آخرین وضعیت ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی در زیر پوست شهر

متروی تهران شامل ۷ خط و ۱۵۰ ایستگاه است که خط یک دارای ۲۹، خط دو ۲۲، خط سه ۲۵، خط چهار ۲۳، خط پنج ۱۱، خط شش ۱۷، خط هفت ۲۰ و خط تهران – پرند ۳ ایستگاه می‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر؛ احتمالا اگر سی یا چهل سال پیش به کسی درباره اینکه می‌شود از بازار بزرگ تهران تا تجریش را نیم ساعته طی کرد، حرفی می‌زدید حتما تعجب می‌کرد، اما رشد و گسترش بی وقفه شبکه مترو در پایتخت باعث شد تا در زمان شهروندان صرفه جویی قابل ملاحظه ای بشود. از طرفی مترو از پاک‌ترین وسایل نقلیه عمومی است و با توجه به بهره‌برداری ایستگاه‌های جدید نقشه جدید مترو تهران به روز می‌شود.

اولین نقشه خطوط مترو تهران در سال ۱۳۵۰ طراحی شد. در سال‌های مختلف ساخت مترو فراز و نشیب زیادی داشته است. عملیات اجرایی مترو تا آذر سال ۵۹ با اجرای ۲۳۰۰ متر تونل و بخشی از سازه ۳ ایستگاه حدفاصل بزرگراه شهید حقانی و خیابان شهید بهشتی ادامه یافت اما در این زمان و در پی جریان‌های جنگ ایران و عراق، نمایندگان شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند و در اواخر سال ۶۰ هیات وزیران توقف کامل طرح توسط مشاوران خارجی را اعلام کرد. اما طی دهه های اخیر  افتتاح ایستگاه‌های جدید و برنامه توسعه خطوط نوید پیشرفت هرچه بیشتر حمل و نقل ریلی درون شهری را در پایتخت داده است.

مترو تهران از ۷ خط اصلی تشکیل شده است. با این حال شهرداری تهران نوید ساخت ۴ خط جدید در آینده و دورنمای چند ساله داده است. در این گزارش سعی کردبم تا نمایی کلی از خطوط فعلی متروی پایتخت ارائه دهیم.

 شانزدهم اسفند ۱۳۷۷ نخستین خط متروی تهران یعنی خط ۵ که تهران را به کرج می‌رساند به بهره‌برداری رسید. از آن زمان تا امروز هر سال بخشی از متروی تهران کامل شده است به طوری که اکنون متروی تهران و حومه ۱۵۰ ایستگاه فعال دارد و از ابتدای بهره برداری تا پایان اردیهشت‌ماه سال ۱۴۰۲، ۱۰ میلیارد و ۹۵۸ میلیون سفر با آن انجام شده است.

متروی پایتخت ۱۷ ایستگاه تقاطعی دارد و این به معنای رفاه و صرفه جویی بیشتر وقت شهروندان است. این در حالی است که در بسیاری از کشورها مانند ترکیه، مردم برای استفاده از دیگر خطوط مترو مجبور به خروج از ایستگاه و مراجعه به ایستگاه مخصوص خط مورد نظر می شوند. متروی تهران ۱۵۰ ایستگاه فعال دارد که خط یک ۲۹، خط دو ۲۲، خط سه ۲۵، خط چهار ۲۳، خط پنج ۱۱، خط شش ۱۷، خط هفت ۲۰ و خط تهران – پرند ۳ ایستگاه را شامل می‌شود.

جمعا ۲۵۷ کیلومتر مسیر ریلی درون شهری ماست اما آنچه زیر بار است ۲۷۱ کیلومتر است. به این دلیل که کیلومتر مسیر توسعه‌ای خطوط دراین عدد محاسبه نشده است. در نهایت کیلومتراژ خطوط به علاوه پروژه‌های در حال توسعه ۲۷۱ کیلومتر است.

آخرین وضعیت ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی در زیر پوست شهر

در حال حاضر در خط ۶ متروی تهران، ۱۵ ایستگاه و در خط ۲، دو ایستگاه در انتظار افتتاح هستند. بنابراین ۱۷ایستگاه در صف بهره برداری قرار دارند؛ مگر اینکه خطوط توسعه‌ای داشته باشند. بناست تا پایان سال جاری ۱۲ ایستگاه از این مقدار به بهره برداری برسند.

ایستگاه های ابتدا و انتهای هر خط شامل خط یک تجریش -شاهد، خط دو صادقیه -فرهنگسرا، خط سه آزادگان-قائم، خط چهار علامه جعفری-کلاهدوز، خط پنج صادقیه -گلشهر، خط شش دولت آباد-شهدای کن، خط هفت ورزشگاه تختی -میدان کتاب و خط تهران پرند، شاهد- پرند است. البته از این بین هنوز ایستگاه‌های شاهد، شهدای کن، میدان کتاب و پرند به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

خط ۱ متروی تهران با رنگ قرمز

این خط  راستایی شمالی – جنوبی دارد و در سال ۱۳۸۰ افتتاح شده است. ایستگاه تجریش در شمال تهران و ایستگاه کهریزک در جنوب تهران ابتدا و انتهای این خط از مترو هستند. البته با بهره برداری ایستگاه شاهد نقطه انتهایی این خط تغییر می‌کند. طول این خط ۴۲ کیلیومتر است و تعداد ۲۹ ایستگاه در این خط در حال خدمات‌رسانی به مسافران برای حمل و نقل هستند.

خط ۱ در ایستگاه شهید بهشتی با خط ۳، در ایستگاه شهدای هفت تیر با خط ۶، در ایستگاه دروازه دولت با خط ۴، در ایستگاه امام خمینی با خط ۲ و در ایستگاه میدان محمدیه با خط ۷ تقاطع دارد. در نقشه جدید مترو تهران تمام این تقاطع‌ها مشخص است.

آخرین وضعیت ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی در زیر پوست شهر

ایستگاه‌های این خط به ترتیب از شمال به جنوب: تجریش، قیطریه، شهید صدر، قلهک، دکتر شریعتی، میرداماد، شهید حقانی، شهید همت، ایستگاه مترو مصلای امام خمینی، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهدای هفت تیر، طالقانی، دروازه دولت، سعدی، ایستگاه مترو امام خمینی، پانزده خرداد، خیام، میدان محمدیه، شوش، پایانه جنوب، شهید بخارایی، علی‌آباد، جوانمرد قصاب، شهرری، پالایشگاه، شاهد-باقرشهر، ایستگاه مترو حرم مطهر امام خمینی، کهریزک است.

فاصله زمانی قطارها در طول شبانه روز متفاوت است. معمولا در زمان شلوغی در این خط، قطارها با فاصله ۴ دقیقه‌ای حرکت می‌کنند.

خط ۲ با رنگ سرمه‌ای

این خط راستایی شرقی – غربی دارد و در سال ۱۳۷۸ افتتاح شده است. ایستگاه صادقیه در غرب تهران و ایستگاه فرهنگسرا در شرق تهران ابتدا و انتهای این خط از مترو هستند. طول این خط ۲۶ کیلومتر است و تعداد ۲۲ ایستگاه در این خط در حال خدمات‌رسانی به مسافران برای حمل و نقل هستند.

خط ۲ در ایستگاه امام حسین (ع) با خط ۶، در ایستگاه دروازه شمیران با خط ۴، در ایستگاه شهید نواب صفوی با خط ۷، در ایستگاه امام خمینی با خط ۱ و در ایستگاه شادمان با خط ۴ تقاطع دارد. در نقشه جدید مترو تهران تمام این تقاطع‌ها مشخص است.

ایستگاه‌های این خط به ترتیب از غرب به شرق: صادقیه، طرشت، دانشگاه شریف، شادمان، شهید نواب صفوی، میدان حر، دانشگاه امام علی (ع)، حسن‌آباد، امام خمینی (ره)، ملت، بهارستان، دروازه شمیران، امام حسین، مدنی، سبلان، فدک، جانبازان، سرسبز، علم و صنعت، باقری، تهرانپارس، فرهنگسرا است.

فاصله زمانی قطارها در طول شبانه روز متفاوت است. معمولا در زمان شلوغی در این خط قطارها با فاصله ۴ دقیقه‌ای حرکت می‌کنند.

خط ۳ مترو تهران با رنگ آبی

این خط  راستایی شمال شرقی – جنوب غربی دارد و بخش میانی آن در در سال ۱۳۹۱ افتتاح شده است. در سال ۱۳۹۳ بخش جنوبی آن و در سال ۹۴ بخش شمالی این خط افتتاح شده است. ایستگاه قائم در شمال شرق تهران و ایستگاه آزادگان در جنوب غرب تهران ابتدا و انتهای این خط از مترو هستند. طول این خط ۳۷ کیلومتر است و تعداد ۲۵ ایستگاه در این خط در حال خدمات‌رسانی به مسافران برای حمل و نقل هستند. خط ۳ در ایستگاه شهید بهشتی با خط ۱، در ایستگاه میدان ولیعصر با خط ۶، در ایستگاه تئاتر شهر  با خط ۴، در ایستگاه مهدیه با خط ۷ تقاطع دارد.

آخرین وضعیت ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی در زیر پوست شهر

ایستگاه‌های این خط به ترتیب از جنوب غرب به شمال شرق ایستگاه مترو آزادگان، ایستگاه مترو نعمت‌آباد، ایستگاه مترو عبدل‌آباد، ایستگاه مترو شهرک شریعتی، ایستگاه مترو زمزم، ایستگاه مترو جوادیه، ایستگاه مترو راه‌آهن، ایستگاه مترو مهدیه، ایستگاه مترو منیریه، ایستگاه مترو تئاتر شهر، ایستگاه مترو میدان ولیعصر، ایستگاه مترو میدان جهاد، ایستگاه مترو میرزای شیرازی، ایستگاه مترو شهید بهشتی، ایستگاه مترو سهروردی، ایستگاه مترو شهید قدوسی، ایستگاه مترو شهید صیاد شیرازی، ایستگاه مترو خواجه عبدالله انصاری، ایستگاه مترو شهید زین‌الدین ،ایستگاه مترو هروی، ایستگاه مترو حسین‌آباد، ایستگاه مترو نوبنیاد، ایستگاه مترو اقدسیه (در حال ساخت)، ایستگاه مترو شهید محلاتی، ایستگاه مترو قائم است.

خط ۴ مترو تهران با رنگ زرد

این خط از مسیر مترو تهران راستایی شرقی – غربی دارد و در سال ۱۳۸۷ افتتاح شده است. ایستگاه مترو ارم سبز در غرب تهران و ایستگاه مترو شهید کلاهدوز در شرق تهران ابتدا و انتهای این خط از مترو هستند. طول این خط ۲۶ کیلومتر است و تعداد ۲۳ ایستگاه در این خط در حال خدمات‌رسانی به مسافران برای حمل و نقل هستند.

خط ۴ در ایستگاه میدان شهدا با خط ۶، در ایستگاه دروازه شمیران با خط ۲، در ایستگاه دروازه دولت با خط ۱، در ایستگاه تئاتر شهر با خط ۳ و در ایستگاه توحید با خط ۷ و در ایستگاه شادمان مجددا با خط ۲ تقاطع دارد.

ایستگاه‌های این خط به ترتیب از غرب به شرق ایستگاه مترو ارم سبز، ایستگاه مترو شهرک اکباتان، ایستگاه مترو بیمه، ایستگاه مترو میدان آزادی، ایستگاه مترو استاد معین، ایستگاه مترو دکتر حبیب‌الله، ایستگاه مترو شادمان، ایستگاه مترو توحید، ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی، ایستگاه مترو تئاتر شهر، ایستگاه مترو فردوسی، ایستگاه مترو دروازه دولت، ایستگاه مترو دروازه شمیران، ایستگاه مترو میدان شهدا، ایستگاه مترو ابن‌سینا، ایستگاه مترو پیروزی، ایستگاه مترو نبرد، ایستگاه مترو نیروهوایی، ایستگاه مترو شهید کلاهدوز است.

خط ۵ با رنگ سبز

این خط راستایی شرقی – غربی دارد که تهران را به کرج و سپس هشتگرد متصل می‌کند و در سال ۱۳۷۷ افتتاح شده است. ایستگاه مترو صادقیه در غرب تهران و ایستگاه مترو هشتگرد در شرق استان البرز ابتدا و انتهای این خط از مترو هستند. طول این خط ۴۳ کیلومتر است و تعداد ۱۱ ایستگاه در این خط در حال خدمات‌رسانی به مسافران برای حمل و نقل هستند. خط ۵ مترو در ایستگاه صادقیه با خط ۲ و در ایستگاه ارم سبز با خط ۴ تقاطع دارد.

ایستگاه‌های این خط به ترتیب از شرق به غرب ایستگاه مترو تهران (صادقیه)، ایستگاه مترو ارم سبز، ایستگاه مترو ورزشگاه آزادی، ایستگاه مترو چیتگر، ایستگاه مترو ایران خودرو، ایستگاه مترو وردآورد، ایستگاه مترو گرم دره، ایستگاه مترو اتمسفر، ایستگاه مترو کرج، ایستگاه مترو محمد شهر (ماهدشت)، ایستگاه مترو گلشهر، ایستگاه مترو هشتگرد است.

آخرین وضعیت ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی در زیر پوست شهر

در حال حاضر سرویس‌دهی به مسافرین در این خط با دو گونه قطار صورت می‌گیرد. قطار تندرو که در بعضی از ایستگاه‌ها توقف می‌کند و قطار عادی که در همه ایستگاه‌ها توقف دارد. 

خط ۶ مترو تهران با رنگ صورتی

این خط از مسیر مترو تهران راستایی جنوب شرقی – شمال غربی دارد و بخشی از آن در سال ۱۳۹۸ افتتاح شده است. ایستگاه مترو کوهسار در شمال غرب تهران و ایستگاه مترو حرم حضرت عبدالعظیم در جنوب شرق تهران ابتدا و انتهای این خط از مترو هستند. طول این خط ۳۸ کیلومتر است و تعداد ۱۷ ایستگاه در این خط به بهره‌برداری رسیده اند و ۱۵ ایستگاه در دست بهره برداری است.

خط ۶ در ایستگاه شهدای هفده شهریور با خط ۷، در ایستگاه میدان شهدا با خط ۴، در ایستگاه امام حسین با خط ۲، در ایستگاه شهدای هفت تیر با خط ۱ و در ایستگاه میدان ولیعصر با خط ۳ و در ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس مجددا با خط ۷ تقاطع دارد.

خط ۷ مترو تهران با رنگ بنفش

این خط از مسیر مترو تهران راستایی جنوب شرقی – شمال غربی دارد و بخشی از آن در سال ۱۳۹۶ افتتاح شده است. ایستگاه مترو میدان کتاب در شمال غرب تهران و ایستگاه مترو ورزشگاه تختی در جنوب شرق تهران ابتدا و انتهای این خط از مترو هستند. طول این خط ۲۴ کیلومتر است و تعداد ۲۰ ایستگاه در این خط به بهره‌برداری رسیده است.

آخرین وضعیت ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی در زیر پوست شهر

خط ۷ در ایستگاه شهدای هفده شهریور با خط ۶، در ایستگاه میدان محمدیه با خط ۱، در ایستگاه مهدیه با خط ۳، در ایستگاه شهید نواب صفوی با خط ۲، در ایستگاه توحید با خط ۴ و در ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس مجددا با خط ۶ تقاطع دارد.

ایستگاه‌های فعال این خط به ترتیب از شمال غرب به شرق شامل میدان صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، شهید نواب صفوی، رودکی، کمیل، بریانک، هلال احمر، مهدیه، میدان محمدیه، مولوی، بسیج است.

انتهای پیام/

۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 36573

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =