قوانین مربوط به ساخت پارکینگ نیازمند بازنگری است

شهر: عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مبنای برنامه‌ریزی شهری «انسانِ پیاده» است از برنامه ریزی خودرو محور برای تأمین پارکینگ در شهر انتقاد کرد و گفت: کلیه قوانین کشور در زمینه پارکینگ باید بازنگری شوند.

شهربانو امانی، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر، درباره بودجه مصوب برای ساخت پارکینگ در شهر تهران گفت: در مورد ساخت پارکینگ‌های غیرحاشیه‌ای نقدهایی وجود دارد و عده ای  به شدت بدنبال محدود کردن این نوع از پارکینگ هستند. در رویکردهای نوین برنامه‌ریزی شهری نظیر توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی نیز ساخت پارکینگ غیرحاشیه‌ای محدود شده است.

امانی با اشاره به اینکه پارکینگ برای بسیاری از مشاغل و خدمات یک نیاز ضروری است، بیان کرد: اما تعداد و قیمت آن باید برنامه‌ریزی شده باشد. همانگونه که تعداد کم پارکینگ، حیات کسب و کارها را تهدید می‌کند، تعداد بیش از حد آن نیز مطلوبیت سفر با خودرو را افزایش می‌دهد.

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران توضیح داد: تا پیش از این، گسترش ظرفیت معابر برای تردد خودروها و تامین پارکینگ در مبدا و مقصد سفرها برای سال‌ها مبنای برنامه‌ریزی شهری در ایران بوده است. در این برنامه‌ریزیِ خودرومحور، این‌گونه تصور می‌شود که خودرو قادر است تمام محدودیت‌های ناشی از فاصله زیاد بین کاربری‌ها را در نوردد و وظیفه برنامه‌ریزان شهری تسهیل تردد در شهر و تضمین فضای مورد نیاز پارک خودرو در مبدا و مقصد است.

او ادامه داد: امروزه این نوع از برنامه‌ریزی منسوخ شده است. مبنای برنامه‌ریزی شهری «انسانِ پیاده»است و همه چیز اعم از خدمات، مشاغل و حمل و نقل باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و جانمایی شود که در دسترس انسان پیاده قرار داشته باشند. در این نوع نگاه، کمترین نیاز به پارکینگ وجود دارد، لذا تمامی ضوابط و قوانینی که تامین پارکینگ برای کاربری‌های مختلف را الزام می‌کند نیاز به بازنگری دارد. بر خلاف تصور عمومی که ما به تعداد بسیار زیادی پارکینگ جدید نیازمندیم، تعداد فضاهای پارک در شهر بسیار بیشتر از میزان مورد انتظار است. این تصور عمومی نتیجه همین برنامه‌ریزی خودرومحور است.

امانی در ادامه به قوانین موجود در زمینه پارکینگ ها اشاره کرد و افزود: متاسفانه قوانین نواقص زیادی دارند که ساخت پارکینگ را تشویق می‌کند. مطابق قانون «رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۸/۱۲/۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی» صددرصد درآمدهای ناشی از پارکینگ حاشیه‌ای باید صرف احداث پارکینگ در همان شهر شود. مطابق تبصره دو مصوبه «ایجاد وحدت رویه در نحوه اقدام مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در خصوص اخذ عوارض تامین پارکینگ‌های تعهدی»، تمامی وجوه حاصل از دریافت این عوارض باید صرف احداث پارکینگ محله‌ای شود.

امانی گفت: در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۹۷۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری به احداث پارکینگ محله‌ای اختصاص یافت. بدون انجام ارزیابی تعداد پارکینگ مورد نیاز برای محلات تخصیص این میزان از بودجه شهرداری قابل نقد است.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 9608

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =