صرفه جویی ۱۰۲ میلیارد تومانی در پخش و اجرای آسفالت

شهر: طبق طرح بهسازی معابر شهر تهران و هدف گذاری پخش و اجرای یک میلیون تن آسفالت، سال گذشته تنها ۶۴ درصد از این طرح محقق شد.

به گزارش شهر، یکی از مشکلاتی که شهروندان حین رانندگی در سطح معابر شهر با آن مواجه می‌شوند، افتادن در چاله‌های کوچک و بزرگ، ترک خوردگی آسفالت، آب‌گرفتگی معابر در زمان بارندگی و دست اندازهای بی‌شماری است که به علت مرمت نشدن آسفالت خیابان‌ها طی سالیان سال ایجاد شده‌ است. عدم لکه گیری مناسب و مرمت مستمر آسفالت معابر شهر تهران در سال‌های گذشته سبب ایجاد نارضایتی شهروندان و تماس‌های مکرر با سامانه ۱۸۸۸ شده بود. برهمین اساس، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در سال ۱۳۹۸ به منظور روسازی، مرمت و لکه گیری معابر طرحی تحت عنوان بهسازی معابر شهر تهران اجرا کرد. طبق این طرح، شهرداری تهران موظف است سالیانه یک میلیون تن آسفالت در شهر تهران پخش و اجرا کند.

میزان کل آسفالتی که در قالب طرح بهسازی معابر شهر تهران در سال گذشته از یکم فروردین  تا ۲۷ اسفند پخش و اجرا شد برابر با ۶۴۰ هزار و ۷۷۱ تن است. این میزان آسفالت در قالب فعالیت‌هایی نظیر تراش و روکش کلی، لکه گیری و مرمت معابر پخش و اجرا شده است. بنابراین باتوجه به آمار اعلامی توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران می‌توان اینگونه اعلام کرد که در سال گذشته ۶۴ درصد از طرح بهسازی معابر شهر تهران، محقق شد.

محدودیت‌های کرونایی، تعطیلات چند روزه در سه ماهه سال، محدودیت‌های مالی شهرداری تهران، افزایش قیمت قیر و سایر نهادهای تولید آسفالت از جمله دلایلی هستند که می‌توان برای عدم صد در صدی طرح و نرسیدن به هدف پخش و اجرای یک میلیون تن آسفالت در شهر تهران ذکر کرد. اما با تمامی مشکلات موجود، این طرح همانند سال ۱۳۹۸ توانست علاوه بر رفع مشکلات قدیمی بسیاری از معابر حمل و نقلی، سرویس دهی معابر بزرگراهی را در سطحی مطلوب حفظ کند.

متوسط پخش آسفالت در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برابر با ۲۹ هزار و ۱۲۶ تن در سال گذشته بوده است. همچنین ۶۹ هزار و ۳۵۴ نقطه خرابی در قالب این طرح در طول یک سال مرمت شده است.

تأمین آسفالت در طرح بهسازی معابر از طریق کارخانجات سازمان مهندسی شهرداری تهران اتفاق افتاده است. تأمین آسفالت از طریق کارخانجات شهرداری تهران سبب شده تا صرفه جویی اقتصادی در این طرح رخ دهد. اختلاف قیمت هر تن آسفالت از طریق کارخانجات شهرداری تهران نسبت به تولیدات بخش خصوصی برابر با حدود ۱۶۰ هزار تومان است. برهمین اساس در سال گذشته ۱۰۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در هزینه‌های تولید آسفالت صرفه جویی شده است.

*طرح بهسازی معابر شهر تهران از ابتدای سال ۱۳۹۸ آغاز شد. طبق این طرح می‌بایست سالانه یک میلیون تن آسفالت در معابر شهر تهران پخش و اجرا شود.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 9698

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =