باید بر طراحی داخلی قطار تمرکز کنیم

شهر: معاون علمی و فناوری رییس جمهور ضمن اعلام این خبر که ایران در انبوه سازی واگن مترو مشکلی ندارد و داخلی سازی واگن به ۸۵ درصد رسیده است. از دولت خواست از عقب انداختن مصوبه الزام به رعایت استاندارد ساخت موتور دوچرخ خودداری کند.

به گزارش خبرنگار شهر، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری صبح شنبه- ۲۳  اسفند- در آیین امضای تفاهمنامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطارهای متروی تهران و افتتاح ایستگاه های یادگار امام (ره) و شهید ستاری گفت: این یک پروژه ملی است و جا دارد از شخص آقای حناچی و همه عزیزان ایجاد مقدمات این پروژه همراهی کردند به ویژه ۱۸ شرکت دانش بنیان که در اجرای این پروژه همراهی کردند تشکر کنم.

او افزود: کشورمان هم اکنون در تولید انبوه واگن مترو مشکلی ندارد و داخلی سازی ساخت واگن به ۸۵ درصد رسیده است. بزرگترین مشکل این است که باید تمرکزمان را در طراحی داخلی قرار دهیم، وقتی طراحی داخلی باشد می توانیم قابلیت های دیگری هم به آن اضافه می کنیم. به نظر من وقتی طراحی داخلی داشته باشیم ساخت آن اگر در خارج از کشور هم باشد مشکلی پیش نمی آید.

او ادامه داد: در برقی سازی اتوبوس ها در معاونت علمی برنامه مفصلی داریم. در زمینه موتورهای دوچرخ مشکلی وجود ندارد و با همکاری بین بخشی سازمان هایی مثل معاونت علمی و فناوری و شهرداری می توان این را پیاده سازی کرد. در ساخت موتورهای دوچرخ تولید کننده های خوبی داریم و تنوع محصولشان هم خوب است. از موتورهای چند کلیوواتی تا اسکوتر می توان در کشور تولید کرد.

ستاری افزود: در زمینه موتورهای برقی با دو مشکل مواجه ایم یکی تسهیلاتی است که برای تشویق مردم به استفاده از آن نیاز داریم. این تسهیلات لزوما مالی نیست. مثلا شهرداری باید در برخی معابر مرکز شهرمحدودیت تردد ایجاد کند تا مردم تشویق به استفاده از موتورهای برقی شوند. مساله بعدی هم این است که سازندگان موتورهای بنزینی هر سال مصوبه می گیرند و الزام به رعایت استاندارد آلایندگی را عقب می اندازند در حالی که برای ساخت موتورهای جدید هیچ مشکلی در داخل نداریم و باید کاری کنیم که این مصوبات هر سال به سال بعد موکول نشود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور اضافه کرد: در بحث اتوبوس برقی همکاری با شهرداری داریم و اخیرا با شهرداری مشهد هم  قرارداد خوبی امضا کرده ایم و امیدواریم در خرداد نمونه اولیه توسط یکی از سازندگان در داخل را ارائه دهیم و اتومبیل برقی هم یکی از مواردی است که با خودروسازان در حال ساخت آن هستیم و نمونه هایی هم ساخته شده است.

او با تاکید بر توجه به مفهوم شهر هوشمند گفت: هوشمندسازی شهر یکی از بحث های جدی ما در معاونت علمی است و امیدوارم همکاری های بین دستگاهی در این زمینه توسعه یابد. و نتایج آن را ببینیم و مردم آثار و برکات آن را در اقتصاد و سرویس های استارت آپی بیشتر دریافت کنند.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 9193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =