باید خیابان ها را از خودروها پس بگیریم

مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با برگزاری سلسله نشست های تخصصی یک شهر، یک تجربه در اولین نشست با موضوع طرح خانه تا مدرسه با دوچرخه درصدد تبدیل تهران به شهر یادگیرنده است.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گشتاسب مظفری، معاونت برنامه‌ریزی مدیریت، امور اجتماعی و اقتصادی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در این نشست که با حضور محمود کلهری، شهردار منطقه ۵، حمید سیادت موسوی، مشاور معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، یعقوب آزاده دل، مدیر واحد توسعه حمل و نقل پاک، محمد حسین نوروزی، مدیر مطالعات و برنامه ریزی حمل و نقل ترافیک و نرگس رامک، مسئول واحد مدیریت دانش مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد گفت: تا کنون در شهر تهران نمونه موفقی از کمپین های یادشده مانند دوچرخه سواری و سه شنبه های بدون خودروشاهد نبودیم. وقتی سخن از این کمپین ها به میان می آید باید در شهر برای مردم و گردشگران قابل لمس باشد. تهران شهر خودرو زده ای است که پیاده روها قربانی خودروها و خیابان ها شده اند. برای دست یافتن به رتبه شهرهای جهانی یادگیرنده باید تلاش زیادی صورت بگیرد.

او در ادامه افزود: شهر تهران تحت یکه تازی خودروهاست و اصلا تصویر خوبی برای ارایه های جهانی ندارد. عوامل زیادی از جمله استقرار تهران درشیب، مسائل اجتماعی، اقتصادی و نوع صنایع فعال در پهنه استان تهران، وابستگی به نفت و سوخت ارزان قیمت دلایلی است که مردم تمایل دارند از خودرو استفاده کنند. باید برای ایجاد انگیزه در شهروندان مطالعات بنیادی صورت بگیرد و آموزش های شهروندی در اولویت قرار بگیرد.

در ادامه  این نشست محمود کلهری، شهردار منطقه ۵ با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در شهرداری منطقه۵ افزود: گروه هدف شهرداری در این طرح دانش آموزان هستند یکی از دلایلی که این گروه به عنوان هدف انتخاب شدند به دلیل تاثیر پذیری و تاثیر گذاریشان است. این قشر ۱۸ درصد از جامعه هستند وعلاوه بر اینکه ترویج فرهنگ دوچرخه سواری می تواند در تامین سلامت، ارتقای کیفیت هوا و کاهش بار ترافیکی مفید واقع شود می تواند در اشاعه آن در گروه همسالان هم موثر باشد.

کلهری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این حوزه اظهارکرد: برای کاهش نگرانی خانواده ها از اجرای این طرح که دانش آموزانشان از خانه تا مدرسه را با دوچرخه طی کنند ساخت ۱۳ کیلومتر مسیر امن و پیوسته  اجرا کردیم.

محمدحسین نوروزی، مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی حمل و نقل ترافیک با تاکید بر ویژگی های این طرح افزود:کم هزینه بودن این طرح یکی از ویژگی های مهم آن است که در دو منطقه ۱۷ و ۵ با دوچرخه های در انبار مانده و تعمیری اجرا شده و دستاوردهای مطلوبی داشته است. با توجه به اینکه اغلب مناطق شهر تهران با توجه به شیب مناسب دوچرخه سواری نیست باید تلاش بکنیم در مناطقی که می توان این طرح را اجرا کرد خیابان ها را از خودروها پس بگیریم.

حمید سیادت موسوی، مشاور معاونت حمل و نقل ترافیک شهر تهران با تاکید بر ایجاد مطلوبیت در این طرح گفت: باید طوری این طرح اجرا شود که مردم خودشان برای داشتن دوچرخه و طی مسافت های روزانه تلاش کنند. ایجاد رغبت درشهروندان راه حل رسیدن به این هدف است. شهروندان باید بدانند که منافعشان در اجرای این طرح است و خود خواسته به آن بپیوندند.

یعقوب آزاده دل، مدیر واحد توسعه حمل و نقل پاک در این نشست با اشاره به هدف گذاری برای رسیدن به یک و نیم درصد از سفرهای روزانه گفت: در این راستا اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری صورت گرفته است تا در سال ۱۴۰۱ همه اهداف این طرح محقق گردد. دوچرخه اتوبوس و دوچرخه مترو از جمله زوایای این طرح بود که فقط دوچرخه مترو اجرا شده است و محدودیت هایی برای دوچرخه اتوبوس داشته ایم.

او ارتباط موثر با کانون های پرورشی و آموزش و پرورش را از اقدامات موثر برای رسیده به این هدف دانست و گفت: گروههای هدف سند توسعه دوچرخه سواری در تهران دانش آموزان، دانشجویان و شاغلان هستند.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 10409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =