به گزارش خبرنگار شهر مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در دویست و پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر گفت: در شورای پنجم تلاش کردیم تا"برای تهران" از هیچ تلاشی دریغ نکنیم و با یاری مردم و دولت با تکیه بر ظرفیت ها و اختیارات قانونی گره ای از کلاف مشکلات تهران امروز بگشاییم، در این مسیر البته برخی گره ها به علت کوتاهی دولت همچنان باز نشده است.
او با بیان اینکه مهم ترین مشکلات تهران که همشهریان از شورای شهر و مدیریت شهری انتظار حل و تخفیف آن را داشتند، حل معضل آلودگی هوا و ترافیک است، اضافه کرد: این ها مشکلاتی است که حل آنها نیازمند بازشدن گره توسعه حمل و نقل عمومی است،با وجود اینکه آلودگی هوا و وضعیت اضطراری آن برای یکایک همشهریان حس میشود، اما همچنان 40 درصد شهروندان از خودروهای شخصی استفاده میکنند، این روند حتی با گرانی بنزین و اعمال محدودیت در تردد خودروها کاهش جدی پیدا نکرده است، بلکه در این روزها به علت شیوع کرونا افزایش نیز پیدا کرده است.
فراهانی با طرح این سوال که ریشه این رفتار در چه چیزی نهفته است، اضافه کرد: آیا از خود پرسیده ایم چرا همشهریانمان استفاده از خودروهای شخصی را بر حمل و نقل عمومی ترجیح می دهند؟ پاسخ این سوال گره ای است که گشودن آن به حل معضل آلودگی هوا و ترافیک منجر خواهد شد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این گره چیزی نیست جز اینکه تهران از یک سیستم حمل و نقل عمومی در دسترس، سریع، امن و به روز برخودار نیست، متاسفانه تجربه واقعی که اغلب ما از سفر با وسایل حمل و نقل عمومی در خاطر داریم تصویر اتوبوسها و واگنهای فرسوده، شلوغ و دارای تاخیر در حرکت است، غلبه این تصویر ذهنی و واقعی بودن آن در عمل باعث شده است تا ما استفاده از خودروی شخصی را بر حمل و نقل عمومی ترجیح دهیم.
فراهانی اضافه کرد: متاسفانه ۵ عامل اساسی یعنی سهم 54 درصد فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تهران، متوسط طول عمر 11 سال اتوبوس های فعال در سطح شهر،زمین گیر شدن حداقل روزانه 300 دستگاه اتوبوس به صورت روزانه برای اعزام به تعمیرگاه، افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری و بالارفتن هزینه تامین ناوگان جدید دست به دست هم داده اند و نفس های شبکه اتوبوسرانی تهران را به شماره انداخته اند.
او با بیان اینکه اتوبوس به عنوان یک گزینه سفرهای درون شهری به علت برخورداری از شبکه گسترده در سطح محلات مختلف شهر انتخاب اول همشهریانمان در محلات حریم، دورتر از هسته مرکزی شهر است، گفت: این مساله سبب شده تا اتوبوس سهم حداقل 16 درصدی را جابجایی شهروندان تهرانی کسب کند، البته افزایش نرخ بنزین، شرایط اقتصادی ناشی از رکود تورمی و شیوع کرونا در افزایش این سهم نقش جدی داشته است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مجلس شورای اسلامی، شورای اقتصاد و هیئت وزیران در ادوار مختلف با درک درست از لزوم توجه به توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس رانی شهرها با تصویب اختصاص چند مورد تلاش کردند تا زمینه های قانونی را ایجاد کنند.
فراهانی با بیان اینکه زمینه های قانونی لازم برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس فراهم شده اما این همه مصوبه و قانون منجر به تحویل حتی یک دستگاه اتوبوس جدید در هشت سال گذشته از سوی دولت به شهرداری تهران نشده است، خطاب به رییس جمهور گفت: مردم تهران در 29 اردیبهشت 96 در کنار مردم ایران برای رای به شما حماسه آفریدند و شما را در نیمه راه تنها نگذاشتند، اینک شما در حمایت از حامیان سیاسی پس از انتخابات آنها را تنها گذاشتید امری سیاسی است اما بی تفاوتی و بی عملی دولت شما در عدم تحویل حتی یک اتوبوس جدید به شهرداری تهران که همراه و یاور دولت شما بوده است جفا به مردم خوب و شریف تهران نیست؟آقای رئیس جمهور، یادمان نرفته است که در بهمن 1396 به مردم قول دادید که «آنچه امروز به مردم قول میدهیم این است که دولت دوازدهم مصممتر از دولت یازدهم اهتمام دارد که خودروهای فرسوده را در اسرع وقت از ناوگان حمل و نقل جادهای برونشهری و درونشهری، خارج کند و تلاش ما این است که بتوانیم در سالهای پیشرو آن را به انجام برسانیم.»این عیناً قول و عهد و وعده شما بود و شما در برابر آن مسئولید.شما عهد و قسم یاد کردید که پاسدار قانون اساسی و حقوق مردم باشید و ما اعضای شورا نیز قسم یاد کردیم که وظایف نمایندگی مردم را ایفا کنیم لذا چگونه است که برادرمان آقای دکتر محمد جواد حق شناس صرفا به خاطر ایفای وظایف نمایندگی مردم توسط جنابعالی و برخی دستگاه ها با طعنه و توبیخ و احضار رو به رو شده است.
فراهانی با اشاره به پی نوشت نامه رییس جمهور به شهردار تهران مبنی بر «درخواست تامین 500 دستگاه اتوبوس برای اتوبوس رانی تهران» گفت: در آن نامه مرقوم فرموده بودید« صرفا اورهال اتوبوس های زمین گیر شده در اولویت است»،علی رغم شرایط سخت دولت در شرایط ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران بسیار متاثر کننده بود، ظاهراً دولت شما بر آن است تا نقشش را در قبال شهرداری ها بر اساس قانون از تامین کننده تدارکات به تعمیرات تنزل دهد؛ از ما اعضاء شورای شهر تهران و مردم تهران انتظار نداشته باشید که بپذیریم دولت شما تدارکاتچی یا تعمیراتچی است؛ خوشبختانه شما از اعتماد و اختیارات ویژه تفویض شده مقام معظم رهبری به شورای هماهنگی سران قوا برخوردارید.
او ادامه داد: اختیاراتی که همه ما در افزایش قیمت بنزین، تصویب بودجه سال 1399 و... جلوه هایی از آن را دیده ایم، ای کاش از این فرصت و ظرفیت برای باز کردن گره نوسازی اتوبوس های تهران که ثمره و نتایجش شهر منطقه تهران را از پردیس تا هشتگرد تحت تاثیر خود قرار می دهد بهره ببرید و برای هوادارانتان امید آفرین باشید.
عضو شورای شهر تهران خطاب به رییس جمهور گفت: فارغ از وظایف قانونی برای دولت در این بخش، دولت به عنوان بزرگترین بهره گیرنده از خدمات و زیرساخت های شهری تهران و در مقام یک شهروند باید نقش و وظیفه اجتماعی خود را در قبال دیگر شهروندان ساکن تهران ایفا کند و هزینه های شهروندی خود را بپردازد و از مدیریت شهری تهران که در مسیر همراهی با دولت از هیچ تلاشی دریغ نکرده است حمایت کند.
فراهانی اضافه کرد: دغدغه های جنابعالی در شرایط ناشی از شیوع کرونا و پسا کرونا در حوزه پایداری فعالیت ها،کسب و کار و خدمت رسانی به شهروندان در سایه سرویس دهی شبکه حمل و نقل عمومی، پایداری خدمات شهری محقق شده است و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.
او با بیان اینکه شهرداری تهران در صف مقدم خدمت رسانی دوشادوش وزارت بهداشت و درمان گام برداشته است، عنوان کرد: انتظار مردم تهران از رئیس جمهور این است که دولت یار و همراه شهرداری باشد و در گذار از این مرحله سخت شهرداری را در برخورداری از منابع صندوق توسعه ملی حمایت کند تا شهرداری و شورا نیز در کنار دولت برای تامین نیازمندی های مردم به ویژه در بهبود دسترسی و گسترش شبکه اتوبوس رانی به عنوان بخشی از خدمات حمل و نقل عمومی ارزان قیمت گام بردارند.
نظر شما