۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 8552

یادداشت تصویری بیست و یکم

میدانگاه ها و ایجاد ادبیات انسانی در شهر

کاوه حاجی علی اکبری، مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران
میدانگاه ها و ایجاد ادبیات انسانی در شهر

میدانگاه همانطور که در شهرهای قدیمی در کشورهای مختلف جهان و هم به عنوان میدان در شهرهای قدیمی ایران بوده است و برخی از مصادیق آن تا امروز هم باقی مانده است، یک فضای انسان محور است.

سینا رحیم‌پور- میدانگاه، فضایی است که انسان می تواند به دور از هیاهوی موجود اقدام به آرامش آسایش و برقرار روابط و تعاملات اجتماعی، پیاده روی و دورچخه سواری کند. میدانگاه زمانی می تواند نقش خود را به درستی ایفا کند که در اختیار همه گروه های اجتماعی باشد به این معنی که همه افراد فارغ از سن، جنسیت و میزان توانایی جسمی و ذهنی امکان استفاده از آن را پیدا کنند، این یک پدیده جدید در تهران امروز به شمار می رود، چرا که زمانی که از سنت های خود و از زمینه های بومی خود جدا شدیم خیابان ها و میدان ها را صرفا به عنوان فضایی برای عبور و مرورخودرو تعریف کردیم در حالی که همه این فضاها حتی خیابان ها می توانند به صورت برابر و عادلانه تری در اختیار همه گروه ها قرار گیرد. قرار نیست خیابان فقط در اختیار خودرو باشد بلکه به همان میزان می تواند در اختیار پیاده ها و دوچرخه سوارها قرار گیرد.

میدانگاه ها و رویکرد ایجاد فضاهای باز شهری در تهران به این دلیل از سوی شهرداری تهران ایجاد شده است که بتواند زمینه خروج مردم از خانه ها برای ایجاد تعامل و روابط اجتماعی وگذراندن اوقات فراغت و موضوعاتی از این دست فراهم کند.

۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 8552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =