۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
کد خبر: 10145

تهران روی ریل زیست پذیری

اصلاح انحراف ها
تهران روی ریل زیست پذیری

محمدجواد حق شناس، از اعضای شورا شهر تهران در یادداشتی نوشت: با اقدامات صورت گرفته تهران روی ریل زیست پذیری، انسان محوری و انضباط شهری قرار گرفت.

به گزارش شهر، محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران در یادداشتی که در اختیار ویژه نامه روز ملی شوراها قرار گرفته است، نوشت: شورای شهر پنجم از همان ابتدا شعار و برنامه خود را حول محورهایی همچون شهر انسان محور، شهر پاک، شهر زیست پذیر و امثال آن بنا نهاد.

مدیریت شهری طی چند دوره به سمت و سویی حرکت کرده بود که در آن ساختمان، ماشین، اتوبان، تونل و مگامال ها به مصادیق توسعه شهر تبدیل شده بود. شهر در قالب فروش تراکم و هولوگرام و مجوز مگامال ها و برج باغها فروخته می شد تا با پول آن اتوبانها و تونل ها و امثال آن گسترش پیدا کند.

حتی مترو و دیگر حوزه های حمل و نقل عمومی چندان در محور اصلی کار نبود. شهر پر شده بود از انواع آسیب اجتماعی و فرهنگی به گونه ای که فرار آخر هفته از شهر به بخشی از زندگی جاری مردم تبدیل شده بود و هنوز هم هست. اولین دستاورد این شورا توقف انحراف شهرفروشی و دور شدن از شهر ساختمان محور و شهر ماشین محور بود. آثار این اصلاح البته برای مردم یک شبه نمایان نمی شود و در درازمدت است که مانع عدم توازن و به هم خوردن تعادل شهر می شود.

انحراف دوم عدم سلامت و عدم شفافیت در مدیریت شهری بود. بی نظمی و بی انضباطی و نابسامانی در درآمدها و هزینه های شهرداری و در اموال و دارایی های آن مشخصه بارز مدیریت شهری قبل از دوره پنجم است. دومین دستاورد این دوره ایجاد نظم و انضباط در ثبت درآمدها، هزینه ها، قراردادها، تعهدات، املاک و دارایی های شهرداری است.

آثار این اقدام از هم اکنون در افزایش سلامت مالی و اداری و کاهش تخلف و افزایش شفافیت در مزایده ها و مناقصه ها و قراردادها و روشن شدن وضعیت املاک و داری یهای شهرداری است. انحراف سوم انباشت بدهی ها و نیروی انسانی در شهرداری بود. استقراض های گسترده، پرداخت نکردن مطالبات پیمانکاران، قراردادهای دو برابر قیمت با پیمانکاران به لحاظ عدم پرداخت بموقع مطالباتشان و استخدام گسترده نیرو با اهداف خاص یکی دیگر از

انحراف هایی بود که در دوره پنجم بررسی و مدیریت شد. از استقراض مضاعف جلوگیری شد، پرداخت مطالبات بانکها با سودهای آنچنانی در دستور کار قرار گرفت و با وجود همه هزینه ها و دلخوری ها از استخدام های جدید خودداری به عمل آمد. آثار این اقدام هم اکنون در ساختار شهرداری کاملا مشهود است. دیگر از ولخرجی های مبتنی بر استقراض از بانکها خبری نیست و دیگر پیمانکاران برای مطالبات خود در مقابل شورا تجمع نمی کنند و دیگر تعداد پرسنل شهرداری نه فقط افزایش نمی یابد بلکه رو به تعدیل است.

انحراف چهارم در ماهیت برنامه ها و بودجه شهرداری است. به عنوان مثال در برنامه دوم در حوزه فرهنگی و اجتماعی شما به جای برنامه، شعار می بینید و البته با توجه به پولهای در اختیار، انواع ساخت و ساز را مشاهده می کنید اما شهرداری به معنای واقعی برای نیازهای مردم شهر جز ساختمان سازی برنامه ای ندارد.

حفظ ارزشها و منابع اجتماعی شهر در دستور کار شهرداری نیست و صرفا برنامه های اجتماعی و فرهنگی نمایشی با هدف نمایش شعارها و بهره بردار ی های سیاسی مدنظر است و حتی نیازی به تعریف شاخص های سند عملیاتی برنامه و پیوند بین برنامه و بودجه و عملیات مشاهده نمی شود.

در دوره پنجم شاهدیم که حوزه اجتماعی و فرهنگی در برنامه صاحب چهارچوب نظری و مفهومی است و شاخص های سطوح سه گانه برای نخستین بار در کشور تعریف شده است. آثار این اقدام البته در کوتاه مدت به نحوی و در درازمدت به نحوی دیگر در ادبیات و اقدامات مدیریت شهری مشهود خواهد بود.

این موارد فقط بخشی از انحراف هایی است که اصلاح شده یا در مسیر اصلاح قرار گرفته است و شورای شهر پنجم افتخار دارد که توان و انرژی خود را نه برای اقدامات نمایشی و تبلیغاتی بلکه برای اصلاح انحرا فهای ساختاری، نهادی و رویه ای شهرداری صرف کرده است.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
کد خبر: 10145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =