برگزیدگان مسابقه بین المللی باز آفرینی کارخانه سیمان ری معرفی شدند

شهر: «مسابقه بین المللی ایده هایی برای انطباق کاربری و باز آفرینی کارخانه سیمان ری» به عنوان یکی از نخستین مسابقه‌ها با موضوع انطباق کاربری و باز آفرینی در یک مجموعه ارزشمند از میراث صنعتی کشور برگزار شد. این مسابقه تجربه‌ای منحصر به فرد برای ایده پردازی به همراه توجیه پذیری اقتصادی ایده‌ها و طرح‌های ارائه شده بود و این موضوع، مسابقه را به عنوان رویدادی میان دانشی تعریف کرده که مشارکت جمعی گروهی از متخصصان حوزه های مختلف از معماری، مرمت، اقتصاد و تخصص های مرتبط را می‌طلبید.

به گزارش شهر، بیانیه هیأت داوران مسابقه بین المللی ایده هایی برای انطباق کاربری و باز آفرینی کارخانه سیمان ری به شرح زیر است:

هیأت داوران برای فراهم آوردن امکان این تجربه مراتب سپاس و قدردانی خویش را از شهرداری تهران و سازمان نوسازی شهر تهران برای برنامه ریزی و حمایت از برگزاری این مسابقه و همچنین تمامی گروه‌ها و شرکت کنندگان در این مسابقه که با تلاش خود موجب ارتقای کیفیت این تجربه تعاملی شده‌اند، به عمل می‌آورد.

در مرحله نخست برگزاری این مسابقه، ۲۵۴ گروه برای شرکت در این رویداد ثبت نام کردند، که با بررسی مدارک ارسالی بر اساس معیارهای تعریف شده، تعداد ۹۲ گروه، واجد شرایط برای شرکت در آن شناخته شدند و در نهایت ۵۰ گروه آثار و مدارک خود را در مهلت اعلام شده ( تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶) به دبیرخانه مسابقه ارائه کردند.

بر این اساس هیأت داوران با بازدید و بررسی های متوالی از روز ۱ تا ۳ شهریور ۱۳۹۶، آثار را ارزیابی کرده و در تاریخ ۴ شهریور، طی جلسه ای با گفتگوها و بحث های تفصیلی در این خصوص به جمع بندی آراء و نظرات خود پرداختند.

معیارهای مورد نظر داوران که پیش از این در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفته بود، شامل توجه به کلیه الزامات حفاظتی شامل ارزش های ملموس و ناملموس اثر، اصالت و یکپارچگی در طرح پیشنهادی، توجه به جنبه های خلاقیت، جذابیت و انعطاف پذیری به منظور مواجهه خلاقانه با تحولات آینده، وجه به بهره گیری از شیوه ها و تکنولوژی های نوین در طرح پیشنهادی، توجه به یکپارچگی و پیوستگی درونی کاربری‌ها و فعالیت های پیشنهادی برای مجموعه کارخانه سیمان ری، توجه به نمایش جنبه‌های تاریخی، اجتماعی، تکنولوژیکی و خاطرات و رویدادهای گذشته، توجه به ارائه مفاهیم، پیشینه صنعتی و روندهای توسعه اثر در طرح پیشنهادی، توجه به الزامات شهرسازی، همپیوندی و یکپارچگی مجموعه کارخانه سیمان ری با بافت پیرامونی آن و منطقه باستانی ری، توجه به ارتباطات و ویژگی‌های طبیعی و محیطی بستر قرار گیری کارخانه سیمان ری در طرح پیشنهادی با بیان متناسب در طراحی، توجه به جایگاه پروژه در منظومه مراکز فرهنگی و گردشگری منطقه و کلانشهر تهران، توجه به پیامدهای احتمالی اجرای طرح پیشنهادی در اقتصاد شهری، توجه به نیازهای فرهنگی و فراغت شهروندان و توجه به اثرات و پیامدهای اجتماعی ناشی از اجرای این طرح پیشنهادی، تهیه طرح توجیه فنی - اقتصادی (امکان سنجی) و مدل‌های تأمین مالی پروژه، همراه با ارائه راهبردها و راهکارهای تحقق پذیری آن و تهیه برنامه راهبردی (Strategic Plan به همراه ارائه اصول، راهبردها، سیاست‌ها و راهکارهای متناسب در حوزه های مختلف کالبدی - سازمان فضایی، فرهنگی - اجتماعی، عملکردی، اقتصادی، مدیریتی، دسترسی، سیما و منظر است.

بر اساس معیارهای مذکور، در ابتدا پس از بررسی تمامی ۵۰ اثر دریافت شده به صورت تک به تک، تعداد ۱۱ اثر برای دور دوم بحث و بررسی داوری انتخاب شدند و بنابراین تعداد ۳۶ اثر که همخوانی کمتری با معیارهای اعلام شده داشتند از دور رقابت کنار گذاشته شدند.

در مرحله دوم از میان این ۱۱ اثر تعداد ۵ اثر انتخاب شد و در مرحله سوم و پس از انجام بحث های متنوع و بررسی مجدد آثار، تعداد ۳ اثر انتخاب شد. در مرحله پایانی با انجام نظرسنجی تکمیلی و بر اساس امتیازی که اعضای هیأت داوران به هر یک از آثار اختصاص دادند رتبه یکم تا سوم از میان سه اثر انتخاب شدند.

در پایان هیأت داوران ضمن اعلام نتایج، ذکر نکات زیر را لازم می‌داند:

- هیأت داوران رضایت نسبی خود را از آثار دریافت شده اعلام می‌دارد و در عین حال معتقد است که هیچ یک از طرح‌ها به صورت کامل پاسخگوی نیازهای مجموعه و باز آفرینی آن نبوده و اعلام نتایج به معنی جامعیت یا کفایت طرح نیست. آن چه مد نظر بوده رویکرد کلی و نحوه ورود به طراحی در طرح‌های پیشنهادی بوده است و نقص‌ها در مرحله طراحی فاز یک و دو می‌بایست مرتفع شوند.

- هیأت داوران به سازمان برگزار کننده پیشنهاد می‌دهد با تشکیل کمیته راهبری طرح، از تمامی ظرفیت‌های به وجود آمده در این رویداد، در مراحل طراحی، اجرا و مدیریت استفاده کند.

آثار برگزیده به شرح زیر است:

 - رتبه اول مسابقه گروه شرکت کننده با کد رهگیری CRFC۱۱۷۶۰: گروه حقیقی با سرگروهی آقای حمید ناصر خاکی
- رتبه دوم مسابقه گروه شرکت کننده با کد رهگیری CRFC۱۱۷۳۹: گروه حقوقی با عنوان شرکت مهندسان مشاور ستاوندساز
- رتبه سوم مسابقه گروه شرکت کننده با کدرهگیری CRFC۱۱۷۱۹: گروه حقیقی با سرگروهی آقای نوید فلاحت

همچنین هیأت داوران به شهرداری پیشنهاد می‌کند از دو طرح دیگر از پنج طرح انتخابی نیز به نحو شایسته تقدیر داشته باشد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 3895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =