۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 3700

شهردار تهران از آثار مسابقه بین‌المللی ایده‌هایی برای بازآفرینی کارخانه سیمان ری دیدن کرد

کارخانه سیمان ری با بهترین طرح به زودی موزه می شود

۷ گروه ایرانی-خارجی با شرکت‌کنندگانی از کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، هلند و کره جنوبی در این مسابقه شرکت کرده اند
کارخانه سیمان ری با بهترین طرح به زودی موزه می شود

شهر: شهردار تهران از آثار مسابقه بین‌المللی ایده‌هایی برای انطباق کاربری و بازآفرینی کارخانه سیمان ری در باغ‌موزه قصر بازدید کرد.

به گزارش شهر، تاریخ، وسعت و عظمت کارخانه، بناها و فضاهای متعدد و متنوع، تجهیزات صنعتی جالب توجه و قرارگیری در جوار آثار شاخص تاریخی و طبیعی در کهن‌ترین محدوده استان تهران، از جمله دلایلی است که سبب شده تا کارخانه سیمان ری ظرفیت‌های بالایی برای نقش‌پذیری در سطح شهری و حتی ملی دارا باشد. در همین راستا، هیأت وزیران در جلسه‌ای در سال ۱۳۹۷ طی مصوبه‌ای حق استفاده از کارخانه سیمان ری را با هدف مرمت، بازسازی و تبدیل آن به «موزه صنعت سیمان و مجموعه گردشگری با کاربری‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی» برای مدت ۳۰ سال به شهرداری تهران واگذار کرد. بر این اساس شهرداری تهران در سال ۱۳۹۸ مرمت و بازآفرینی این مجموعه را به سازمان نوسازی شهر تهران سپرد و این سازمان تدوین ایده‌هایی برگزیده برای انطباق کاربری و بازآفرینی کارخانه را در قالب برگزاری مسابقه‌ای بین المللی دنبال کرد.

برنامه‌ریزی مسابقه در سازمان نوسازی شهر تهران از زمستان ۱۳۹۸ آغاز و در نهایت فراخوان آن در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به صورت عمومی و در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی انجام گرفت و در مرحله اول در حدود ۲۵۰ گروه یا شرکت، برای ورود به مسابقه ثبت نام کردند. پس از بررسی تمامی اسناد و مدارک افراد و گروه‌ها، در مجموع ۹۲ گروه واجد شرایط برای شرکت در مسابقه انتخاب شده و اسناد مسابقه در اختیار ایشان قرار گرفت. با هدف درک بهتر فضاهای کارخانه سیمان ری در تاریخ‌های ۲۳ تا ۲۵ تیرماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازدیدی از محل کارخانه برنامه‌ریزی شد. همچنین برای شرکت‌کنندگان خارج از کشور که به دلیل شرایط بهداشتی کنونی امکان سفر و بازدید برایشان مهیا نبود ویدئویی از فضاهای مختلف کارخانه تهیه و ارسال شد.

در روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ که از پیش به عنوان تاریخ دریافت آثار و مستندات مسابقه اعلام شده بود، آثار شرکت‌کنندگان در محل باغ موزه قصر دریافت شد. از بین  ۵۰ اثر نهایی، تعداد ۳۷ گروه به صورت تیم‌های حقیقی و ۱۳ گروه در قالب شرکت آثار خود را ارائه کردند. همچنین از این تعداد ۷ گروه ایرانی-خارجی با شرکت‌کنندگانی از کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، هلند و کره جنوبی حضور داشتند. خاطرنشان می‌شود، جلسات داوری از روزهای شنبه تا سه‌شنبه ۱ تا ۴ مردادماه برگزار و در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۹ رتبه‌های اول تا سوم مسابقه معرفی خواهد شد.

بازدید شهردار تهران از آثار مسابقه بین‌المللی ایده‌هایی برای انطباق کاربری و بازآفرینی کارخانه سیمان ری در باغ‌موزه قصر عصر روز پنجشنبه، ۳۰ مرداد، انجام شد و در این بازدید  شهربانو امانی، عضو محترم شورای اسلامی شهر، عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری و حاجی‌علی‌اکبری، مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران او را همراهی می کردند.

کارخانه‌ سیمان ری، به عنوان نخستین کارخانه سیمان ایران، از مهمترین آثار میراث صنعتی است. ساخت بناها و سازه‌های این مجموعه از سال ۱۳۱۱ آغاز شده و تا سال ۱۳۶۰ طی چهار مرحله مختلف توسعه یافته است. واحدهای کارخانه سیمان ری تا اواخر سال ۱۳۶۲ فعال بودند. تا این‌که در اسفند سال ۱۳۶۲ به دنبال گسترش شهر تهران و شرایط تولید قدیمی همراه با انتشار آلودگی، تولید واحدهای کارخانه متوقف و در نهایت در سال ۱۳۶۳ این مجموعه تعطیل شد. کارخانه سیمان ری در شمال شرقی شهر ری و منطقه ۲۰ شهرداری تهران، در زمینی به وسعت حدوداً ۹ هکتار قرار دارد.

۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 3700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =