دولت موضوع تخصیص بودجه مترو را به شوخی گرفته است و سهم خود را در توسعه آن نمی خواهد پرداخت کند و باید گفت در ابتدا مترو دولتی و تمام بودجه آن بر دوش دولت بود و شهرداری هیچ وظیفه ای در ساخت و تجهیز آن نداشت.
زمانی که تصمیم گرفته می شود مترو به شهرداری واگذار شود(همزمان با دور اول شورای شهر تهران) ذیل آن توافقاتی انجام می شود که بر اساس آن ۵۰ درصد بر عهده دولت و ۵۰ درصد دیگر به شهرداری محول می شود.
اعتباری که شورای شهر تهران برای مترو به شکل سالانه پیش بینی می کند بالغ بر ۳ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن بر عهده دولت است و دولت سهم خود را پرداخت نمی کند و در بودجه ۱۴۰۰ تنها ۶۲ میلیارد در نظر گرفته است و این نشان می دهد که توسعه مترو برای دولت جدی نیست.
در بخش یارانه مترو و اتوبوس نیز دولت سقف در نظر گرفته است و به عقیده من نباید سقف داشته باشد و با افزایشی که دولت در نظر گرفته است این رقم به ۵۰۰ میلیارد رسیده است که این رقم نیز مختص تهران نیست و به تمام شهرها تخصیص میابد.
این رقم نباید سقف داشته باشد زیرا وقتی قرار است دولت یک سوم قیمت تمام شده بلیت اتوبوس و مترو را پرداخت کند که در این بخش شهرداری نزدیک به هزار میلیارد تومان سهم دولت را پرداخت کرده است و در نظر گرفتن ۵۰۰ میلیارد از سوی دولت نشان می دهد این بخش نمی خواهد سهم خود را پرداخت کند.
دولت اجازه نمی دهد از سمت هیات تطبیق فرمانداری که نرخ واقعی بلیت گرفته شود و ما اعتقاد نداریم که باید از مردم گرفته شود و اما دولت باید از جیب بخش خصوصی و شهرداری تهران یارانه خود را پرداخت کند.؟
احتمال زمین گیر شدن حمل و نقل عمومی با این وضع موجود پیش بینی می شود و باید گفت ممکن است مشکل های امنیتی ایجاد کند و جا دارد دستگاه حاکمیتی ورود کنند و نگذارند در بخش حمل و نقل عمومی مشکل امنیتی برای شهر و کشور ایجاد شود.
نظر شما