شهر چگونه در مقابل سیلاب و برف در امان ماند؟

شهر: آبگرفتگی و مشکلات ناشی از آن در سال های گذشته در تهران یکی از معضلات اصلی مدیریت شهری بوده است که در دوره پنجم مدیریت شهری به شکل قابل توجهی با لایروبی دائمی کانال ها و مسیل ها و همچنین تجهیزات به روز و آماده باش نیروهای خدمات شهری در مناطق ۲۲ گانه کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار شهر، بر اساس گزارش های منتشر شده در پاییز و زمستان سال ۹۹ و حتی بارش های موسمی دو ماه گذشته در بهار ۱۴۰۰، پایتخت تا کنون با هیچگونه گزارش آبگرفتگی جدی که منجر به سیل یا منع عبور و مرور برای شهروندان و خودروها شده باشد مواجه نشده است.

اصغر عطایی، مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران درباره لایربویهای انجام گرفته در مسیل ها و کانال ها می گوید: لایروبی ها به صورت مستمر انجام می شود و ۵۳۰ کیلومتر کانال ها  و مسیل ها به صورت دائمی رصد می شوند. این کانال ها در صورتی که کنترل نشوند می توانند برای سطح شهر تهران خطرناک باشند.

او با اشاره به ۱۰ هزار کیلومتر انهار مویرگی سطح شهر تهران، می گوید: تلاش می کنیم که پیمانکاران شهرداری به صورت ۲۴ ساعته آنها را لایروبی کنند و نظارت می کنیم که این اقدام به بهترین نحو انجام شود که به کانال های اصلی منتقل نشود.

شرکت خاکریزآب که وظیفه کنترل سیلاب و مدیریت و هدایت آب‌های سطحی را به عهده دارد نیز در دوره مدیریت پنجم شهری یعنی از نیمه دوم ۱۳۹۶ تا ابتدای سال ۱۴۰۰، پنج عملیات اجرایی مهم شامل ساخت کانال کمکی سرخه حصار (حدفاصل میدان بسیج تا پل دولت آباد)، ساماندهی و احیاء رودخانه وردآورد و ایمن سازی پایه‌های پل تقاطع شهید خرازی با رودخانه وردآورد، آشغال گیرهای زرین گلاب و ولنجک، شبکه جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی محدوده خیابان خاوران و بازسازی اساسی کانال هرنجی و کانال هلال احمر را به ثمر رسانده است.

نوسازی ناوگان مکانیزه برف روبی از اقدامات ویژه دیگری بود که شهرداری در دوره پنجم انجام داد.

در سال ۹۹،  ۲۹۰ دستگاه ماشین آلات مکانیزه با ۳ هزار نفر نیروی اپراتور این دستگاه ها و نیروهایی که می توانند خدمات رسانی کنند در سطح شهر تهران در حال آماده باش بوده اند.

عطایی در این باره نیز می گوید: همه نواحی ۱۲۴ گانه سطح شهر تهران اکیپ های برف روبی در فضای سبز دارند. یکی از مشکلات در سال های گذشته این بود که در زمان برف با شکستگی درخت مواجه می شدیم. امروز همه نواحی دارای اکیپ های برف تکان هستند. حتی دستگاهی را آماده می کنیم که به جای چوب از این دستگاه «ویبره» دار برای تکاندن درخت ها استفاده کنند.

عطایی ادامه می دهد: ۲۴۸ دستگاه موتور پمپ آب کشی خیلی قوی با آموزش های لازم در اختیار ۱۲۴ ناحیه قرار گرفته اند. در سطح شهر تهران نزدیک ۳۰ هزار و ۴۰۰ مخزن زرد رنگ تعبیه شده  که در داخل آنها شن و سنگ است و شهروندان می توانند از این مخازن زرد رنگ در زمان یخ زدگی و برف استفاده کنند.

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران همچنین توضیح داده است: ۱۶۲ سایت برف روبی به صورت اصلی و فرعی در شهر تهران وجود دارد که در داخل آنها امکانات و تجهیزات و ادوات و نیروی انسانی وجود دارد.

او می گوید: پراکندگی ماشین آلات به شکلی است که در نقاط مختلف شهر در نزدیک ترین زمان بتوانند خود را به مناطق حساس برسانند و خدمات رسانی کنند.

بر این اساس به گفته مدیران شهرداری، آموزش کارگران در این مدت در اولویت بوده است که به خوبی آموزش دیده اند.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 10437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =