توجه به مهم‌ترین مسائل محیط‌زیستی در لایحه شهرداری 

شهر: صبح امروز لایحه طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران به تصویب اعضای شورای اسلامی رسید. این لایحه که مشتمل بر ۲۲ ماده است از این پس قرار است به عنوان الگوی ساماندهی زباله مورد توجه مدیران شهری قرار بگیرد. 

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، آخرین بار حدود ۲۰ سال پیش طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران آماده شد و در تمامی این سال‌ها بارها بر ضرورت بازنگری در طرح موجود با توجه به تغییر شرایط مطرح شد که هیچ‌گاه به سرانجام نرسید. تا آن‌که در سال ۹۷ و در دوره اخیر مدیریت شهری این موضوع به طور جدی پیگیری شد و با همکاری سازمان مدیریت پسماند و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران طرح جامع تنظیم شد. 

این طرح که با هدف ارائه راهکار برای کاهش تولید زباله، تفکیک پسماند از مبدا، حذف پدیده زباله‌گردی و در یک‌کلام کاهش اثرات مخرب محیط‌زیستی دفن پسماند تهیه شده است، با بهره‌گیری از دانش متخصصان دانشگاهی و مشاوران داخلی و خارجی تلاش کرده است تا شمایی دقیق از وضعیت موجود شهر تهران از حیث پسماند ارائه دهد. 

پس از دو سال تحقیق درنهایت پیش از پایان سال ۱۳۹۹ طرح به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم شد و امروز اعضای شورا با تصویب این لایحه از مدیریت شهری خواستند تا پیش از پایان این دوره از مدیریت شهری اجرای آن را آغاز کند. 

در همین رابطه، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه جلسه شورا به خبرنگاران گفت: طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران امروز تصویب شد و من از صدا و سیما خواهش می‌کنم که نسبت به طرح این موضوع برای مردم کوشا باشد و مصاحبه‌هایی را با مشاور، اعضای شورا و کارشناسان شهرداری در این خصوص داشته باشند. حتی می توان با همکاری روابط عمومی شورا، شهرداری و صدا و سیما برنامه ای در این خصوص ساخت تا مردم در جریان محتویات این طرح قرار بگیرند. 

او ادامه داد: زمانی که مردم طرح را درک کنند، همکاری بیشتری هم خواهند کرد. از شهرداری می خواهم که در ماه های باقی مانده از عمر مدیریت شهری اجرای این مصوبه را آغاز کند. 

رییس شورای شهر گفت که از این پس سیاست‌های پسماندی شهرداری تهران باید به سمت کاهش تولید زباله، تفکیک زباله از مبدا، کاهش انتقال زباله به خارج از مرزهای شهر تهران، کاهش شیرابه، تبدیل زباله به کمپوست و انرژی و کاهش پدیده زباله‌گردی حرکت کند.

۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
کد خبر: 9688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =