انتخاب یک مشاور از افراد دارای معلولیت برای شورای شهر تهران

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهروندان هر شهری دارای حقوقی هستند که این حقوق باید به درستی استیفا شود اما در حوزه افراد دارای معلولیت با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که باید از سوی برنامه‌ریزان برای برطرف کردن این مشکلات اقدام عملی انجام شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، پرویز سروری در آیین گرامیداشت روزعصای سفید که با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران، مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران و اعضای جامعه افراد دارای معلولیت بینایی در تالار ایوان شمس برگزار شد، افزود: درحوزه مدیریت شهری که بیشترین ارتباط افراد دارای معلولیت وجود دارد تلاش کرده ایم فضاهای شهری را برای حضور نابینایان در مراکز مختلف شهری قابل دسترس تر کنیم.

وی با اشاره به بهره برداری از بوستان ایرانیان به عنوان یکی از بزرگترین بوستان های پایتخت، افزود: این بوستان به شکل کامل برای استفاده افراد دارای معلولیت خصوصا افراد دارای معلولیت بینایی مناسب سازی شده است. در حمل و نقل آنان بودجه های خوبی در این حوزه تخصیص داده شده است و ۴۰ دستگاه خودروی ویژه حمل و نقل این قشر به ناوگان خدمات رسان در شهر تهران افزوده شده است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در نگاه جدید مدیریت شهری به دنبال این هستیم که خدمات به شکل متمرکز ارایه نشود بلکه خدمتت مورد نیاز افراد دارای معلولیت به نزدیکترین محل زندگی آنان ارایه شود، بیان داشت: به دلیل وجود برخی محدودیت ها در حرکت افراد دارای معلولیت تلاش شده است خدمتی که افراد به آن نیاز دارند به نزدیکترین محل به زندگی آنان منتقل شود تا امکان بهره برداری از خدماتی که قابل ارایه است برای آنان آسان تر از قبل شود.

سروری با بیان اینکه معتقدیم شهر دارای معلولیت است و این معلولیت باید برطرف شود، خاطرنشان کرد: شهرداری تلاش زیادی برای رفع این محرومیت دارد. ما در شورای شهر و شورای عالی استان ها انتخاب یک مشاور از میان افراد دارای معلولیت را خواهیم داشت تا با توجه به نگاه افراد دارای معلولیت تصمیم گیری هایی به نفع این جامعه و در راستای برطرف کردن موانع و مشکلاتی که در مسیر زندگی در شهر دارند گرفته شود.

وی تاکید کرد: اداره کل سلامت شهرداری تهران سازوکار لازم برای انتخاب فردی با دانش، آگاهی کامل از مسایل و مشکلات گروه های مختلف افراد دارای معلولیت را تدوین و نماینده این افراد را به انتخاب آنان معرفی خواهد کرد تا پس از انتخاب به عنوان مشاور در شورای شهر و شورای عالی استان ها به عنوان نهادی که قدرت تصمیم گیری و تصمیم سازی های کلان در حوزه مدیریت شهری را دارد بتوانیم از ظرفیت نخبگان دارای معلولیت در اداره امور بیشترین بهره برداری صورت گیرد.

دست پر شهرداری برای افراد دارای معلولیت در شهر

حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: برگزاری مراسم ها  نشست هایی که منجر به دیدار چهره به چهره افراد دارای معلولیت با مسولان می شود، زمینه را برای آشنایی بیشتر و بهتر تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان با مشکلات و چالش های این گروه جمعیتی فراهم می کند و می تواند به بهبود روند ارایه خدمت به آنان سرعت دهد.

وی اضافه کرد: در شهرداری برای اینکه شهر برای یک زندگی انسانی و متعالی مناسب شود تلاش کرده ایم چرا که وظیفه شهرداری زیست پذیر کردن شهر است. این توجه به معنای آن نیست که تنها به کالبد شهر توجه کرده باشیم بلکه موضوعات فرهنگی و اجتماعی هم اولویت ما است.

انتخاب یک مشاور از افراد دارای معلولیت برای شورای شهر تهران

وی با اشاره به اینکه بخشی از جمعیت ساکن شهر تهران با معلولیت رو به رو است اما به دلیل هم افزا نبودن گروه های حامی افراد دارای معلولیت صدای این افراد به خوبی شنده نمی شود، بیان داشت: افرادی که با معلولیت زندگی می کنند هم افزا نیستند و تشکل های مرتبط با این افراد به شکل جزیره ای عمل می کنند. مسله ای که چالشی جدی برای تصمیم گیرندگان در این حوزه است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران تاکید کرد: باید کمک کنیم همه نهادهایی که وظیفه و ماموریت در این حوزه دارد با هم همکاری کنند و از فعالیت های جزیره ای و موازی جلوگیری شود تا تاثیر اجرای برنامه ها و اقدامات در جامعه هدف افزایش یابد.

صاحب با اشاره به برخی فعالیت های انجام شده در حوزه افراد دارای معلولیت بینایی گفت: حمایت از تشکل های مردم نهاد، اجرای برنامه های تفریحی و گردشگری شامل تورهای گردشگری و کوهنوردی، کشف استعداد و استعدادیابی در قالب برنامه های تلویزیونی و نیز اجرای برنامه های فرهنگی و هنری، حمایت های معیشتی و ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال بخشی از اقداماتی است که در راستای حمایت از افراد دارای معلولیت ازسوی شهرداری در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در ادامه با اشاره به عمده مطالبات افراد دارای معلولیت برای مناسب سازی زیرساخت ها و فضای شهری این مطالبه را به حق دانست و توضیح داد: در نیم قرن گذشته شهر با نوعی معلولیت و کم توجهی و حتی بی توجهی به موضوع مناسب سازی برای حضور افراد دارای معللیت توسعه یافته است و از این رو، برطرف کردن همه مشکلات  کاستی هایی که در این حوزه وجود دارد زمانبر است و نباید انتظار داشت درمدت کوتاهی مشکلات تاریخی موجود در این زمینه برطرف شود.

صاحب اضافه کرد: با این حال، شهرداری با همه امکان و ظرفیت خود به موضوع مناسب سازی معابر برای افراد دارای معلولیت ورود کرده اذست و حتی به شکل موردی و ضربتی نسبت به رفع مشکلاتی که افراد دارای معلولیت آن را به مدیریت شهری و اداره سلامت منعکس کرده اند اقدام کرده است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه افراد دارای معلولیت باید و حق دارند در جامعه و امکانات آن استفاده کنند از طراحی رویدادی با عنوان «برنده شو» در قالب ورزش های فکری برای همه گروه های جمعیتی دارای معلولیت در پایتخت خبر داد و گفت: رویداد برنده شو در قالب ۳۰ رشته ورزشی به شکل رقابتی تدارک دیده شده است. در این رقابت ها که تا روز جهانی افراد دارای معلولیت ادامه دارد برگزیدگان این رقابت ها شناخته خواهند شد.

صاحب با بیان اینکه علاوه بر فعالیت های ورزشی، توجه به فعالیت های تفریحی در ابعاد مختلف نیز در دستور کار قرار دارد، از مناسب سازی محصولات فرهنگی و هنری برای افراد دارای معلولیت خبر داد و گفت: با توجه به فقر موجود در تولید محصولات فرهگی متناسب با نیازهای افراد دارای معلولیت خصوصا افراد دارای معلولیت بینایی، آماده سازی چند انیمیشن خاص کودکان و دانش آموزان انجام شده است و این محصولات در اختیار مدارس پذیرای دانش آموزان دارای معلولیت قرار گرفته است تا در اختیار دانش آموزان گروه هدف قرار گیرد.

در این مراسم نمایندگان تشکل های افراد دارای معلولیت بینایی هر یک با بیان موضوعات و مشکلات نابینایان خواهان توجه بیشتر به موضوع مناسب سازی، ایجاد اشتغال، توجه به ازدواج افراد دارای معلولیت و نیز حمایت های اجتماعی از این گروه جمعیتی شده و از اقدامات شهرداری در اجرای رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری خاص افراد دارای معلولیت قدردانی کردند.

انتخاب یک مشاور از افراد دارای معلولیت برای شورای شهر تهران

انتهای پیام/

۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
کد خبر: 43992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =