ایمن سازی ۱۴ گود پرخطر تکمیل شد

شهر: از مجموع ۲۵۹ گود رها و شناسایی شده، مشخص شد که حدود ۳۰ گود نیازمند اقدام عاجل هستند. ۱۴ مورد از این گودها یا پر شده اند یا عملیات اجرایی آنها به مرحله ای رسیده که خطری ندارند. مناطق در این موضوع یک ، ۲ و ۲۲ مناطقی که تعداد گودهای بیشتری دارند و فعال تر عمل می کنند.

مهدی صالحی مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در نشست خبری شنبه -۴ اردیبهشت ۱۴۰۰- معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره ساختمان های نیمه ساز رها شده در تهران تاکید کرد: شورای شهر تهران از سال ۸۴ تدبیری به نام «عوارض طویل»، «عوارض ساختمان های رها شده» و «پروانه های نیمه کاره» را لحاظ کرد و سعی کرد از ظرفیت جرائم مازاد برای اینگونه ساختمان ها استفاده کند. متاسفانه در طول سنوات بحث ایراداتی که دیوان عدالت اداری به این مجموعه گرفت تا امروز اجازه را به شهرداری نداد که از حداکثر این ظرفیت قانونی استفاده کند.

او با بیان این که آخرین مصوبه شورای شهر تهران هنوز پابرجاست و توانسته کارکرد داشته باشد، افزود: با مرکز مطالعات شروع کردیم تا از ظرفیت های حقوقی موازی و تجربه جهان بهره ببریم. متاسفانه تورمی که در حوزه ساخت و ساز کشور وجود دارد باعث شده که این املاک همیشه سودده باشد. به همین دلیل کار حقوقی موازی را شروع کرده ایم تا علاوه بر عوارض بتوانیم از راهکارهای دیگر نیز استفاده کنیم.

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به این که برخی از این ساختمان ها مربوط به نهادهای دولتی است، گفت: نیروی دریایی در محدوده منطقه ۴ قبل از انقلاب ساخته شده و سازه آن قابلیت استفاده ندارد ولی دستگاه انگیزه برای تعیین تکلیف آن ندارد.

ایمن سازی با استفاده از تسهیلات بهسازی لرزه ای

مهدی صالحی درباره بهسازی لرزه ای نیز توضیح داد: بهسازی لرزه ای یکی از اتفاقات پیشرو در این دوره بود. مالکان برخی از ساختمان ها تمایلی به تخریب و نوسازی صد در صد ندارند. ولی ناایمنی ساختمان است که مالکان را به سمت تخریب و نوسازی سوق می دهد. برای سرعت بخشی و پیشگیری از بروکراسی کار این مالکان کارشان بهسازی لرزه ای را مطرح کردیم. استاندارد این بهسازی را مرکز تحقیقات تدوین کرده و هزینه اجرای آن بسیار پایین تر از ساخت و ساز است. این استاندارد را تدوین کرد و روند صدور مجوز روندی پیش بینی کردیم که بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای، بهسازی لرزه ای را انجام دهند. در حقیقت شهرداری عوارضی در قبال آن دریافت نمی کند. از سوی دیگر مرکز مدیریت بحران و سازمان نوسازی شهر تهران تسهیلاتی را برای اینگونه املاک در نظر گرفته است. از جمله این تسهیلات طراحی نقشه این ساختمان ها به صورت رایگان انجام می شود و نظارت عالیه را راسا و بدون دریافت هزینه انجام خواهند داد. مالک مسیر پروانه را هم طی نمی کند.

او با اشاره به این که زلزله به ما خیلی نزدیک است، اظهار کرد: باید فرهنگسازی شود تا مردم اگر حداقل هزینه ای لازم است انجام دهند اما در یک ساختمان ایمن زندگی کنند و اگر اتفاقی رخ داد مردم دچار خسارت جانی نشوند و ساختمان قابل احیا برای زندگی مجدد با حداقل هزینه باشد.

سرانجام ۳۰ گود پرخطر تهران چه بود؟

از مجموع ۲۵۹ گود رها و شناسایی شده، مشخص شد که حدود ۳۰ گود نیازمند اقدام عاجل هستند. ۱۴ مورد از این گودها یا پر شده اند یا عملیات اجرایی آنها به مرحله ای رسیده که خطری ندارند. مناطق در این موضوع ۱، ۲ و ۲۲ مناطقی که تعداد گودهای بیشتری دارند و فعال تر عمل می کنند. در سال ۱۴۰۰ ردیف اعتبار مشخصی در بودجه مصوب شورای شهر تهران به ساماندهی گودها اختصاص یافته است. طبیعتا این ردیف بودجه خاصی سرعت این روند را بهبود می بخشد. چرا که یکی از مشکلات تامین اعتبار بود و یک بخشی از مشکلات ما کمتر شده و سرعت ما بیشتر خواهد شد. بنابراین ساماندهی گودها متوقف نیست ولی می تواند سرعت بهتری داشته باشد.

خبرنگار: پریسا هاشمی

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 9972

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =