منطقه ۲۲ سهم کمی از حمل و نقل عمومی دارد

شهر: حمل و نقل عمومی از برنامه پنج ساله اول کشور مورد توجه واقع شد و قرار بود که سهم حمل و نقل عمومی ۷۵ درصد باشد ولی در حال حاضر این سهم ۴۹ درصد است این در حالی است که ناوگان حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ از سهم پایین تری نسبت به سایر مناطق برخوردار بوده است.

به گزارش شهر، علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ در مراسم امضای تفاهمنامه تامین منابع مالی برای احداث خط ۱۰ مترو با بیان این مطلب گفت:  در این سالها قوانین متعددی برای حوزه حمل و نقل نوشته شده است و در برخی از دولت ها توجه بیشتری برای حمل و نقل عمومی وجود داشته و در برخی اجرای توسعه کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در دولت اول اصلاحات، در حوزه اتوبوسرانی اتفاق خوبی افتاد و قریب به ۳۸ درصد ناوگان اتوبوسرانی کشور نوسازی  و بالغ بر ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس در دوره ۵ ساله وارد ناوگان اتوبوسرانی کشور شد.  
او در ادامه گفت: در دولت دوم اصلاحات، ناوگان حمل و نقل ریلی که در تهران و مشهد بود در کلانشهرها به هشت شهر افزایش پیدا کرد. در دوره آقای احمدی نژاد بحث مونوریل مطرح شد که طرح اشتباهی بود و در دوره اول آقای روحانی این طرح دوباره به مترو تبدیل شد. امروز ۹ شهر و کلانشهر کشور دارای سیستم حمل و نقل ریلی هستند و متاسفانه در یک دهه اخیر سهم دولت در این حوزه کاهش پیدا کرده است و دولت نقش خود را در تامین منابع برای نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت نکرده است.  
شهردار منطقه ۲۲ گفت: دولت مکلف شده بود که ۵۰ درصد هزینه های ساخت مترو را بپردازد اما این موضوع در تهران حداقل محقق نشده، دولت در تهران کمتر از ۳۰ درصد از موظفی خود را انجام داده است.
نوذرپور اضافه کرد: در شهر تهران یکی از موضوعات مهم شهر و اولویت های مدیریت شهری توسعه حمل و نقل عمومی بوده و این روزها هم خبرهای خوبی در این حوزه به گوش می رسد. منطقه ۲۲ از ظرفیت استفاده از اوراق مشارکت برخوردار است.
او در بخش دیگری از سخنانش به موضوع طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ نیز گفت: مهمترین مسئله در منطقه ۲۲ تعیین تکلیف حوزه شهرسازی بود که در تصویب طرح تفصیلی در شورای شهرسازی و معماری و شورای شهر، سیستم حمل و نقل عمومی محور توسعه شهری قرار گرفته و طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ مبتنی بر ساختار حمل و نقل عمومی طراحی و تصویب شده است.
نوذرپور درباره تامین منابع مالی اجرای طرح گفت: برای اجرای این طرح علاوه بر مطالعه و کارهای مهندسی و همکاری دوستان که در شرکت مترو خواهیم داشت، بحث تامین مالی از اهمیت زیادی برخوردار است. از انجا که دولت سهم کمتری در ایجاد و توسعه حمل و نقل ریلی داشته و دارد باید از منابع در اختیار شهرداری و از مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم.
او ادامه داد: سال گذشته با حضور معاون وقت حمل و نقل بحث ساخت مترو در منطقه ۲۲ آغاز و جلساتی با ذینفعان برگزار شد. در صورتی که الگوی مالی مورد نظر شرکت مترو سریعتر تهیه، تصویب و به منطقه ابلاغ شود ذینفعان مهم منطقه اعلام آمادگی کرده اند که بخشی از هزینه های احداث و یا ایجاد مجتمع های ایستگاهی را به عهده بگیرند.  
شهردار منطقه ۲۲ اضافه کرد: استفاده از اوراق مشارکت برای خطوط دیگری تصویب شده که امیدواریم برای اجرای این طرح در نوبت دوم این اوراق برای مترو منطقه ۲۲ لحاظ شود.  
نوذرپور در پایان با قدردانی از تلاش های شرکت مترو و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و منطقه ۲۲ خاطر نشان کرد: اولویت اجرای خط ۱۰ در منطقه ۲۲ ایستگاه  کوهسار تا دریاچه است، با توجه به مطالعات طرح تفصیلی که نشان می دهد اگر در افق طرح جامع تهران در حوزه حمل و نقل ریلی منطقه ۲۲ اجرا نشود، متوسط سرعت ماشین ها کمتر از حوزه مرکزی شهر تهران خواهد شد و ما شاهد ترافیک سنگین در این منطقه می شویم.

برای مشاهده عکسهای بیشتر اینجا را کلیک کنید.
 

۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 2970

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =