روند شتابان نرخ سالمندی در کشور/ درگیر پدیده سالمند منزوی هستیم

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از قرارگرفتن پایتخت در آستانه بحران سالمندی خبر داد و گفت: شهر تهران از نظر رشد جمعیت سالمندی سرعتی بالاتر از کشور دارد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، حمید صاحب در مراسم گرامیداشت هفته سالمند که با حضور فرماندار شمیرانات، معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران و رییس انجمن علمی سالمندی ایران در فرهنگسرای ملل منطقه یک برگزار شد با اعلام این خبر افزود: در سال ۱۳۵۵ جمعیت سالمند ما ۵ درصد بود اما این عدد در سال ۱۳۹۸ به ۱۰ درصد رسید و در مدت ۴۳ سال این نرخ ۶ درصد افزایش یافت.

وی اضافه کرد: اکنون نرخ سالمندی کشور ۱۱ درصد است که این عدد احتمالا در تهران به ۱۳ درصد رسیده است که اگر با این روند شاهد سالمند شدن جمعیت باشیم در سال ۱۴۲۰  پیش بینی می شود جمعیت سالمندی ما در تهران به ۲۱ درصد افزایش یابد.

صاحب با بیان اینکه در سال ۱۴۴۵ پیش بینی ها بر سالمندی ۳۳ درصد جمعیت کشور حکایت می کند، گفت: شاخص‌های جمعیتی در حال حاضر سالمند نیست اما در آینده این روند تغییر می کند و از این رو، ضرورت دارد تمام سیاستگذاران حوزه سلامت و فرهنگی و اجتماعی تلاش کنند که نیازها و زیر ساخت ها را تامین کنند و شهر را برای سالمندان زیست پذیر کنیم.

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد زیر ساخت هایی برای ارایه خدمت بهتر به شهروندان خصوصا سالمندان هستیم، از طراحی و بهره برداری از مراکزی که سالمندان در آن بهترین خدمت را دریافت کنند خبر داد و گفت: در محله های مختلف مراکز خدماتی روزانه را برای سالمندان راه اندازی کرده ایم و در مناطق ۱، ۲۱،۶، ۱۴ و ۲۰ در حال تاسیس داریم که در اختیار سالمندان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه با پدیده سالمندی منزوی رو به رو هستیم که ناشی از عوارض زندگی مدرن امروز است، تصریح کرد: مراکز توانمندسازی روزانه با این هدف تاسیس شده است که زندگی مقتضی روزانه سالمند در آن جریان داشته باشد و از منزوی شدن سالمند در جامعه جلوگیری شود. علاوه بر این بازی های نشاط سالمندی را در دستور کار داریم که در سطح محله ها و مناطق در حال اجرا است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه دورهمی هایی برای سالمندان در مناطق مختلف تهران در حال انجام است بر اهمیت حضور سالمندان در این دورهمی ها تاکید کرد و گفت: دورهمی های محلی و فرامنطقه ای در حال برگزاری است و سالمندان با شرکت در این دورهمی ها می توانند تجارب خود را با سالمندان دیگر مناطق تهران به اشتراک بگذارند.

سالمندان در برطرف کردن مشکلات طرح ارائه کنند

 فرماندارشمیرانات نیز در این مراسم عنوان کرد: درموضوع سالمند با دو نگاه و مبانی فکری رو به رو هستیم که شامل نگاه غربی و شرقی است. در نگاه ما به سالمند و تعریفی که برای آن داریم نگاه والایی داریم.

مجتبی ذاکریان نگاه توام با احترام به سالمند را نگاه شرق به موضوع سالمندی بر شمرد و گفت:نگاه شرق و غرب به سالمند متفاوت است. درنگاه شرق سالمند مایه برکت و احترام و شخصیت قابل تکریم و تکریم دانسته شده و در تعاملات دارای اولویت است. درنگاه غربی با توجه به مبانی فکری که به انسان دارند عموما سالمندی به عنوان بازنشسته که هزینه زیادی دارد مورد توجه قرار می گیرد و متناسب با این نقش و جایگاه سالمند را تعریف می کنند.

وی افزود: درنگاه های اجتماعی در ایران و کشورهای شرقی تکریم سالمندان و دست بوسی به آنان را شاهد هستیم و درتربیت خانوادگی نیز این موضوع مورد توجه است.اما در نگاه اداری به نظریه ها و مکاتب غربی وابسته شدیم و دولتی ها از گذشته بدون توجه به مبانی و اندیشه فکری عمل کرده است و به دنبال ایجاد خانه سالمندان هستند.

ذاکریان بیان کرد: مجموعه های متولی باید کمک کنند که سالمند به عنوان یک سرمایه و مرجع برای حل مشکلات اجتماعی مورد تعامل قرار گیرند و باید این مرجعیت وارد فرایند تصمیم گیری و حل مسایل منطقه و محله قرار بگیرد و این فرایند باید به درستی تعریف شود.

سن امید به زندگی در ایران ۷۶ سال است

رییس انجمن علمی سالمندان ایران نیز در این مراسم، از سالمندان به عنوان گنجینه های شهر و جامعه یاد کرد و گفت: هم اکنون ۱۰ میلیون سالمند در کشور زندگی می کنند که به عنوان یک ارزش باید مورد تکریم و منزلت قرار گیرند چرا که این موضوع در دین اسلام و نیزقوانین بالادستی اسناد توسعه ای کشور مورد تاکیدد قرار گرفته است.

احمد دلبری با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان در جامعه توفیقات خوبی داشته ایم از بالا رفتن سن امید به زندگی در کشور خبر داد و اظهار داشت: سن اید به زندکی در ایارن به ۷۶ سال رسیده است که این عدد در تراز کشورهای توسعه یافته و پیشرفته است و از این رو در وضعیت خوبی به سر می بریم.

سالمندان چند منطقه تهران از کل سالمندان یک کشور بیشتر است

دلبری با  اشاره به رشد فزاینده جمعیت سالمندی در کشور و تهران، به وضعیت سالمندی در تهران اشاره کرد و گفت: مجموع جمعیت ساکن در شمیرانات و مناطق ۱، ۲ و ۳ بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر است که از مجموع جمعیت سالمند برخی کشورهای اروپایی بالاتر است. در شمیرانات موضوع سالمندی از بحران آب و محیط زیست کمتر نیست. عمده این افراد تنها هستند که باید برای این تنهایی و تهدیدی که در پس آن وجود است فکر کنیم.

۲۰ درصد جمعیت تا ۲۰ سال دیگر سالمند می‌شوند

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران نیز در این مراسم گفت: موضوع سالمندی در شرایط خاصی قرار دارد و اکنون بیش از ۱۰ جمعیت کشور سالمند است. از این رو نیازمند اقدام و همکاری فرابخشی در این حوزه هستیم تا به سالمندان کشور خدمات بهتر و بیشتری را به شکل تخصصی ارایه کنیم.

یوسف رضایی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد هزینه های درمانی کشور به حوزه سالمندی اختصاص یافته است، افزود: باید حوزه سالمندی در حوزه اجتماعی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد چرا که سرعت رشد سالمندی در کنار کاهش فرزند آوری سبب شده است تا ۲۰ سال آینده ۲۰ درصد جمعیت کشور سالمند شود.

معاون توانبخشی بهزیستی با بیان اینکه این سازمان ۱۷۲ مرکز توانبخشی برای سالمندان دارد بیان داشت: تعداد تخت های شبانه روزی نگهداری سالمندن از تخت های بیمارستانی بیشترشده است. اکنون ۴۳۰۰ نفر از سالمندان در مراکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می شوند که این موضوع نه یک افتخار بلکه ایرادی است که باید با کار فرهنگی و اجتماعی آن را برطرف کرد.

رضایی ادامه داد: ۷ مرکز نگهداری روزانه با پذیرش۳۰۰ سالمند درتهران فعالیت دارند که این موضوع توانسته است از افزایش تعداد مراکز نگهداری شبانه روزی در تهران جلوگیری کند. انتظار می رود با ورود و مداخل به موقع شهرداری در ایجاد مراکز روزانه توانمندسازی سالمندان از ورودی جدید به مراکز شبانه روزی جلوگیری شود.

سالمندان مجهول‌الهویه در مراکز بهزیستی داریم

وی با بیان اینکه درصد بالایی از افراد سالمند نگهداری شده درمراکز شبانه روزی بهزیستی مجهول الهویه هستند بیان داشت: ایجاد مراکز روزانه به بهبود سلامت روح و روان و جسم افراد سالمند کمک شایانی می کند و از این رو، توجه به ایجاد مراکز توانمندسازی  از موضوعاتی است که می تواند مانع از بروز چنین مشکلی در مراکز شبانه روزی شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران از اجرای طرح ویزیت در منزل سالمندان خبر داد و با بیان اینکه از وضعیت مطلوب عقب هستیم، افزود: اکنون ۲۵۰۰ خانواده با استفاده از آموزش های ارایه شده به انان از سالمندان خود در خانه نگهداری کرده و طرح های ویزیت در خانه بهزیستی با مشارکت این افراد در حال انجام است.

در این مراسم  با برپایی میزهای خدمت سلامت محور و نیز اجرای برنامه های ورزشی و فرهنگی از برگزیدگان منطقه ای جشنواره گنجینه های شهر با اهدای لوح و هدایایی قدردانی شد.

انتهای پیام/

۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
کد خبر: 43303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =