۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
کد خبر: 8379
فداییان اسلام؛ پیوند طهران و ری

شهر: سه پروژه پیشرو برای آغاز کار بازآفرینی خیابان فداییان اسلام در نظر گرفته شده که در مرحله طراحی است. پروژه هایی که شامل ساخت هتل پنج ستاره، طراحی فضاهای گردشگری و ایجاد مجتمع های تجاری و مسکونی در مناطق ۱۵ و ۱۶ است.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره طرح بازآفرینی خیابان فداییان اسلام با بیان اینکه حدود ۳۰ سال است که این خیابان به عنوان یکی از ظرفیتهای کم نظیر شهر تهران با این دید که باید از ظرفیتهای بالای این نقطه استفاده و روی آن فکر شود، فریز شده، گفت: تهران پر از متروکه ها و ظرفیت هایی است که به آنها کم توجهی می شود یا جرات مداخله در آن کاهش پیدا کرده است، از لچکی های  ۱۰۰ متری و فضاهای چند هکتاری در خیابان ولیعصر گرفته تا پادگانها، ساختمانهای فاخر و محلاتی  که متروکه هستند و روستاهایی که تبدیل به معضل شدند. در حالی که هر کدام از این فضاها ظرفیت هایی برای شهر هستند اما از این ظرفیتها به شکل درست و به موقع استفاده نشده و کار مطالعاتی و مسئولانه روی آنها انجام نشده است تا برای آنها چاره ای اندیشیده شود.

او خیابان فداییان اسلام که پیوند بین تهران و شهر ری است را به عنوان یکی از این ظرفیتها برشمرد و افزود: سابقه تاریخی تهران از پیوند با شهرری شکل می گیرد که مهمترین پیوندگاه آن خیابان فداییان اسلام است. دروازه حصار صفوی و ناصری به عنوان دروازه حضرتی روی این خیابان بودند و چون این فضا خارج از شهر اولیه تهران قرار داشت، در کنار آن عمدتا کارخانه ها شکل گرفته بود و بعد ازآن وقتی بحث انتقال کارخانه ها مطرح شد خیلی از فضاها متروکه شدند.

گلپایگانی متروکه ها را در اصطلاح زمینهای خاکستری نامید که از ظرفیتهای بالایی برخوردارند و ادامه داد: چهار منطقه ۱۲، ۱۵، ۱۶ و ۲۰ با این خیابان در ارتباط هستند و از آنجایی که برای بهبود کیفیت شهر هم از منظر خلق فضاهای دلچسب و دلپذیر برای شهروندان و فضاهای سکونتی کار، عملکرد و فراغت و هم از منظر تامین سرانه های خدماتی به فضا و زمین نیاز داریم، این نقطه می تواند برای این منظور مورد استفاده قرار گیرد و البته مالکان این محدوده نیز به دنبال استفاده از این ظرفیتها هستند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه طرح بازآفرینی خیابان فداییان اسلام پس از اخذ مصوبه کمیسیون ماده پنج به دلیل بزرگ بودن مقیاس کار و تاثیر آن بر کل شهر تهران، برای تایید و تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شده، عنوان کرد: با این حال اما در این فرصت کوتاه همزمان سه پروژه پیشرو به عنوان آغاز کار برای این نقطه در نظر گرفته شده که در جریان انجام اقدامات طراحی و شروع است و حتی گود اولیه یکی از پروژه ها نیز برداشته شده است که می توانند روی کیفیت مناطق ۱۵ و ۱۶ تاثیر بگذارند. یکی از این پروژه ها ساخت هتلی پنج ستاره به همراه یک فضای گردشگری در راستای کاهش فاصله بین شمال و جنوب شهر در محدوده کیانشهر در منطقه ۱۵ است که به دلیل بین المللی بودن مقیاس آن به طور حتم باعث ارتقای کیفیت فضای پیرامونی می شود.

او درباره دو پروژه دیگر نیز یادآور شد: دیگر پروژه این محدوده نیز درباره زمین مربوط به یک کارخانه بزرگ هفت هکتاری در منطقه ۱۵ است و کمیسیون ماده پنج  با طرح اولیه آن موافقت کرده که طبق این طرح قرار است ۵۰ درصد زمین صرف تامین خدمات عمومی شهر شود و ۵۰ درصد دیگر آن به فضاهای تجاری و مجموعه بزرگ مسکونی اختصاص پیدا کند. همچنین برای ایجاد یک مجتمع بزرگ مسکونی و تجاری در امتداد کوچه بلورفروشها در منطقه ۱۶ زیر محله ای طراحی می شود که در این پروژه نیز بخشی از زمین، خدمات عمومی را تامین می کند و بخشی از آن نیز برای انتفاع مالکان در نظر گرفته می شود.

خبرنگار: علی سی پی

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
کد خبر: 8379

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =