۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 8801
"تهران شهری برای همه" با رعایت حقوق شهروندی

یک تا ۷ اسفند به نام هفته وکیل مدافع نامگذاری شده است تا بیش از هر زمانی به یاد این قشر زحمتکش که در راهروهای دادگاه ها در پی اثبات حق و دفاع از عدالت هستند بیفتیم اما وقتی در شهرداری حرف از وکیل و حق می شود همه یاد حقوق شهروندی و مسائل اینچنینی می افتند.

 اصولا شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و به مسئولیت خویش در قبال جامعه عمل کنند به شهروند ارتقا پیدا می کنند. در عصر حاضر، «شهرنشینی» به عنوان یک پدیده اجتماعی، یکی از ضروریات زندگی محسوب می‌شود. شهروندان عموماً با سلایق و انگیزه‌های مختلف در جامعه شهری به فعالیت می‌پردازند. از این رو، زندگی اجتماعی مستلزم وجود روابط حقوقی بین افراد و گروه‌های مختلف جامعه است و این روابط اجتماعی می‌بایست تحت نظم و قاعده‌ای درآید. چه آنکه، در صورت عدم وجود نظم و ضوابط در جامعه، زور و اجحاف بر روابط بین افراد حاکم شده و این موضوع موجب ایجاد هرج و مرج و نابسامانی خواهد شد. اصولاً «حقوق شهروندی» را می‌توان چگونگی روابط مردم شهر، حقوق و تکالیف آنان در برابر یکدیگر و همچنین در برابر جامعه برشمرد. اهمیت حقوق شهری را باید در تدوین قواعد و مقررات درباره  برنامه ریزی شهری و مدیریت شهری و تأثیرات مثبت ناشی از قانونمند کردن زندگی شهری و سایر پیامدهای دگرگون کننده در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری جستجو کرد.

در شهرداری تهران نیز برای رعایت حقوق شهروندی تلاش زیادی شده و می شود. به طور مثال نظافت کوچه ها و معابر، رسیدگی منصفانه به مسائل مربوط به شهرسازی و ساختمان سازی، ایجاد تسهیل در رفت و آمد با ساخت و نگهداری معابر مورد نیاز و ... از جمله این موارد است که شهرداری در راه نیل به حقوق شهروندی ایفا می کند. هر شهروند حق بهره‌مندی از محیط‌زیست سالم، پاک و عاری از انواع آلودگی، ازجمله آلودگی هوا، آب و آلودگی‌های ناشی از امواج و تشعشعات مضر و آگاهی از میزان و تبعات آلاینده‌های محیط‌زیست را دارد اگر چه عدم وجود مدیریت یکپارچه و نبود اختیارات کافی برای مدیریت شهری موانع جدی ایجاد می کند ولی شهرداری در این زمینه ها فعالیت های قابل توجهی داشته تا بتواند در حد توان خود حقوق شهروندی را رعایت کند.

سلامت و کیفیت زندگی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت، حق اداره شایسته و حسن تدبیر، حق آزادی اندیشه و بیان، حق دسترسی به اطلاعات، حق محیط‌زیست سالم و توسعه پایدار و...  از جمله مواردی است که در منشور حقوق شهروندی وجود داشته و شهرداری تهران برای اجرای آنها و کمک به داشتن شهری خوب برای شهروندان و به خصوص رسیدن به شعار "تهران شهری برای همه" اجرای آنها را در برنامه های خود دارد.

۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 8801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =