۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 999

تهران و ترسی به نام زلزله/۷

حفظ شریان‌های حیاتی پس از زلزله با مقاوم سازی پل‌ها

معاون فنی و عمران شهرداری تهران از مقاوم سازی ۲۱ پل در فاصله سالهای ۹۱ تا ۹۸ خبر داد
حفظ شریان‌های حیاتی پس از زلزله با مقاوم سازی پل‌ها

شهر: یکی از اقدامات شهرداری تهران برای کاهش خسارات احتمالی در زمان وقوع زلزله، مقاوم سازی پل‌های شهر است چرا که پل‌ها سبب حفظ شریان‌های حیاتی پس از وقوع بحران می‌شود. تاکنون ۲۱ پل مقاوم سازی و بهسازه‌ای لرزه‌ای شده‌اند.

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمران شهرداری تهران در گفتگو با شهر، با بیان اینکه برنامه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران جهت کاهش خطر خسارات احتمالی زلزله شامل دو بخش مقاوم سازی پل‌های شهر تهران و ساختمان‌های تحت تملک شهرداری تهران می‌شود، افزود: پل‌ها سبب حفظ شریان‌های حیاتی پس از وقوع بحران می‌شود. همچنین مدیریت بحران پس از وقوع زلزله سبب کاهش خسارات جانی خواهد شد.

او درباره مقاوم سازی پل‌های شهر تهران، بیان کرد: پروژه مطالعات ارزیابی لرزه‌ای پل‌ها تحت مدیریت شهرداری و با هدف شناسایی و ارزیابی عملکرد لرزه‌ای پل‌های شهر تهران در دست اقدام است . این مطالعات روی پل‌های ۱۰۳ تقاطع انجام شده که این تقاطع‌ها بر مبنای اهمیت عملکردی، سال طراحی و نقص‌های به‌وجود آمده در اجرا یا زمان بهره‌برداری انتخاب شده‌اند. از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ تعداد  ۲۱ پل مقاوم سازی شده و پنج پل درحال مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای هستند.

صبوری دیلمی درباره تعداد پل‌های شهر تهران، گفت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد ۷۵۳ دستگاه پل در شهر تهران وجود دارد که بعد از این تاریخ  حدود ۱۰ دستگاه پل به این آمار اضافه شده است.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران مهمترین و اصلی‌ترین علت پیدایش پروژه را تغییر به‌وجود آمده در طیف پاسخ استانداردهای طراحی کشور ایران دانست و توضیح داد: به طور معمول، فلسفه اصلی نیاز به ارزیابی لرزه‌ای پل‌ها، توسعه و تکمیل روش‌های طراحی براساس عملکرد بوده است. این روش از طراحی پل‌ها، اجازه می‌دهد تا انتظارات منطقی‌تر و مشخص‌تری از عملکرد پل مورد انتظار باشد.

صبوری دیلمی در ادامه، تأکید کرد: در حال حاضر، مرحله اول مطالعات پایان پذیرفته و طرح‌های بهسازی پل‌های ۳۵ تقاطع تهیه که اجرای بخش اعظمی از آن به پایان رسیده و مطابق برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران (۱۴۰۲-۱۳۹۸) هرساله طرح بهسازی هشت دستگاه پل باید تهیه و جهت اجرای آن اقدام شده که مطابق برنامه در حال انجام است.

او درباره مقاوم سازی ساختمان‌های تحت تملک شهرداری تهران، توضیح داد:  با توجه به مدیریت مجموعه شهرداری تهران پس از وقوع بحران در شهر، ضروری است ساختمان‌های متعلق به شهرداری تهران پس از وقوع زلزله کم‌ترین آسیب را ببینند تا بتوانند همچنان قابلیت سرویس  دهی و مدیریت بحران را داشته باشند.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران با بیان اینکه برنامه ایمن سازی و مقاوم سازی یکهزار و ۷۵۰  ملک شهرداری مطابق برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران در دستور کار معاونت فنی و عمرانی قرار گرفته است، افزود: با توجه به کمبود منابع جهت مقاوم سازی ساختمان‌ها، تحلیل خطر لرزه‌ای ساختمان‌های شهرداری تهران کمک بسیاری می‌کند تا اولویت بندی صحیحی جهت مقاوم سازی آن‌ها صورت پذیرد و این مهم با همکاری دانشگاه صنعتی شریف در حال انجام است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =