مهمترین عامل پوسیدگی ریشه درختان چنار آب جاری است

شهر: جریان آب دائمی پای درختان به همراه فاضلاب، پوسیدگی ریشه و رشد نامتوازن درختان در ارتفاع و قطر از مهمترین دلایل سقوط درختان محور ولیعصر(عج) است.

مهدی هوشیار، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۳ در گفتگو با خبرنگار شهر درباره وضعیت درختان محور ولیعصر(عج) و اقدامات انجام شده برای حفظ این درختان در این منطقه گفت: یکی از مهمترین اقدامات در این حوزه این بود که آب جاری پای درخت بعد از چندین سال قطع شده و هر وقت نیاز به آبیاری درختان وجود دارد از آبیاری قطره ای استفاده می شود.

او با بیان اینکه پوسیدگی درخت سقوط کرده در منطقه ۶ از سالیان گذشته اتفاق افتاده، افزود: در منطقه ۳ درخت در حال پوسیدن به صورت سرپا نداریم و تنها چند مورد درخت خشک وجود داشت که از ارتفاع ۵ متری قطع شدند که ضمن رفع خطر، برای بازگشت احتمالی و زنده  شدن این درختان در بهار تمهیداتی که اندیشیده شده و البته در غیر این صورت نیز رفع خطر از آنها انجام شده است.

هوشیار با بیان اینکه درختان سبز منطقه نیز با پایش های انجام شده وضعیت مناسبی دارند، ادامه داد: معمولاً درختان روزی از بین می رود و از بین رفتن درخت مربوط به اتفاقاتی است که در طوقه و زیر خاک اتفاق می‌افتد که قابل رویت نیست اما این مساله نیز توسط کارشناسان از وضعیت ظاهری درخت قابل شناسایی است.

 معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۳ در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث پوسیدگی و در نهایت سقوط درختان می شود، عنوان کرد: مهمترین عامل آب جاری بود که سالیان سال از پای درختان رد می شد، در گذشته جریان آب به این میزان نبوده و به صورت فصلی و روان آب هایی بوده که در اثر آب شدن برفهای ارتفاعات جریان پیدا می کرد اما بعد از آن ساخت و سازها و تخلیه فاضلاب ها به جریان آب باعث ایجاد معضل برای درختان شد. علاوه بر این آب دائمی برای درختان چنار بسیار مضر است در حالیکه اگر این درختان بید بودند مشکل چندانی به وجود نمی آمد.

او اضافه کرد: روان آب هایی که از فاضلاب منازل و کارگاه ها به سمت ریشه درختان سرازیر می‌شد را هدایت کردیم که به نهر وارد نشود و به صورت سرپوشیده و زیرزمینی از داخل کانال آرش اسفندیار به رفیوژ میانی مدرس انتقال دادیم. علاوه بر این، درختان محور ولیعصر در زمان کاشت اولیه با فواصل نزدیک کاشته شدند که این مسئله در منطقه یک کماکان دیده می‌شود و این نزدیکی باعث شد که این درختان برای نور با هم رقابت کنند و ارتفاع آنها بیش از قطر درخت رشد کرده و به همین دلیل استحکامی که برای یک درخت ۵۰ تا ۶۰ ساله نیاز است را ندارند.

هوشیار با بیان اینکه از میدان راه آهن تا تجریش بالغ بر ۱۲ هزار درخت وجود دارد و به ندرت اتفاقاتی مانند سقوط درخت را شاهد هستیم و به لحاظ جمعیت آماری، سقوط درختان عدد قابل توجهی را شامل نمی شود، یادآور شد: همچنین جایگزینی درختان خشک مسیر خیابان ولیعصر (عج) در منطقه ۳ از طریق روت بال و انتقال درختان کهنسال از مکانهای دیگر انجام شده و هرچند پیمانکار نگهداری درختان ولیعصر(عج) از پیمانکار ناحیه و پارک ها منفک است اما برای تمام درختان آن مسیر در فواصل زمانی که گیاه پزشکان توصیه کردند، از قارچ کش استفاده شده است.

 خبرنگار: علی سی پی

۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 9647

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =