از انبوه سازی تا ایجاد میدانگاه شهری

شهر: پس از منتفی شدن طرح انبوه سازی و جایگزینی طرح ایجاد میدانگاه (پلازای) شهری روی تونل و پارکینگ امیرکبیر، علاوه بر تاثیرات مثبت اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی این پروژه، خدماتی مانند ایجاد مسیر دوچرخه، ساخت دو مجموعه ورزشی ویژه مردان و زنان، استقرار مبلمان شهری و نصب لوازم ورزشی نیز به شهروندان ارائه می شود. همچنین این میدانگاه، تفرجگاهی است که شهروندان از آن به عنوان زیست شبانه نیز می توانند استفاده کنند.

رضا عباسی، شهردار منطقه ۱۴ در گفتگو با شهر با بیان اینکه زیرگذر و تونل امیرکبیر در سالهای گذشته طراحی و اجرا شد، گفت: از بالای عرشه تونل تا کف خیابان هفده شهریور ارتفاع ۱۵ متری با فضای وسیع و بلا استفاده وجود داشت که تصمیم گرفته شد به ساخت پارکینگ طبقاتی اختصاص داده شود.

او افزود: فضای بالای تونل و پارکینگ در کف خیابان هفده شهریور مساحتی حدود هشت هزار مترمربعی تملک شده که مدیران قبلی تصمیم به انبوه سازی داشتند و مدیریت جدید شهرداری منطقه با توجه به کمبود فضای شهری و تراکم بالای مسکونی و جمعیتی محدوده با آن مخالفت کرد و خواستار تبدیل آن به یک میدانگاه (پلازا) شهری شد.

عباسی با بیان اینکه منطقه ۱۴ از سرانه فضای سبز استاندارد و حتی بالاتر از آن برخوردار است اما توزیع این فضا در نواحی به صورت متعادل انجام نشده، عنوان کرد: این میدانگاه در ناحیه یک منطقه ۱۴ واقع شده که جزو قدیمی ترین و باهویت ترین و به لحاظ سرانه های خدماتی ضعیف ترین و محروم ترین نواحی منطقه است.

شهردار منطقه ۱۴ اضافه کرد: پیشنهاد منطقه ۱۴ این بود که محدوده متعلق به این منطقه تبدیل به میدانگاه شهری شود. طرح میدانگاه شدن این محدوده در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با حضور چند تن از اعضای این شورا، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، شهردار منطقه ۱۲ و مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به بحث گذاشته شد که در نهایت مورد موافقت قرار گرفته شد.

او افزود: ادامه این پروژه در غرب خیابان هفده شهریور در منطقه ۱۲  قرار می گیرد که هنوز اقدامی از طرف این منطقه صورت نگرفته است اما سازمان نوسازی پس از موافقت با طرح در منطقه ۱۴ برای اجرای آن اقدام کرد تا این محدوده بعد از سالها بلاتکلیفی به یکی از زیباترین فضاهای شهری تبدیل شد.

عباسی درباره امکانات و خدمات این میدانگاه گفت: ایجاد مسیر دوچرخه، ساخت دو مجموعه ورزشی ویژه مردان و زنان؛ هرکدام به مساحت حدود ۵۰۰ متر، استقرار مبلمان شهری و نصب لوازم ورزشی از جمله مواردی است که در این میدانگاه وجود دارد. همچنین این میدانگاه، تفرجگاهی است که شهروندان از آن به عنوان زیست شبانه نیز می توانند استفاده کنند.

شهردار منطقه ۱۴ درباره زمان افتتاح این پروژه یادآور شد: پیش از این قرار بود که در خرداد ماه ۱۳۹۹ این پروژه به بهره برداری برسد که به دلیل مشکلات ناشی از شیوع کرونا به تعویق افتاد و در روز شنبه یکم شهریور افتتاح خواهد شد.

او درباره تاثیرات مثبت اجتماعی و زیست محیطی این طرح گفت: پایداری هوای محدوده و سرانه فضای سبز با این طرح ارتقا پیدا می کند چرا که این میدانگاه به مانند یک پارک محلی در این حوزه تاثیر گذار خواهد بود. علاوه بر این رضایت شهروندان را نیز به همراه داشته است.

عباسی اضافه کرد: به لحاظ اقتصادی علاوه بر ارزش افزوده ای که املاک این محدوده پیدا کردند، چند مجموعه کوچک برای ارائه خدمات محله ای در نظر گرفته خواهد شد و متناسب با نیاز این میدانگاه و در راستای خدمات دهی به شهروندان، ایجاد شغل نیز خواهد شد و توصیه شهرداری منطقه این است که پیمانکاری که برای بهره برداری از مجموعه درنظر گرفته می شود، برای نیروی کار از شهروندان منطقه ۱۴ استفاده کند.

پارکینگ طبقاتی امیر کبیر

او در ادامه از پیشرفت ۹۰ درصدی پارکینگ امیرکبیر که این میدانگاه روی آن قرار گرفته خبر داد و عنوان کرد: پارکینگ طبقاتی امیرکبیر در سه طبقه که از بالای عرشه تونل تا کف خیابان هفده شهریور یعنی زیر میدانگاه را در بر می گیرد؛ توسط سازمان عمرانی مناطق در حال اجراست که امیدواریم با توجه به روند کار ظرف دو تا سه ما آینده به بهره برداری برسد.

طراحی ساخت پلی برای ارتباط مناطق ۱۲ و ۱۴ در محدوده میدانگاه

شهردار منطقه ۱۴ گفت: در برنامه ریزی های انجام شده، قرار است  پلی بین منطقه ۱۲ و ۱۴ روی خیابان هفده شهریور با هویت دروازه دولاب قدیم ساخته شود و کمک کند به اضافه شدن قدرت اقتصادی منطقه ۱۴ تا بار اقتصادی امین حضور به منطقه ۱۴ نیز منتقل شود چرا که قسمت شرقی منطقه تبدیل به انبار مغازه های بازار شده است. ولی این قضیه تاکنون در محدوده  بالای تونل امیرکبیر در منطقه ۱۲ پیگیری نشده است و منوط به روشن شدن تکلیف از سوی منطقه ۱۲ است.

او اضافه کرد: با این شرایط به نظر می رسد که آن منطقه هم این محدوده را تبدیل به یک میدانگاه شبیه منطقه ۱۴ کند و بعد از آن ارتباط بین دو منطقه از این مسیر شکل گیرد که البته از لحاظ منظر شهری و مطالعات ترافیکی قابل بحث است. اما اگر محدوده متعلق به منطقه ۱۲ انبوه سازی شود، این ارتباط شکل نخواهد گرفت.

عباسی در پایان یادآور شد: شکل ایده آل این است که یک پل که به کارایی پل طبیعت شبیه باشد، برای ارتباط بین این دو منطقه ساخته شود که در حوزه گردشگری و جذب گردشگر نیز موثر باشد و قدرت اقتصادی دو منطقه را نیز افزایش دهد.

خبرنگار: علی سی پی

۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 3650

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =