۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 8809

نشست مجازی کمیسیون فنی و عمرانی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران برگزار شد

پیاده راه ها نیازمند بازسازی و مرمت هستند

پیوستگی مسیر، ایمن بودن و رعایت استانداردهای لازم از جمله ویژگی‌های بارز یک پیاده راه مطلوب است
پیاده راه ها نیازمند بازسازی و مرمت هستند

شهر: موضوع جایگزینی خودروها با دوچرخه در سطح شهر تهران از دهه ۳۰ مطرح بوده است و بازنگری در طرح زیرساخت‌های مسیر پیاده از ضروریات لازم است.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد حیدری، مدیر تحقیق و توسعه اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق چهارشنبه -۶ اسفند ۱۳۹۹-  در نشست مجازی کمیسیون فنی و عمرانی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با بیان اینکه سنجش و نمره دهی استانداردهای عملکرد کمک می‌کند تا صلاحیت، خصوصیات، کیفیت، مهارت، ظرفیت و پتانسیل بالقوه بخش‌های مختلف معاونت‌های فنی و عمرانی مناطق و کارکنان مورد ارزیابی قرار گیرد، افزود: همچنین براساس شاخص‌های عملکردی، می‌توان نقاط ضعف و قدرت زیرمجموعه در مناطق را شناسایی کرده و آن‌ها را تقویت کرد.

او در ادامه بیان کرد: در صورت صلاحدید معاونان کلانشهرها این امکان وجود دارد تا کارگروهی متشکل از مدیران کل اعلامی توسط معاونان فنی و عمرانی کلانشهرها جهت تدقیق و یا افزایش شاخص‌ها تشکیل و در زمان مشخص شاخص‌ها تعریف و برای مثال در مدت ۶ ماه شاخص‌های معرفی شده در کلانشهرها مورد رصد قرار گرفته و در جلسه شورای آتی کلانشهرها رتبه بندی انجام شود.

به گفته حیدری؛ معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران آمادگی هرگونه کمک نسبت به آموزش نفرات معرفی شده از طرف معاونان کلانشهرهای ایران جهت پیاده سازی شاخص وضعیت روسازی PCI را دارد.مدیر تحقیق و توسعه اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق در پایان استفاده از تجربیات موفق هر کلانشهر را راهگشای مشکلات احتمالی در سایر کلانشهرها ذکر کرد.

سید عبدالمهدی حسینی، معاون نظارت بر امور اجرایی اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق ضمن اشاره به طرح موضوع جایگزینی خودروها با دوچرخه در سطح شهر تهران از دهه ۳۰، بیان کرد: بازنگری در طرح زیرساخت‌های مسیر پیاده از ضروریات لازم است. پیوستگی مسیر، ایمن بودن و رعایت استانداردهای لازم از جمله ویژگی‌های بارز یک پیاده راه مطلوب است.
 

او درباره مزایای پیاده روی، توضیح داد: انجام پیاده روی به هیچ ابزار خاصی نیاز ندارد. منابع و انرژی غیرقابل تجدید پذیری را مصرف نمی‌کند و به سلامت افراد کمک می‌کند و به فضاهای شهری و عمومی جنب و جوش و نشاط اجتماعی می‌بخشد. همچنین سبب افزایش تعامل میان شهروندان می‌شود.

حسینی با بیان اینکه امروز هزینه ساخت مترو و بزرگراه برای مدیریت شهری بسیار سرسام آور است، افزود: اما ساخت و ایجاد مسیرهای پیاده راه بسیار ارزان‌تر و به صرفه‌تر است. 

معاون نظارت بر امور اجرایی اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق در ادامه گفت: اقداماتی همچون ایمن سازی و مناسب سازی و توجه به موضوع مبلمان شهری، جمع آوری آب‌های سطحی و تکمیل مسیر دوچرخه، ایجاد پیوستگی میان مسیر دوچرخه توسط معاونت‌های مختلف درحال انجام است.

به گفته حسینی؛ ۱۲ هزار کیلومتر مجموع طول مسیر پیاده راه‌های شهر تهران است که بخش اعظمی از آن‌ها نیاز به مرمت و بازسازی دارند. ۵۱۰ کیلومتر اجرای پیاده راه شکل گرفته است که براساس برنامه ۵۰۰ کیلومتر برنامه ریزی شده بود. همچنین ۶۵۷ مقاله جهت تولید محتوا مورد بررسی و بازخوانی قرار گرفته است.

امیر خادمی، مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهر معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره پروژه‌های اتمام یافته این معاونت در سه سال گذشته (۱۳۹۶-۱۳۹۹)، توضیح داد: طی این مدت ۳۰ پروژه شامل ساخت پل، تونل، بزرگراه عملیات سیویل و زیرساخت‌های شهری؛ ۱۱ پروژه شامل ساخت و بازسازی ساختمان، محوطه تاریخی و ابنیه و ۲۱ پروژه شامل ساخت مسیل، بهسازی رودخانه، سازه‌های هیدرولیکی جهت جمع آوری آب‌های سطحی، رواناب و هدایت ایمن سیلاب اجرا شده است. در مجموع ۶۲ پروژه در سه سال گذشته به اتمام رسیده است. 

او در ادامه افزود: ساخت مسیل، بهسازی رودخانه، سازه‌های هیدرولیکی جهت جمع آوری آب‌های سطحی، رواناب و هدایت ایمن سیلاب برابر با ۲۲ کیلومتر، ساخت پل، تونل، بزرگراه عملیات سیویل و زیرساخت‌های شهری برابر با ۱۸/۵ کیلومتر و ساخت و بازسازی ساختمان، محوطه تاریخی و ابنیه برابر با ۱۲۰ هزار متر مربع است.

خادمی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۶ پروژه درحال اجراست؛ توضیح داد: ۱۶ پروژه ساخت پل، تونل، بزرگراه عملیات سیویل و زیرساخت‌های شهری؛ ۲۱ پروژه ساخت و بازسازی ساختمان، محوطه تاریخی و ابنیه و ۹ پروژه در حوزه ساخت مسیل، بهسازی رودخانه، سازه‌های هیدرولیکی جهت جمع آوری آب‌های سطحی، رواناب و هدایت ایمن سیلاب درحال انجام است. مجموع اعتبار این پروژه‌ها برابر با هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان است.

او در ادامه بیان کرد: بزرگراه شهید نجفی رستگار، بلوار ۴۵ متری استاد معین حدفاصل خیابان نیارکی و سی متری جی، جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی در بزرگراه فتح با دستگاه TBM، احیای خانه شهر یا بلدیه، بهسازی محیطی میدان امام خمینی (ر) و ورودی خیابان لاله زار، ساخت مرکز فرهنگی-هنری طغرل همجوار با برج طغرل در منطقه ۲۰، خیالستان زندگی، ساخت فاز یک پروژه باغ راه فاطمه زهرا (س)، پروژه پل عابر پیاده تقاطع بزرگراه شهید چمران و جلال آل احمد، ساخت پل باغ نیایش، ساخت مجتمع خدماتی-فرهنگی شهید بروجردی، احیای کارخانه‌های تولید آسفالت از جمله پروژه‌های درحال اجرا و در دستور کار معاون فنی و عمرانی است.

به گفته مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهر معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران؛ درحال حاضر ساخت چهار میدانگاه بلوار شهدای صادقیه، باغ فردوس، میدان جهاد و مترو صادقیه در دستور کار است.

بر اساس این گزارش سی‌امین نشست مجازی کمیسیون فنی و عمرانی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با حضور صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران؛ پیمان عباسی، مدیرکل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق و دیگر مدیران این معاونت، همچنین معاونان فنی و عمرانی ۱۸ کلانشهر برگزار شد.

محورهای این نشست شامل بررسی و تبادل نظر پیرامون تجربیات پیاده رو سازی و توسعه مسیر دوچرخه (به‌راه)، بررسی و تبادل نظر پیرامون تدوین شاخص‌های فنی و عمرانی کلانشهرهای ایران، آشنایی با پروژه‌های شاخص‌های عمرانی کلانشهر تهران و بررسی نظام فنی و اجرایی در کلانشهرها بود.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 8809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =