۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 9741
ایوان و حیاط؛ ناجی رستوران‌های تهران

شهر: یکی از آسیب‌ پذیرترین صنوف، صنف رستوران‌داران است اما برخی ابتکار عمل به خرج دادند و با ایجاد فضایی باز مانند بالکن هنوز سرپا مانده‌اند. از طرف دیگر با همزمان با شیوع کرونا تا به امروز فقط ۳۰ درصد واحدهای این اتحادیه فعال هستند و بخش زیادی از این میزان هم رستوران‌های دارای فضای بازند.

به گزارش خبرنگار شهر، کرونا شکل همه چیز را تغییر داد، از چهره انسان‌ها تا نحوه زندگی روزمره و حتی ساده‌ترین تفریحی مانند رستوران رفتن را. شاید زمانی بسیاری ترجیحشان این بود که میزی در جایی دنج و به دور از نور آفتاب و یا سرما و گرما در رستوران رزرو کنند؛ اما حالا تقریبا بیشتر رستوران‌روها به دنبال فضایی بیرون از محیط رستوران هستند. بر اساس تازه‌ترین تحقیقات بین‌المللی رستوران یکی از محل‌های انتقال ویروس کرونا شناخته شده و همین عامل سبب شده تا خسارت زیادی به این صنف وارد شود. برآوردها از آمار اتحادیه صنف رستوران‌داران تهران، نشان می‌دهد رستوران‌ها با چیزی نزدیک به ۵۰ درصد کاهش تقاضا مواجه هستند. رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برخی محدودیت‌ها از یک طرف و از طرف دیگر افزایش حقوق کارکنان، افزایش مالیات و لحظه‌ای بودن قیمت اجناس، افزایش قیمت مواد غذایی مانند گوشت قرمز و مرغ سبب کاهش فروش رستوران‌ها از زمان شیوع ویروس کرونا شده است.

با این حال کرونا سبب نشده تا شهروندان تهرانی دست از رستوران‌گردی بکشند. برآوردها و مشاهدات از سطح شهر نشان می‌دهد، اولویت بیشتر آنان برای رفتن به رستوران یافتن جایی‌ست که فضای بازی مانند حیاط یا تراس داشته باشد. این یعنی رستوران‌هایی که یکی از این دو گزینه را داشته باشد، کارش نسبت به هم صنفی‌های دیگرش رونق بیشتری دارد آن هم در روزهایی که کرونا بیداد می‌کند. اهمیت این موضوع را می‌توان در معماری رستوران‌ها و کافه‌های جدید دید، آنجا که از سال گذشته تاکنون گرچه روزهای خوبی برای بسیاری از صنوف مانند رستوران‌ها نبوده اما سبب شده تا داشتن حیاط یا فضای بازی مانند تراس و بالکن به مزیت و ضرورتی مهم برای رستوران‌ها تبدیل شود.

سید علی اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران و سلف سرویس‌های تهران می‌گوید: «از آنجایی که یکی از دلایل انتقال شیوع ویروس کرونا مکان‌های سربسته هستند، قاعدتا مردم هم ترجیح می‌دهد به رستوران‌هایی بروند که فضای باز دارد و انتفال کرونا به کمترین حد خود می‌رسد.»

او در عین حالی که از تغییر شغل تعدادی از رستوران دارها گفته، از تغییر شکل برخی دیگر از رستوران‌ها از فضایی سربسته به فضایی سرباز خبر داده و گفته که: «درست است که یکی از آسیب‌ پذیرترین صنوف، صنف رستوران‌داران است اما برخی ابتکار عمل به خرج دادند و با ایجاد فضایی باز مانند بالکن هنوز سرپا مانده‌اند. از طرف دیگر با همزمان با شیوع کرونا تا به امروز فقط ۳۰ درصد واحدهای این اتحادیه فعال هستند و بخش زیادی از این میزان هم رستوران‌های دارای فضای بازند.»

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم سال گذشته در گزارش از آثار گسترش ویروس کرونا بر حوزه شهری و شهرسازی بیان کرده بود که کرونا سبب شد تا اهمیت فضای باز و تجدیدنظر در معماری شهری باردیگر نمایان شود. آنطور که در این گزارش آمده است؛ معماران و صاحبان رستوران‌ها بیش از گذشته باید به ایجاد فضایی مانند بالکن توجه کنند و از طرف دیگر مدیران شهری هم باید بر افزایش فضاهای عمومی در شهر تمرکز داشته باشند. آمار نشان می‌دهد، نه فقط صنف رستوران‌داران که بسیاری از صنوف دیگر همچنان پنجه در پنجه با کرونا در حال مبارزه هستند برخی با کاهش نیروی انسانی و برخی دیگر با ابتکاراتی مانند افزایش سرویس‌های بیرون بر و غذاهای نیمه آماده تا ایجاد فضایی باز حتی با وسعتی بسیار کم.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 9741

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =