دولت مجبور نباشد به شهرداری‌ها کمک نمی‌کند

شهر: شهردار تهران می‌گوید: اگر دولت مجبور نباشد به شهرداری‌ها کمک نمی‌کند، مثلا در موضوع حمل و نقل عمومی و کرونا، دولت به اجبار در این زمینه کمک کرد. اما این نگاه، نگاه راحتی نیست و منابع در دولت به راحتی اختصاص پیدا نمی کند.

به گزارش شهر، در نشست هم اندیشی پیروز حناچی، شهردار تهران با اصحاب رسانه، علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد با بیان اینکه، درباره سهم شهرداری تهران از بودجه دولت شفاف‌سازی لازم صورت نگرفته است، خطاب به شهردار تهران گفت: این موضوع به لحاظ روحیه آرامی که دارید کمتر رسانه ای شده است در حالیکه در گذشته به عنوان یک معضل در رسانه‌ها مطرح می شد. البته این را هم باید در نظر گرفت که کشور در رکود، تحریم و تورم افسار گسیخته است و از طرف دیگر هم محدودیت های شهرداری در بودجه به خصوص در زمینه تامین مالی کاملا محسوس است اما هنوز سهم شهرداری از بودجه دولت مشخص نشده است.

بختیاری در ادامه این سوال را مطرح کرد که رسانه‌ها چگونه می‌توانند در این حوزه به شهرداری‌های کلانشهرها کمک کنند؟ 

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در پاسخ به پرسش مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد، با بیان اینکه نگاهی در هیات رئیسه دولت وجود دارد که کمک عادی و گسترده به شهرداری‌ها نیست، توضیح داد: ریشه این ذهنیت مشخص نیست. از طرف دیگر اگر دولت مجبور نباشد به شهرداری‌ها کمک نمی‌کند،  مثلا در موضوع حمل و نقل عمومی و کرونا، دولت به اجبار در این زمینه کمک کرد. اما این نگاه، نگاه راحتی نیست و منابع در دولت به راحتی اختصاص پیدا نمی کند.

او گفت:  شهرداری با دولت در برخی حوزه‌ها مراوده دارد که یکی از آنها بحث یارانه است  که به حمل و نقل عمومی یارانه زیادی داده می‌شود. متوسط قیمت بلیت مدت دار مترو برای شهروندان مبلغ یکهزار تومان تمام می‌شود، اما قیمت واقعی این بلیت با در نظر گرفتن نگهداری واگن‌ها و خدمات مترو ۶ هزار و ۵۰۰ تومان است، اگر زیرساخت ها هم در نظر گرفته شود این رقم به  ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد این قیمت واقعی بلیت مترو است که البته این برآوردها برای پیش از گرانی‌های امسال است. بخشی از یارانه بلیت مترو را شهرداری، بخشی را دولت و بخشی هم مسافر می پردازد، اما دولت معمولا سهم خود را نمی دهد یا دیر می‌دهد و شهرداری با مصیبت زیاد این پول‌ها را بعد از سال‌ها وصول می کند.

حناچی، حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران را یک مساله حاکمیتی عنوان کرد و گفت: حمل و نقل عمومی موضوعی نیست که شهرداری تهران به تنهایی بتواند حل کند شاید در دوره‌های قبل مترو، بهانه‌ای برای مساله عبور از انضباط عمومی در سطح شهر بوده است یعنی دولت زمانی که در وضعیت خیلی خوب مالی بوده و می‌توانست به مترو تهران کمک کند هم به هر دلیل این کار را نکرد ، شهرداری  هم هر کاری برای اینکه این شبکه را به اجرا در بیاورد انجام داده است.

شهردار تهران ادامه داد: در بحث بدهی‌ها هم بدهی‌های بانکی را با دولت تهاتر می‌کنیم این رخداد امکان مانور ما را هم بیشتر می کند چرا که هر چقدر بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها کمتر شود امکان گرفتن تسهیلات بیشتر و جدیدتر فراهم می‌شود. اما یک دعوای عمومی با دولت داریم آن هم بر سر سهم از مالیات عمومی است در همه جای دنیا شهرها با برخی از مالیات های محلی اداره می شوند. اینکه از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده چقدر باید به شهرداری‌ها و شهرداری کلانشهر تهران که نقش زیادی در گردش اقتصادی دارد برسد بحثی است که همواره با دولت داریم. اما دو لایحه مالیات بر ارزش افزوده و لایحه تامین منابع مالی پایدار شهرداری‌ها به مجلس قبل ارجاع شده بود که در آن مجلس همه مراحل طی شد اما به ابلاغ نرسید، با مجلس جدید مذاکره کردیم و رئیس مجلس هم پذیرفتند که این موضوع به نتیجه برسد و هم اکنون مجداد در کمیسیون‌ها در حال بررسی است. 

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید.

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 3919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =