تیتر یک پرونده

  • کسی از کودکان افغان خبر ندارد

    کودکان زباله گرد/۱۴

    کسی از کودکان افغان خبر ندارد

    شهر: سه ماهی می شود که از افغانستان به تهران آمده و از صبح تا شب سر ، در مخازن زباله می کند تا شاید زباله ها تبدیل به لقمه نانی شود.

  • آغاز انجام تست کرونا از کودکان کار و زباله گرد در تهران

    کودکان زباله گرد/۱۳

    آغاز انجام تست کرونا از کودکان کار و زباله گرد در تهران

    شهر: رئیس سازمان مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به آغاز انجام تست کرونا از کودکان کار و آسیب دیده تحت پوشش مراکز پرتو از روز گذشته در تهران اعلام کرد: این سازمان آمادگی دارد که در صورت هر گونه مشکل ایجاد شده برای کودکان کار به واسطه بیماری کرونا و مشاهدات مردمی در این زمینه به این گروه خدمات ارائه دهد و کمک رسانی کند.

  • حل معضل کار کودک؛ نیازمند همنشینی میان نهادهای خصوصی و دولتی

    کودکان زباله گرد/۱۲

    حل معضل کار کودک؛ نیازمند همنشینی میان نهادهای خصوصی و دولتی

    فقر موضوع اصلی داستان کار کودکان و زباله‌گردی است، بنابراین نمی‌توانیم زمانی که برای حل این آسیب اجتماعی برنامه‌ریزی می‌کنیم، فقر و مشکلات اقتصادی را نادیده بگیریم و این معضل اجتماعی را به عوامل دیگر نسبت دهیم.

  • امکانات ورزشی در اختیار کودکان کار و زباله گرد قرار می گیرد

    کودکان زباله‌گرد/۱۱

    امکانات ورزشی در اختیار کودکان کار و زباله گرد قرار می گیرد

    شهر: بر اساس توافق بین دو سازمان ورزش و خدمات اجتماعی شهرداری تهران، قرار است سازمان خدمات اجتماعی گروههایی از کودکان کار و زباله گرد را شناسایی کند و وقتی که تعداد این کودکان به تعداد کافی رسید که امکان ارائه خدمات در مجموعه ورزشی سازمان ورزش و آموزش ورزشی رایگان آنها فراهم باشد، در این زمینه اقدام شود.

  • جمع‌آوری نادرست پسماند، حلقه مفقوده زباله‌گردی کودکان

    کودکان زباله‌گرد/۱۰

    جمع‌آوری نادرست پسماند، حلقه مفقوده زباله‌گردی کودکان

    شهر: سیستم نادرست در جمع‌آوری پسماند، زمینه زباله‌گردی کودکان را تقویت کرده و به ادامه آن دامن می‌زند، از همین رو اجرای طرح کاپ* با هدف تغییر در مدیریت پسماند، حلقه حضور این کودکان در چرخه جمع ‌آوری زباله را محدود می‌کند.

  • مافیای امروز، زباله ‌خرهای دیروز

    کودکان زباله گرد/۹

    مافیای امروز، زباله ‌خرهای دیروز

    شهر: بررسی سابقه تاریخی جمع‌آوری زباله در تهران نشان می‌دهد همواره در برهه ‌هایی کسانی بودند که نگاهشان به پسماند خشک با بقیه فرق داشت. مثلا در ۳۰، ۴۰ سال پیش نمکی‌ها بودند که پلاستیک و فلزات را از شهروندان در ازای نمک می‌خریدند؛ اما در اواخر دهه ۷۰ سر و کله زباله دزدها پیدا شد که به عقیده بسیاری حالا شده‌اند مافیای زباله.

  • کودکان کار، مافیا ندارند

    کودکان زباله گرد/۸

    کودکان کار، مافیا ندارند

    شهر: سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: اینکه کودکان کار توسط یک مافیا یا جریان های سازمان یافته ای که قدرت و نفوذ دارند به کار گمارده می شوند را قبول ندارم، ممکن است فردی باشد که تعدادی از این کودکان را در یک یا دو چهارراه با اطلاع والدینشان مشغول کار کرده باشد اما به مفهوم مافیا نیست.

  • تعامل شهرداری تهران با سفارت افغانستان برای حل معضل زباله‌گردی کودکان

    کودکان زباله گرد/۷

    تعامل شهرداری تهران با سفارت افغانستان برای حل معضل زباله‌گردی کودکان

    شهر: زباله‌گردی کودکان و نوجوانان یکی از معضلات نوظهور در جریان زندگی شهری است که گره آن هر روز کورتر می‌شود. کودکان و نوجوانانی که به جای حضور در مدارس در شغل سیاه زباله‌گردی فعال هستند اما ابعاد این معضل جدید در کلانشهری مانند تهران، زمانی پیچیده‌تر شده که به استناد آمارها مشخص می‌شود بیش از ۸۰ درصد از کودکان زباله‌گرد تهران را کودکان و نوجوانان افغانستانی تشکیل می‌دهند.

  • باید کار را به کاردان سپرد

    کودکان زباله گرد/۶

    باید کار را به کاردان سپرد

    واژه کودکان کار به معنای افراد انسانی کمتر از ۱۸ سال و پایین‌تر از سن قانونی است که به کار مشغول شوند؛ بویژه در مشاغلی که با شأن انسانی آنها تناسب نداشته باشد. سن پایین و کار نامطلوب دو ویژگی اصلی کودکان کار است. یکی از نکات مهم درباره این کودکان، ‌ خدشه‌دار شدن روح و کرامت انسانی آنهاست چرا که مرتبا خود را با دیگران مقایسه کرده و احساس تحقیر و خود کم بینی می کنند. از سوی دیگر پرداختن این کودکان به مشاغل کاذب و اینگونه فعالیت ها موجب می شود آنها فرصت تعالی را از دست بدهند.

  • برخورد قهری با کودکان زباله گرد پاسخگو نیست

    کودکان زباله گرد/۵

    برخورد قهری با کودکان زباله گرد پاسخگو نیست

    شهر: عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: باید برای زباله گردی کودکان به عنوان یک پدیده زشت اجتماعی راهکارهایی پیش بینی کنیم که ریشه کن شود. برخورد قهری با کودکان پاسخگو نیست و اگر سازمان های حمایتی وظایف خود را به درستی انجام دهند و خانواده ها را با این موضوع آشنا کنیم این پدیده کاهش پیدا می کند.

  • سمن‌ها اهرم نظارت مردمی برای معضل زباله‌گردی کودکان

    کودکان زباله گرد/۴

    سمن‌ها اهرم نظارت مردمی برای معضل زباله‌گردی کودکان

    شهر: فعالان حقوق کودک معتقدند شهرداری به تنهایی نمی‌تواند معضل زباله‌گردی کودکان را حل کند بلکه این سازمان باید بر همکاری سایر نهادهای زیربط به عنوان یک مطالبه عمومی پافشاری کند.

  • منع پیمانکاران شهرداری از جداسازی زباله در ایام کرونا

    کودکان زباله گرد/۳

    منع پیمانکاران شهرداری از جداسازی زباله در ایام کرونا

    شهر: رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران از هماهنگی کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر با حوزه خدمات شهری و مدیریت پسماند شهرداری به منظور تغییر شیوه جمع آوری زباله در ایام کرونا خبر داد که بر این اساس پیمانکاران موظف هستند تا زباله های خشک و تر را بدون جداسازی جمع آوری کنند و به این ترتیب هزینه ای که برای این کار پرداخت می شد متوقف شود و از زباله گردی بویژه زباله گردی کودکان ممانعت شود.

  • حال کودکان زباله گرد خوب نیست

    کودکان زباله گرد/۲

    حال کودکان زباله گرد خوب نیست

    یکی از گروه هایی که در زمان کرونا مورد توجه بیشتری قرار گرفتند، افراد دارای شرایط خاص بودند، از جمله این افراد کودکان و بویژه کودکان کار، خیابان، زباله گرد و گروه های مشابه هستند.

  • آنها آینده‌شان را در سطل زباله می‌ریزند

    کودکان زباله گرد/۱

    آنها آینده‌شان را در سطل زباله می‌ریزند

    شهر: از کودکان زباله‌گرد چه می‌دانیم؟ اینکه اهل کجای این جهانند، چند نفرند و درآمدشان چقدر است؟ این پرسشها چه اهمیتی دارد وقتی که این کودکان آینده‌شان را با زباله‌گردی در مخازن زباله فرو می‌ریزند و شاید در آینده بشوند پیمانکاری شبیه پیمانکار خودشان.