حناچی: پژوهش های کاربردی بایدمشخص کند چه قانونی پاسخگوی رفع چالش هاست

جلسه شورای پژوهش، آمورش و انتشارات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با حضور جمالی نژاد رییس این سازمان، استاندار آذربایجان شرقی، شهرداران تهران و قم، معاونان عمرانی استانداری های خراسان رضوی و گلستان وجمعی از اساتید و پژوهشگران دانشگاهی ۲۴ تیرماه تشکیل شد.

به گزارش شهر روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد در این جلسه با تأکید بر اهمیت پژوهش و آموزش های کاربردی در توسعه مدیریت شهری و روستایی و پیشبرد برنامه های این عرصه ها، اداره مطلوب شهرها و روستاها و افزایش رفاه و رضایتمندی مردم،گفت: ضرورت دارد جهت گیری و برنامه های پژوهشی حوزه کاری شهرداری ها و دهیاری ها به سمت رفع نیازها و مشکلات این دو نهاد عمومی غیر دولتی باشد و از مباحث نظری صرف پرهیز کرد.
او با بیان اینکه مراکز پژوهشی شهرداری ها و مراکز علمی، تحقیقاتی کشور برای حل چالش های پیش روی شهرداری ها و دهیاری ها و حل مشکلات اصلی آنها از جمله در مباحثی نظیر شناسایی درآمدهای پایدار، اصلاح روش های انجام کار، افزایش بهره وری و توسعه خدمات الکترونیک باید راهکارهایی کاربردی تدوین کنند، گفت: نتایج پژوهش های کاربردی باید در عرصه مدیریت شهری و روستایی کشور بیشتر به کار گرفته شود.
رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در ادامه با بیان اینکه همواره تلاش کرده ایم تا در برنامه ریزی ها و تصمیم سازی ها از نظرات و دیدگاه ها و پیشنهادهای استادان دانشگاه، پژوهشگران و صاحب نظران عرصه های مدیریت شهری و روستایی و حوزه های مرتبط استفاده کنیم، گفت: با توجه به ارتباط مستمر مردم با خدمت شهرداری ها و دهیاری ها و افزایش انتظارات آنها اعتقاد دارم تصمیمات و برنامه ها و سیاستگذاری ها باید از پشتوانه علمی و تحقیقاتی لازم و اجماع نظرات صاحبنظران برخوردار باشد.
جمالی نژاد همچنین بر ضرورت بهره گیری از یافته های علمی جدید در آموزش های ضمن خدمت شهرداری ها و دهیاری ها تاکید کرد و گفت: در این عرصه باید از ظرفیت ها، توانمندی ها و تجربیات کارکنان خبره و مجرب بدنه شهرداری ها به نحو مطلوب بهره گرفت.
در ادامه پیروز حناچی شهردار تهران طی سخنانی با تاکید ضرورت ارایه آموزش های کاربردی و بیان مباحث اصلی و عمده مدیریت شهری برای کارکنان شهرداری ها و اعضای شوراها با هدف افزایش دانش شغلی آنان، موضوع فراهم کردن زمینه ارزیابی و رقابت بین شهرها و تدوین شاخص های این موضوع را مطرح کرد.
او همچنین با اشاره به اینکه مباحث جدیدی طی سال های اخیر به دلیل گسترش شهرنشینی و افزایش ساخت وسازها وارد ادبیات این عرصه شده که در قوانین موجود هم به آنها اشاره نشده، گفت: با توجه به این تحولات، نیازمند مدیریت جدیدی برای وضعیت های جدید هستیم و باید در پژوهش ها و مطالعات کابردی به ابعاد مختلف آنها توجه لازم شود.
حناچی با اشاره به اینکه کلانشهرها یکسری مسایل و مشکلات مشابه در موضوعات حمل و نقلی، پسماندها و آتش نشانی و ایمنی دارند که مقیاس آنها با هم تفاوت دارد، گفت: یک تصمیم متمرکز می تواند این مشکلات را رفع کند و اتفاقی که در عرصه اصلاح و تدوین قوانین باید رخ بدهد، لازمه آن انجام پژوهش و داشتن مبانی نظری روشن و مشخص است که بتواند ضمن مشخص کردن جایگاه فعلی ما، چالش ها را شناسایی کرده و مشخص کند که چه قانونی می تواند پاسخگوی رفع چالش ها باشد.
او همچنین گفت: در توسعه فضای مجازی، شاهد اجتماعی شدن فضای مدیریت شهری هستیم و در این فضا مباحث خیلی زود علنی در خصوص آنها تبادل نظر می شود و این امری است که دست اندرکاران مدیریت شهری باید به آن توجه و از ظرفیت های آن استفاده کند.
 سید مرتضی سقاییان نژاد شهردار قم هم طی سخنانی با اشاره به برخی مشکلات فعلی شهرداری ها و مطالبات مردمی از این دستگاه گفت: برخی ساختارهای فعلی شهرداری و مباحث درآمدی شهرداری از جمله مشکلات اصلی این حوزه است که پاسخگوی انتظارت برای اداره مطلوب شهر نیست.
او بر ضرورت تغییر و اصلاح ساختار فعلی شهرداریها،‌ ضرورت برنامه ریزی جامع منطقه ای برای رفع مشکلات مدیریت شهری، اعمال تمرکززدایی در مدیریت شهری، پرهیز از مدرک گرایی در آموزش شهرداری ها،‌ نزدیک شدن مراکز مطالعاتی شهرداری ها به یکدیگر به منظور انتقال تجربیات و دوری از موازی کاری ها و بکارگیری نتایج پژوهش ها و مطالعات کاربردی در عرصه مدیریت شهری و روستایی تاکید کرد.
محمد رضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی هم ضمن تاکید بر توجه به نظام شبکه ای به جای نظام سلسله مراتبی در عرصه برنامه ریزی کشور، گفت: نظام برنامه ریزی ما در برخی موارد سنتی و مغایر با اصول مدیریت شهری است که باید برای بکارگیری ظرفیت های مدیریت شهری در توسعه کشور، این نظام بازنگری و اصلاح شود.
در این جلسه محمدرضا بمانیان، استاد دانشگاه تربیت مدرس، ضمن تایید مسایل و مشکلات و برنامه‌های مطرح شده، بر این نکته اشاره کرد که باید چند موضوع ساده و واجد اولویت را مشخص کنیم و روی آن تمرکز داشته باشیم. او همچنین بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان دکتری و آشنا کردن آنها با مسایل و مشکلات مدیریت شهری و روستایی را بسیار مهم و حائز اهمیت دانست.
 حسین ایمانی جاجرمی استاد دانشگاه تهران هم طی سخنانی بر تدبیر برای رفع مشکلات کلانشهرها، اتخاذ تصمیم برای رفع مشکلات شهرداری های مناطق محروم، تعیین تکلیف سیاست ملی شهری و روستایی و مشخص شدن جایگاه شهرها روستاها و شهرداری ها و دهیاری ها در فرایند توسعه و برنامه ریزی برای ارتقای جایگاه مدیریت شهری در افکار عمومی و افزایش رضایتمندی مردم از این نهاد عمومی غیر دولتی تاکید کرد.
او افزود: باید در بحث آموزش شهرداری ها به دنبال آموزش های ضمن خدمت و تدوین متون آموزشی کاربردی ویژه کارکنان شهرداری ها و دهیاری ها باشیم و نه توجه به تحصیلات دانشگاهی.
همچنین دکتر نامور حقیقی استاد دانشگاه هم طی سخنانی بر راه اندازی بانک اطلاعاتی و سامانه ای برای لحاظ شدن پژوهش های صورت گرفته در عرصه های مدیریت شهری و روستایی و درج مقالات تخصصی این عرصه، گفت: باید با توجه به اقلیم و نیازهای بومی کشور برندهایی را برای شهرها و روستاها ایجاد کنیم.
او همچنین بر تفکیک وظایف شهر، شهروندان و مدیران شهری و برنامه ریزی هدفمند جهت استفاده مطلوب از فضای مجازی در عرصه آموزش و پژوهش و انتشار کتب و نشریات تاکید کرد.
مهندس غراوی معاون عمرانی استانداری گلستان هم ضمن برنامه ریزی برای کاربردی شدن مطالعات در شهرهای میانی و کوچک، انجام پژوهش ملی در خصوص هزینه های اداره شهر و تامین درآمدهای پایدار و برنامه ریزی برای آموزش شهرداران پیش از آغاز به کار در سمت شهردار تاکید کرد.
 محمد حسین بوچانی رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز بر لزوم تقویت رابطه شهرداری‌ها و دانشگاه‌ها تاکید کرد و سامانه پژوهش‌یار را گامی در این زمینه و فرصتی برای به اشتراک گذاری تجربیات پژوهشی شهرداری‌ها دانست.او همچنین بر لزوم تجمیع مراکز پژوهشی شورای شهر و شهرداری در کلانشهرها تاکید کرد و این اقدام را تجربه موفقی در شهرداری تهران دانست.
در این جلسه همچنین اسماعیل زیارتی نصرآبادی رییس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گزارشی از آخرین برنامه ها و اقدامات این سازمان در زمینه های پژوهش، آموزش شهرداری ها و دهیاری ها و انتشارات دانست.
در این جلسه مقرر شد کارگروه های تخصصی برای پیگیری موارد مطرح شده در این جلسه و انتظارات و نیازهای شهرداری ها و دهیاری ها در حوزه های پژوهش، آموزش و انتشارات تشکیل شود.

۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 2872

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =