شورای عالی استان ها لایحه شورایاری ها را به مجلس ارائه کند

شهر: رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از شورای عالی استان ها درخواست کرد که هرچه سریع تر، طرح یا لایحه ای را به شورایاری ها به کمیسیون شوراهای مجلس ارائه دهد تا خلاء قانونی موجود در انتخابات شورایاری ها لغو شود و این قانون به صورت یک شکل در همه کشور اجرایی شود.

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفتگو با  شهر درباره لغو انتخابات شورایاری های تهران با رای هیأت عمومی دیوان عدالت گفت: اگر قرار است شورایاری ها در کشور وجود داشته باشد باید شورای عالی استان ها لایحه آن را به مجلس ارسال کند تا در کمیسیون شوراها این موضوع بررسی و تبدیل به قانون شود.

او ادامه داد: مشکل امروز این است که موضوع قانونمند نشده و بدون تبدیل شدن به قانون در تهران اجرایی شده بود، در حالی که شکل انتخاب شورایاری ها در کلانشهرها و شهرهای دیگر به گونه دیگری است و وحدت رویه وجود ندارد.

جوکار گفت: اگر شورای عالی استان ها طرح یا لایحه ای در این زمینه ارائه کند، مجلس می تواند با قانونمند کردن اقدامات شورایاری ها، اجرای آن را در کل کشور الزامی کند.

این نماینده مجلس به طرح مدیریت جامع شهری نیز اشاره کرد و گفت: در طرح مدیریت جامع شهری هم برخی از مسائل مربوط به شورایاری ها پیش بینی شده است و البته ما در مجلس علاقمند هستیم درباره قانونی که از مجلس عبور می کند نظر همه وجود داشته باشد و با اتفاق نظر به نتیجه برسیم. به همین دلیل به عنوان رئیس کمیسیون شوراها از شهرداری و شوراهای شهر و همینطور شورای عالی استان ها انتظار داریم که موارد مد نظر را برای کمیسیون شوراها ارسال کنند تا در این کمیسیون بتوانیم همه موارد را بررسی کنیم و به یک قانون جامع دست یابیم.

در پی شکایت سازمان بازرسی کل کشور با خواسته ابطال مصوبات هیأت وزیران و شورای اسلامی شهر تهران درباره برگزاری انتخابات شورایاری محلات شهر تهران، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با حضور نمایندگانی از دولت و شورای اسلامی شهر تهران، شورای عالی استان‌ها و سازمان بازرس کل کشور موضوع را مورد رسیدگی قرار داد و نهایتاً در جلسه روز گذشته ۱۷ تیر ماه با اکثریت آرا قضات، رأی به ابطال مقررات مربوط به برگزاری انتخابات شورایاری محلات شهر تهران به علت مغایرت با قانون داد و به این ترتیب، من بعد برگزاری انتخابات شورایاری‌ها فاقد مجوز و مبنای قانونی است.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 2197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =