ضرورت انجام کارویژه برای افزایش سرانه مطالعه شهروندان با بهره‌مندی از ظرفیت مساجد و مدارس

شهردار پایتخت با بیان اینکه مشکل اصلی در حوزه کتاب، کاهش سرانه مطالعه و عدم وابستگی شهروندان به کتاب است، گفت: برای حل این معضل باید برنامه داشت و کار ویژه مشخصی تعیین کرد و آن را در مساجد و مدارس اجرایی کرد. 

به گزارش خبرنگار شهر؛ عصر امروز- سه شنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳- علیرضا زاکانی شهردار تهران قبل از بازدید از غرفه های نمایشگاه کتاب در جلسه ای با حضور مسئولین نمایشگاه کتاب تهران شرکت کرد.

تقدیر از شهرداری تهران برای کمک به برگزاری نمایشگاه کتاب

در این جلسه ابتدا رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با تقدیر از کمک شهرداری به برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب امسال نسبت به سال قبل بهتر بوده است؛ علاوه بر این در سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران توجه ویژه ای به بخش کودک و نوجوان داشته ایم و ظرفیت و فضای گسترده تری را در اختیار ناشران این حوزه قرار دادیم.

رمضانی ادامه داد: فضای نمایشگاه کتاب تهران امسال کاملاً خانواده محور طراحی شده است. در برگزاری این رویداد نیز شاهد همکاری خوب شهرداری تهران با مجموعه وزارت ارشاد بوده‌ایم اما نیاز است از ظرفیت سازمان‌های دیگر مثل سازمان زیبا سازی شهرداری تهران در ترویج فرهنگ کتابخوانی بیشتر استفاده شود.

درخواست از شهرداری تهران برای حمایت از حوزه فرهنگ به ویژه بخش نشر 

سپس یاسر احمدوند، معاون وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب تهران در دیدار با زاکانی گفت: در برگزاری رویداد فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران شاهد کمک خالصانه مدیریت شهری به وزارت ارشاد بودیم و بر همین مبنا با توجه به ظرفیت‌های گسترده شهرداری تهران باید همکاری‌های میان دو مجموعه گسترده‌تر از قبل بشود. 

وی ادامه داد: در دوره‌های قبلی مدیریت شهری شاهد حمایت و کمک گسترده شهرداری تهران از برخی ناشران و کتابفروشی‌ها بوده‌ایم در اثر این حمایت‌ها نیز برخی از ناشران توانستند در حوزه فرهنگی جریان ساز باشند و این جریان‌سازی نیز بعضاً تاکنون ادامه داشته است.

احمدوند در پایان تاکید کرد: شهرداری تهران با ظرفیت‌های ویژه‌ای که در اختیار دارد می‌تواند در حوزه فرهنگ به ویژه بخش نشر و کتاب اثرگذار باشد. در بسیاری از موارد نیز کمک‌های مالی کارگشا نمی‌باشد و باید تعاملات میان دو مجموعه بهتر شود.

پس از استماع سخنان مسئولین سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛ علیرضا زاکانی با اشاره به اهمیت این رویداد فرهنگی گفت: شهرداری تهران ظرفیت‌های استثنایی بسیاری در اختیار دارد که یکی از مهم‌ترین این ظرفیت‌ها حضور در متن محلات است، بر همین مبنا در دوره جدید مدیریت شهری نیز تلاش کردیم سراهای محلات را تبدیل به ستادهای تلاشگر بکنیم تا منشا خدمات به مردم باشند.

وی افزود: در رابطه با محلات و شهروندان تهرانی ۵۲ حوزه ماموریتی تعریف کردیم که این حوزه‌ها اکنون تبدیل به رویداد شده است. گستردگی این رویدادها نیز بسیار است؛ از برگزاری مسابقات ورزشی گرفته تا مسابقات حفظ قرآن و رویدادهای سلامت محور.

زاکانی تاکید کرد: مسجد، مدرسه و خانواده سه ضلع پیش برنده برنامه‌های شهرداری بوده‌اند. در میان رویدادهای طراحی شده موضوع کتاب و کتابخوانی نیز از دو وجه ترویج فرهنگ کتابخوانی و تولید محتوا برای ما مهم و قابل تامل می‌باشد. به همین جهت فعالیت‌هایی که اکنون در رابطه با حوزه کتابخوانی در مجموعه‌های ذیل شهرداری انجام می‌شود باید تشدید شود.

مهم‌ترین کارویژه‌ در حوزه کتابخوانی فعال کردن متن جامعه است

شهردار  تهران ادامه داد: در رابطه با موضوع کتابخوانی چه در حوزه تولید محتوا و چه در حیطه بهره‌مندی از کتاب نیازمند ایجاد ظرفیت و فرهنگ سازی هستیم. در همین رابطه مهم‌ترین کار ویژه‌ای که به آن توجه نیز نشده است فعال کردن متن جامعه است که اگر این کار صورت گیرد بسیاری از مشکلات ما نیز حل می‌شود و بسیاری از کارها را می‌توان انجام داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مشکل اصلی ما اکنون کاهش سرانه مطالعه و عدم وابستگی شهروندان به کتاب است. برای حل این معضل نیاز است برنامه داشت و کار ویژه مشخصی تعیین کرد و آن را در مساجد و مدارس اجرایی کرد. 

زاکانی سپس تاکید کرد: از مهرماه سال گذشته باشگاه شهروندی برای شهروندان تهرانی تشکیل شده است که در آن خدمات قابل ارائه را احصا کرده‌ایم و به شهروندان ارائه می‌دهیم. 

وی افزود: اکنون طیف گسترده‌ای از خدمات به شهروندان ارائه می‌شود. انشالله در آینده هم خدمات حوزه مرتبط با کتاب و کتابخوانی می‌تواند به این لیست اضافه شود.

ضرورت انجام کارویژه برای افزایش سرانه مطالعه شهروندان با بهره‌مندی از ظرفیت مساجد و مدارس

لازم به ذکر است، شهردار تهران طی حضور دو ساعته خود در نمایشگاه کتاب از غرفه انتشارات‌ انقلاب اسلامی، موسسه پژوهشی امام خمینی(ره)، مکتب حاج قاسم، نشر ۲۷ بعثت، موسسه همشهری، راه یار، صهبا، مجمع ناشران انقلاب اسلامی و ....بازدید کرد.


انتهای پیام/

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸
کد خبر: 54496

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =