تا اواخر اردیبهشت سال آینده طرح ها می توانند به اجرا درآیند.

کاظمی با بیان اینکه از آنجا که طرح ها در مقیاس کوچک دیده شدند خیلی هزینه‌بر و زمان‌بر نیستند، اضافه کرد: یکی از مواردی که برای این گروه ها تعریف شده این است که بتوانند با شهروندان ارتباط برقرار کنند و نظر آنها را نیز در طرح لحاظ کنند و با مراجعه به نقاط و گفت با همسایه ها و کسبه پیرامون آن، طراحی را انجام دهند. در واقع نمی توان به نظر مخاطب بی توجه بود و باید شهروندان را در این اتفاق دخیل کرد.

در کارگاه «مجالی برای طراحان اندیشیدن به فرصت های شهری خیابان ولیعصر» و پنل های مرتبط با آن، مصطفی کاظمی، مشاور عالی و مدیرکل حوزه شهردار تهران، عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، تورج فرهادی شهردار منطقه ۶، نصرالله آبادیان، شهردار منطقه ۱۱، سید حمید موسوی شهردار منطقه یک و حسین ایمانی جاجرمی، جامعه شناس حضور داشتند.

خبرنگار: علی سی پی

۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 8193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =