دولت کمکی برای جمع‌آوری پسماندهای کرونا به شهرداری نکرد

شهر: جمع آوری پسماندهای کرونایی از نخستین روزهای شیوع این بیماری به تکلیف تازه‌ای برای سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تبدیل شد اما این وضعیت درحالی است که بنا به گفته مدیرعامل این سازمان، رقم اختصاص داده شده برای این امر بسیار ناچیز بوده و نیاز به بازنگری دارد در حالی که تاکنون هیچ کمکی از دولت برای جمع آوری و دفن زباله های کرونا به این سازمان داده نشده است.

صدرالدین علیپور، درباره جمع‌آوری و دفن زباله‌های کرونا به شهر گفت: اکنون هزینه‌هایی که برای این موضوع پرداخت می‌شود یک‌سوم میزانی می‌شود که به آن نیاز است و این موضوع در حالی بوده که هیچ کمکی هم از دولت برای جمع آوری و دفن زباله های کرونا دریافت نشده است. پیش از کرونا ۶۰ تن در روز پسماند پزشکی جمع آوری می‌شد که اکنون به ۱۱۰ تن در روز هم رسیده است. سازمان مدیریت پسماند برای جمع آوری هر کیلو پسماند پزشکی، هزار تومان دریافت می‌کند که در حالت عادی یک و نیم برابر رقمی است که برای جمع آوری این پسماندها هزینه می‌شود اما در شرایط فعلی با شیوع کرونا، میزان توناژ زباله تقریبا دو برابر شده ولی سازمان مدیریت پسماند، هنوز با همین مبلغ اقدام به جمع آوری پسماند کرونا می کند، یعنی در شرایط فعلی با رقم کمتر از یکهزار تومان برای جمع‌آوری، حمل و نقل و دفن زباله‌ها اقدام می‌شود که این رقم نیاز به بازنگری دارد.

او افزود: تمامی هزینه‌هایی که شهرداری تهران برای پسماندهای بیمارستانی انجام می‌دهد، درحالی است که سازمان مدیریت پسماند مسئولیتی در قبال جمع آوری این پسماندها ندارد اما با جدیت به این موضوع ورود کرده و برای پسماندهای پزشکی برنامه های خاصی تدوین شده است. در این راستا سیستم حمل و نقل پسماندهای پزشکی نوسازی شد و خودروهای جدیدی هم وارد سیستم جمع‌آوری پسماند پزشکی شد. از سوی دیگر به دلیل اهمیت بالای جمع آوری و تفکیک پسماند پزشکی اپلیکیشن‌هایی هم برای شناسایی مسیر جمع آوری طراحی شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، درباره دریافت عوارض پسماند از شهروندان برای جمع‌آوری پسماندها اعم از پسماند خانگی، ساختمانی و ... افزود: راه درستی که در دنیا هم انجام می‌شود این است که عوارض واقعی جمع‌آوری پسماند از شهروندان دریافت می‌شود که بر اساس میزان تولید واقعی پسماند است اما در ایران این سیستم اکنون وجود ندارد که ناشی از روش قدیمی مخزن گذاری برای جمع آوری زباله هاست. مخزن اگر مالک داشته باشد و داخل ساختمان ها قرار گیرد، میزان تولید پسماند قابل کنترل می‌شود و در نهایت عوارض جمع‌آوری آن هم واقعی می‌شود. قاعدتا کسی که پسماند کمتری تولید می کند باید عوارض کمتری دهد بنابراین یکی از مکانیزم‌های طرح کاپ واقعی کردن این موضوع است.

علیپور بیان کرد: در کشورهای دیگر مردم برای آنکه عوارض کمتری پرداخت کنند به سمت بازیافت پسماندها می‌روند و نگاه شهروندان به پسماند تغییر کرده به طوری که اکنون با اجرای اپلیکیشن‌های زیرمجموعه طرح کاپ، در تهران هم می‌شود به سمت تغییر دیدگاه شهروندان نسبت به این موضوع رفته و حتی برای پسماندهای قابل ارزش به شهروندان پول پرداخت شود. در دنیا شهروندان برای آنکه هزینه دفع پسماند کمتری پرداخت کنند، حتی دستگاه های کمپوست خانگی تهیه می‌کنند اما در ایران این امکانات وجود ندارد اما اگر سیستم مخازن گذاری درست شود می توان عوارض واقعی دریافت کرد که یک راه درست برای کاهش تولید پسماند است.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 1440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =