پیشنهاد انتقال مراکز خرید به منطقه ۲۱

شهر: منطقه ۲۱ کماکان ظرفیت جمعیت پذیری دارد و می توان با ایجاد یک سری زیرساختها، بخشی از ترافیک جمعیتی مرکز شهر را به این منطقه منتقل کرد. از دیگر کارهایی که به عنوان فرصت برای منطقه تلقی می شود این است که می توان به منظور کاهش بار ترافیکی مرکز شهر، برخی مراکز خرید را نیز به این منطقه منتقل کرد.

رضا رجب زاده، شهردار منطقه ۲۱ درباره طرح تفصیلی این منطقه و لزوم بازنگری در آن به خبرنگار شهر گفت: طرح تفصیلی برگرفته از طرح جامع است که در آن یک سری زون ها بر اساس استعدادهای منطقه نامگذاری شده و مشاور طرح طبق یک سری از استانداردهایی که در شورای عالی شهرسازی و معماری مشخص شده و نیازهای محلی شناسایی  شده در هر منطقه تقسیم بندی هایی می کند که بر این اساس در منطقه ۲۱ *پهنه های S، R و G پهنه های غالب هستند.

او با بیان اینکه پذیرفتن وضع موجود بر اساس وجود حقوق مکتسبه در شهر و برنامه آینده شهر، دو مبحثی است که باید از طرح تفصیلی منبعث شود، افزود: طرح تفصیلی یک بازه زمانی دارد و بعد از آن بازه باید به دلیل تغییر نیازها و انجام پویایی و نوآوری درشهر بازنگری اساسی در آن صورت گیرد. در واقع فرایند بازنگری و پایش باید در کل شهر تهران به صورت مرتب انجام شود که این مساله براساس نیازهای موجود در حال انجام است.

رجب زاده با بیان اینکه منطقه ۲۱ کماکان ظرفیت جمعیت پذیری دارد، توضیح داد: این منطقه در غرب تهران منطقه ای قابل توسعه است و می توان با ایجاد یک سری زیرساختها، بخشی از ترافیک جمعیتی مرکز شهر را به منطقه ۲۱ منتقل کرد که البته این کار باید با تدبیر توام باشد. از دیگر کارهایی که به عنوان فرصت برای منطقه تلقی می شود این است که می توان به منظور کاهش بار ترافیکی مرکز شهر، یک سری از مراکز خرید را نیز به این منطقه منتقل کرد. زمین و تولید کننده برای این امر در منطقه وجود دارد و می شود با یک برنامه هایی سرمایه گذار را تشویق و ترغیب کرد که در این منطقه سرمایه گذاری کند.

شهردار منطقه ۲۱ در ادامه با بیان اینکه از دیگر کارهایی که به دنبال آن هستیم تدوین برنامه توسعه منطقه است، عنوان کرد: اگر برنامه توسعه نداشته باشیم کارها برساس تصمیمات سلیقه ای خواهد بود و برنامه توسعه باعث توازن، تعادل و توسعه پایدار خواهد شد و در تمام سرانه ها و نیازهای محلی و منطقه ای یک بالانسی را شاهد خواهیم بود که توسعه متوازن را نوید می دهد. به عنوان مثال در حال حاضر منطقه ۲۱ در رابطه با سرانه فضای سبز با حدود ۵۰ متر مربع در رتبه دوم تهران قرار دارد اما دربخش سرانه فرهنگی حتی یک سینما در آن واقع نشده است بنابراین باید موضوعات توسعه ای نیز باید در طرح تفصیلی لحاظ شود.

*اراضی شهر در طرح تفصیلی که سند اجرایی و جامع برای تحقق چشم انداز و اهداف و راهبردهای بلندمدت توسعه و عمران شهر تهران در زمینه هدایت و کنترل نحوه استفاده از اراضی شهری و تحولات کالبدی و نحوه ساخت و ساز در محدوده شهر است به چهار پهنه تقسیم و تعیین شده اند:

- R نماد پهنه کلان مسکونی است.

- Mنماد پهنه کلان مختلط (مسکونی/تجاری) است.

- S نماد پهنه کلان فعالیت(اداری/تجاری) است.

G- نماد پهنه کلان حفاظت (سبز/ باز) است.

خبرنگار: علی سی پی

۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 8224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =