۲ پروژه محیط زیستی منطقه ۱۶ افتتاح شد

دو پروژه محیط زیستی صبح امروز توسط رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افتتاح شد.

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفتگو با شهر با بیان اینکه در راستای فعالیت طرح کاپ چهار منطقه ۶،۱۶،۲۱و ۲۲ به صورت نمونه برای گام اول در نظر گرفته شدند، گفت: در این طرح بحث تفکیک، جداسازی زباله با مشارکت شهروندان در یکی از شهرکهای منطقه ۱۶ انجام می‌شود. 
او با بیان اینکه ، مخازن گذاری انجام شده و با آموزش‌های مداوم شهروندان، تفکیک زباله از مبدا انجام می شود، افزود: با آموزش‌های مداوم شهروندان قرار است این طرح در همه مناطق ۲۲ گانه توسعه پیدا کند و به صورت تدریجی مخازن فعلی که منشاء مشکلاتی مانند زباله گردی و آلودگی اطراف مخزن است، جمع آوری شود.
آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در حاشیه این مراسم به خبرنگار شهر گفت: در شهر تهران سالانه ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب برای مصارف فضای سبز  از آب های زیرزمینی استفاده می شود و لازم است که بهینه سازی مصرف آب برای فضای سبز با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و افزایش تقاضا در منطقه شهری تهران مدنظر قرار گیرد.
 او افزود: رویکردی که در مدیریت شهری در این زمینه وجود دارد این است که با هوشمند سازی شبکه مصرف و ایجاد سیستم های ذخیره سازی مناسب، میزان مصرف و تلفات آب در بحث آبرسانی فضای سبز کاهش پیدا کند.
میلانی ادامه داد: در منطقه ۱۶ با تدبیری که انجام گرفته مخزنی ۱۲هزار متر مکعبی تعبیه شده که توسط آن در  ۱۷ هکتار از فضای سبز منطقه آبرسانی هوشمند صورت می‌گیرد و این میزان تا ۳۴ هکتار نیز قابل افزایش است.راه اندازی یک نیروگاه خورشیدی در یکی از مراکز مصرف عمده شهرداری منطقه ۱۶ انجام شده که از نکات مثبت آن تقاضا محوری است.
او با بیان اینکه استفاده از انرژی های خورشیدی در مکان هایی که خود شهرداری مصرف قابل توجهی دارد کاملا توجیه پذیر است، اضافه کرد: این مجموعه حدود ۷۰ درصد برق مصرفی خود را از طریق پنل های خورشیدی تامین خواهد کرد و ۳۰ درصد را به شبکه خواهد فروخت.
میلانی در ادامه با اشاره به افتتاحیه طرح کاپ در منطقه ۱۶ عنوان کرد: این طرح در شهرک دخانیات این منطقه با ۸۰۰ خانوار آغاز شده که در راستای آن مخازن توزیع شده و سازماندهی اجتماعی مناسبی توسط شهرداری مدنظر قرار داده شده است. با مشارکت شورایاران و همفکری که با گروه های مرجع نخبگان محلی و شبکه خوبی که پیوندهای اجتماعی در این منطقه سراغ داریم بحث تفکیک از مبدا که از  بحث های زیست محیطی ضروری تهران است به خوبی انجام خواهد شد.

 پیمان پورنصر، شهردار منطقه ۱۶ در حاشیه این  مراسم نیز در گفتگو با شهر با بیان اینکه دو پروژه اثر گذار در محیط زیست با اعتباری حدود دو میلیارد تومان به بهره برداری رسید، گفت:  یکی از این پروژه ها نیروگاه برق ۱۵ مگاواتی در مجموعه پردیس موتوری سنگین است که علاوه بر تامین نیروی برق مجموعه های موتوری سنگین، شورای حل اختلاف، کارگاه ترافیک و مجموعه انبار مرکزی منطقه  مازاد آن وارد مدار می شود که این امر  به ذخیره انرژی و کاهش هزینه ها در حوزه برق کمک می کند.
او افزود: بهره برداری از مخزن ژئوممبران هوشمند در منطقه ۱۶ دیگر پروژه ای  است که از اثرات زیست محیطی آن این است که با استفاده از آب خام و منابع آبی  می‌توان حدود ۳۴ هکتار فضای سبز منطقه را آبیاری کرد. علاوه بر این ، ویژگی این مخزن این است که بر اساس نیاز آبی گیاهان محدوده تحت پوشش خود طراحی شده است.
مراسم افتتاحیه طرح کاپ و بهره برداری از نیروگاه خورشیدی و منبع ذخیره آب در منطقه ۱۶ با حضور مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، پیمان پورنصر ، شهردار منطقه ۱۶ و هایده شیرزادی، فعال محیط زیست برگزار شد.
خبرنگار: علی سی پی

۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 3589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =