علی محمد مختاری: افزایش ۳۸ سانتی‌متری فضای سبز منطقه ۴

شهر: تبدیل پادگان ۰۶ به بوستان در یکی از مناطق کم‌برخوردار از نظر پوشش گیاهی درحالی است که به گفته مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با احیای فضای سبز این محوطه، ۳۸ سانتیمتر به سرانه فضای سبز منطقه ۴ شهرداری تهران اضافه می‌شود.

علی محمد مختاری، مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره مراحل طراحی فضای سبز این پادگان برای تبدیل به بوستان بزرگ ارتش گفت: از زمان توافق شهرداری تهران با ارتش جمهوری اسلامی ایران سازمان بوستان‌ها با بسیج امکانات خود نسبت به پیرایش و بهسازی فضای سبز موجود اقدام کرده و مواردی همچون آبیاری منظم و مکفی، حذف علف‌های هرز، حذف شاخه های خشک و آفت زده درختان، مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی، پاکسازی محیطی و ... به اجرا گذاشته است. در این راستا طراحی فضای سبز این محوطه جهت ساخت بوستان مراحل مختلفی را دارد که از آن جمله میتوان به بررسی میزان حجم آب موجود به‌عنوان مهمترین نیاز فضای سبز، نور از نظر میزان و جهت تابش خورشید طی روز، خاک و توپوگرافی زمین، اقلیم محل، الویت بندی نیازها و سبک پیشنهادی باغسازی و ... اشاره کرد در حال حاضر طراحی بوستان بزرگ ارتش (پادگان ۰۶ ) توسط مشاور ذیصلاح در دست انجام بوده و پس از ارائه طرح و تایید آن بر اساس موارد پیش بینی شده، تعداد درختان و نوع گونه‌های گیاهی مورد نیاز مشخص شده و توسط این سازمان طرح اجرا می‌شود.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره میزان افزایش سرانه فضای سبز منطقه پاسداران با اجرای طرح بوستان ارتش بیان کرد: محوطه تحویل شده به شهرداری تهران بالغ بر ۳۵ هکتار است که حدود ۲۵ هکتار آن تحت پوشش فضای سبز است. با توجه به وسعت بوستان ۳۵ هکتاری بزرگ ارتش (پادگان ۰۶ ) جمعیت منطقه ۴ و جمعیت ناحیه ۳ منطقه ۴ که این بوستان درآن به بهره برداری خواهد رسید، با تبدیل این پادگان به بوستان، ۳۸ سانتیمتر به سرانه فضای سبز منطقه ۴ و ۳ مترو ۱۶ سانتیمتر به سرانه فضای سبز ناحیه ۳ منطقه ۴ اضافه می‌شود.

او درباره شماره‌گذاری درختان این بوستان افزود: پلاک های قدیمی نصب شده روی درختان که اغلب در محوطه های نظامی وجود دارد فقط یک شماره پلاک بوده و مستندات قابل اتکایی در بایگانی‌های این مراکز درباره نوع گیاه، سال کاشت، مشخصات ظاهری و غیره در آن یافت نمی‌شود. بنابراین سازمان بوستان‌ها بر اساس اجرای طرح شناسنامه دار کردن الکترونیکی درختان با استفاده از تگ‌های الکترومغناطیسی که تمامی اطلاعات مربوط به درخت را در سامانه خود ذخیره کرده و در صورت نیاز در اختیار کاربر قرار می‌دهد، تمامی درختان موجود و درختانی که در آینده در این بوستان کاشته می‌شوند پلاک کوبی می‌کند اما پلاک‌های قدیمی موجود روی این درختان هم به منظور ثبت میراث تاریخی این محوطه و نشانه ای از تاریخچه آن حفظ می‌شود.

مختاری درباره مدت زمان تقریبی تبدیل این پادگان به بوستان بیان کرد: مدت زمان اجرای طرح منوط به مراحل اجرایی طرح نهایی تایید شده است اما با توجه به وضعیت فضای سبز موجود با اجرای کمترین میزان عملیات عمرانی در این محوطه پیش بینی میشود پس از ارائه طرح اجرایی تا پایان سال جاری فضای سبز این بوستان به بهره برداری برسد.

او  از چگونگی سیستم آبیاری این بوستان نیز گفت: منابع آبی فضای سبز این محوطه شامل دو حلقه چاه آب است و سیستم آبیاری تحت فشار برای آبیاری محوطه فضای سبز پیش بینی نشده است، از همین رو در نظر گرفته شده است که همزمان با طراحی بوستان نسبت به طراحی یک سیستم آبیاری تحت فشار مناسب با در نظر گرفتن نیاز آبی درختان قدیمی و گونه های جدید پیش بینی شده جهت ترمیم فضای سبز اقدام شده تا همزمان با اجرای مراحل تبدیل پادگان به بوستان سیستم آبیاری آن نیز عملیاتی شود.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =