شهردار: تاب آوری تهران بالا رفت

شهر: شهردار تهران فعال شدن ۸۰ پد هلیکوپتر، راه اندازی سامانه پایش بر خط ایمنی ساختمانها، توسعه شبکه شیرهای هیدرانت، تامین مخازن آب، تعامل با دیگر نهادها و کاهش زمان رسیدن نیروهای آتش نشانی به حادثه را از جمله اقداماتی دانست که توانسته به افزایش تاب آوری تهران طی چند سال اخیر بیانجامد.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در آیین بهره برداری از سه ایستگاه و رونمایی از تجهیزات جدید سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با بیان اینکه تجربه خوبی در شرایط تحریم و کمبود امکانات به دست آمده که نشان می دهد اگر دست به دست هم دهیم می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم، گفت: نوسازی ایستگاههای آتش نشانی با اعتبار  یک هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال صورت گرفته و زمان رسیدن نیروهای آتش نشانی به حدود ۴ دقیقه کاهش پیدا کرده که این مساله مرهون توسعه ایستگاههاست. هر چه ساخت ایستگاها بیشتر شود می توانیم این زمان را کوتاه تر کنیم. همچنین یکی دیگر از راههای کم هزینه ای که در آتش نشانی در پیش گرفته شده، شبکه شیرهای هیدرانت است که بر اساس آمار تا سال  ۱۳۹۵ تعداد ۶ هزار و ۶۹۴ شیر در شهر تهران وجود داشت و این آمار در سال ۹۷ به هفت هزار و ۱۵۵ و امروز به هشت هزار و ۷۷۱ شیر هیدرانت افزایش پیدا کرده و در مناطق مختلف به ویژه در مناطق پرخطر نصب شده است.

حناچی با بیان اینکه حوادثی مانند پلاسکو این خصیصه را داشت که نقطه عطف شود و از آن درس بگیریم توضیح داد: شرایط امروزمان به شکل قابل توجهی با شرایط آن زمان متفاوت است و از نظر تجربیات، هوشمندی و تجهیزات مورد نیاز تغییرات خوبی ایجاد شده است. همچنین با بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که حدود یک هزار ساختمان بلند دیگر داریم که نیازمند توجه هستند و بر همین اساس طرح ۹۹۹ طراحی شد.

حناچی اضافه کرد: دربحث اقدامات پیشگیری از حریق، ۳۳ هزار ساختمان مورد بازدید قرار گرفت و بیش از  پنج هزار و ۶۰۰ دستورالعمل ایمنی تهیه و ساختمانها با میزان خطرهای مختلف شناسایی شد. طی تمهیداتی سامانه پایش بر خط درمورد ایمنی ساختمانها راه اندازی شد که بارگذاری هشت هزار ساختمان روی این سامانه با دسترسی برای ذینفعان، مسئولین و مراجع ذیربط انجام شد.

شهردار تهران با بیان اینکه در بازار تهران توسعه شبکه هیدرانت انجام شد، گفت: در همین زمینه نیز طرح پلاک ایمن که می تواند برچسب متمایز کننده ای برای شناسایی ساختمانهای ایمن باشد، طراحی شد.

او افزود: علاوه بر این با همکاری دانشگاه ها، رشته «مدیریت عملیات در حریق و حوادث» در دانشگاه خواجه نصیر راه اندازی شد. همچنین در بخش همکاری های بین بخشی با همکاری سازمان آتش نشانی با اورژانس، جان بسیاری از شهروندان نجات پیدا کرده و بیش از ۸۰ پد هلیکوپتر در شهر تهران فعال شد و این مسائل آمادگی هایی است که تاب آوری تهران را بالا می برد.

او با تاکید بر این نکته که باید نقاط آسیب را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کنیم، افزود: طبق برآوردها هر دلاری که قبل از حادثه هزینه می شود معادل ۹۰ تا ۱۰۰ دلاری است که بعد از حادثه مجبوریم برای تامین خسارت بپردازیم.

حناچی با اشاره به وارداتی بودن بسیاری از تجهیزات سازمان آتش نشانی ادامه داد: در سال ۱۳۸۹ بودجه شهرداری تهران حدود هفت میلیارد دلار بود اما بودجه امروز تهران برخلاف افزایش ریالی حدود ۱.۵ میلیارد دلار است. با این وجود امکانات و تجهیزاتی که داریم قابل مقایسه با سال ۸۹ نیست.

او با اشاره به اینکه ایستگاه جدید آتش نشانی در حریم تهران با همکاری های بین دستگاهی آماده شده، گفت: در شرایط حادثه ،شهرداری تهران وظیفه کمک به شهرهای کوچک اطراف تهران را دارد و امیدواریم این زمینه همکاری در نقاط دیگر شهر تهران نیز تعقیب شود.

به گفته شهردار تهران تامین مخازن آب آشامیدنی در حدود ۱۰۰ نقطه در پارکهای تهران پیش بینی شده که این طرح در ۳۰ نقطه انجام شده و در ۵۰ نقطه نیز در حال انجام است و آب آشامیدنی در مواقع بحران با همکاری آب و فاضلاب در دسترس خواهد بود که این مساله نیز می تواند تاب آوری شهر تهران را به دنبال داشته باشد.

خبرنگار : علی سی پی

۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 8816

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =