هر ناحیه، منطقه و محله شهر تهران نیاز به مطالعات مجزا دارد

دبیر علمی چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری بر این باور است که تدوین طرح جامع در شهر تهران اشتباه بود، چرا که هر ناحیه، منطقه و محله شهر تهران نیاز به مطالعات مجزا دارد.

به گزارش خبرنگار شهر، محمدرضا بمانیان در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و نهمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی گفت: علم باید مساله محور باشد، به همین دلیل برای چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری ۹ محور را انتخاب کردیم که هر کدام از این محورها نیز زیر مجموعه هایی داشت.

وی با بیان اینکه برای اداره شهر تهران نیاز به مطالعات کاربردی است، به مثالی از رویکرد مدیران شهری سابق در دهه ۱۳۸۰ اشاره کرد و افزود: قبل از دهه ۸۰ مدیریتی در شهر تهران آمده بود که با ایجاد بزرگراه های شرقی- غربی، دسترسی شمال و جنوب شهر قطع شده بود. قرار بود درباره ایجاد این ارتباط، امکان سنجی شود. بعد از انجام این کار اینگونه نتیجه گیری شد که اتوبان همت را دو طبقه کنند. این در حالی است که بعد از گذشت یک دهه دیدیم که اتوبان صدر بدون توجه به موضوعات زیست محیطی و مطالعات اجتماعی و حمل و نقلی دو طبقه شد.

دبیر علمی جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری در ادامه با اشاره به تدوین، تصویب، ابلاغ و اجرای طرح جامع شهر تهران بیان کرد: در ابتدا که طرح جامع برای شهر تهران تدوین و تصویب شد، ساخت و ساز در تراکم ۱۲۰ درصدی برای این شهر در نظر گرفته شد و سپس این نسبت به ۷۰ به ۳۰ و بعد ۶۰ به ۴۰ درصد نیز رسید اما این فرآیند نشان می‌داد در طول آن سال ها تراکم فروشی یک و نیم درصد در شهر تهران افزایش پیدا کرده بود.

وی ادامه داد: اما در دوره بعد مدیریت شهری جلوی فروش تراکم گرفته شد و این دو رویکرد مدیریتی باعث افزایش قیمت مسکن و نابودی شهر شد.

بمانیان یادآور شد: تدوین و اجرای طرح جامع برای شهر تهران به صورت یک کلیت اشتباه بود، چرا که هر ناحیه و محله و منطقه ای ماهیت خاص خود را دارد و به صورت مجزا باید مطالعه شود.

وی با بیان اینکه پژوهش ها در حوزه شهری و مدیریت شهری باید کاربردی باشد، تاکید کرد: پژوهش ها باید به صورت یک علم نافع باشد تا به درد شهر بخورد که برای تحقق این مساله به یک رابطه دو طرفه بین محقق و کارفرما نیاز داریم.

دبیر علمی جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری در ادامه گفت: در این جشنواره سعی کردیم ۶۵ داوری که انتخاب شده اند از افراد جوان و آینده ساز باشند.

وی با بیان اینکه از نظر کمی استقبال از این جشنواره خوب بود، افزود: بیش از دو هزار و ۲۳۸ اثر داشتیم که نیمی از این آثار مقاله بود و در قالب های کتاب و پایان نامه و طرح پژهشی و ایده خلاقانه آثار کمتری به نسبت مقاله ها وجود داشت.

بمانیان ادامه داد: حضور شهردار تهران در مراسم نشان از اهمیت پژوهش و مطالعه برای مدیریت شهری تهران و البته کشور دارد.

انتهای پیام/

۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 29805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =