۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 1803

پل و زندگی شهری/۵

حافظ، پلی با چهار دهه خاطره

پل موقت حافظ قرار بود فقط ۵ سال عمر کند اما عمرش به ۴۳ سال رسید
حافظ، پلی با چهار دهه خاطره

شهر: هر آمدنی یک رفتنی دارد و هر بودی یک نبود. پل حافظ-طالقانی بعد از گذشت چهار دهه؛ از تیرماه امسال برچیده خواهد شد تا طبق مطالعات ترافیکی، ترافیک محدوده پل رفع شود.

به گزارش شهر، پلی در میان شلوغی شهر که بیش از ۴۰ سال، چهارفصل تهران را به خود دیده است. پلی که ۴۳ سال شاهد آمد و شدهای مردمان این شهر بوده است. ۴۳ سال عمر، برای یک سازه موقت که قرار بود فقط پنج سال دوام داشته باشد، کم نیست. البته که حالا هم دیر نشده، بعد از کلی خرج و هزینه تعمیر و نگهداری، این سازه موقت ساخت بلژیک امسال در فصل تابستان جمع آوری می‌شود چرا که به گفته معاون شهردار تهران جمع‌آوری آن نه تنها اختلالی در ترافیکی محدوده پل ایجاد نخواهد کرد بلکه زمینه‌ساز ارتقای کیفیت فضا و بهبود سیمای شهری هم خواهد شد.

ماجرایی کوتاه از ساخت پل حافظ

داستان پل حافظ-تخت جمشید یا همان پل حافظ-طالقانی فعلی به اوایل دهه ۵۰ خورشیدی برمی‌گردد. همان زمان که قرار بود شهر تهران میزبان هفتمین دوره بازی‌های آسیایی باشد که از دهم تا بیست و پنجم شهریور سال ۱۳۵۳ برگزار می شد. تمامی قطعات فلزی پل حافظ توسط یک شرکت بلژیکی در بلژیک ساخته شد تا نصب آن در مرکز شهر سبب مدیریت ترافیک در مسیر هتل‌ها تا ورزشگاه شود. البته که قرار نبود تنها پل حافظ-طالقانی مسئولیت کنترل ترافیک در این بازی‌های آسیایی را برعهده بگیرد بلکه باید هفت پل فلزی (سه گانه حافظ (حافظ شمالی، حافظ جنوبی، کالج)، گیشا، چوبی، ستارخان و کریمخان) باهم بار کنترل ترافیک شهر تهران را بر دوش می‌کشیدند.

پل حافظ-طالقانی با وجود موقت بودن اما چهار دهه دوام ‌آورده چرا که با رشد روزافزون ترافیک، پاسخگوی شرایط گذشته بوده است.

ماجرای برچیدن پل حافظ-طالقانی

پل حافظ-طالقانی سالیانه ۴۰۰ میلیون تومان هزینه تعمیر و نگهداشت دارد که البته این هزینه هرسال متغیر است اما روز به روز مخارج نگهداری از پل بیشتر می‌شود.

هزینه نگهداری بالا از جمله دلایل مهم و اصلی جمع آوری پل حافظ است. اگر قرار بر مقاوم سازی این پل همانند پل کریمخان باشد، باید مبلغ گزافی حدود ۲۰ میلیارد تومان صرف آن شود.  اگرچه ۲۰ میلیارد هزینه مقاوم سازی پل حافظ-طالقانی برابر است با هزینه ساخت دو کیلومتر مترو!

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمران شهرداری تهران معتقد است که درحال حاضر دیگر پل حافظ-طالقانی خودروها را از ترافیک خاص و سنگینی عبور نمی‌دهد و کارکرد پل به حذف چراغ راهنمایی خیابان طالقانی محدود شده است.

به گفته معاون شهردار تهران مسیرهای جایگزین ترافیکی به منظور در زمان جمع آوری پل حافظ، متناسب با گزینه اجرایی نهایی تعریف و اطلاع رسانی خواهد شد.

برای دیدن گزارش تصویری از پل حافظ اینجا را کلیک کنید.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 1803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =