چگونگی پویایی خیابان فدائیان اسلام پس از ۳۰ سال

شهر: محور فدائیان اسلام پیوند بین تهران و شهر ری است، این محور بسیار مهم اما ۳۰ سال توسط مدیران شهری فریز شد. این محور از فریز شدن بیرون آمده و به پویایی خواهد رسید.

به گزارش شهر طرح فریز شدن این منطقه با تمام ظرفیت هایی که در دل خود دارد به دلیل یافتن طرحی جهت شکوفا فدائیان اسلام درگیر فرآیند بروکراسی و پس از مدتی به دست فراموشی سپرده شد تا ساکنان این محور فریز ۳۰ ساله را تجربه کند.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری در مورد فریز شدن یک خیابان یا محله می گوید: این محلات یا خیابانها آنقدر ارزشمند هستند که برای آن باید طرحی تهیه کنند آگاه هستند؛ اما بعد از آن گویا جرات فکر و بررسی طرح‌هایی برای حال و آینده محله یا معبر را ندارند و ترجیح می‌دهند این منطقه فریز شده، رها شود.

فریز کردن معبر یا محله به این معناست که به اینجا «دست نزنید». نتیجه این دست نزدن متروکه‌پروری است و این مسئله سبب شده تهران در طول سال‌های متمادی به کلکسیونی از متروکه‌ها تبدیل شود و باید بگویم تجربه نشان داده است سیاست «دست نزن» نه تنها موجب حفظ ملک یا محله نشده بلکه به متروکه شدن آن کمک کرده است.

بررسی آرشیو معاونت شهرسازی نشان می‌دهد که اولین سند در مورد کنترل صدور پروانه این محور برای سال ۱۳۶۹ است که بر اساس آن سازمان زمین شهری مأموریت یافته برای این محور، طرحی یکپارچه ارائه دهد، اما سی سال گذشته و هنوز این محور اندر خم یک طرح مانده است. در این سال‌ها لایه‌های متروکه‌ای بر روی این محور آمده و باعث شده که ساختار اجتماعی، مالی و… این خیابان دست خوش تغییر شود.»

به همین دلیل طرح بازآفرینی ۵۳۶.۸ هکتاری محور فدائیان اسلام در دستور کار قرار گرفت تا این خیابان از فریز ۳۰ ساله خارج شود. اهداف این بازآفرینی ارتقا پایدار محیط زیست، تقویت تاب آوری اجتماعی محلی، سیما و منظر شهری هماهنگ و یکپارچه، پایداری کالبد فعالیتی، ایجاد شبکه حمل و نقل عمومی و یمن و با صرفه برای همه و ارتقای سطح رقابت پذیری اقتصادی محدوده انجام می شود.

فدائیان اسلام خیابانی است کامل و چند کارکردی با هویت و شخصیتی منحصر به فرد، پویا، سرزمنده و ایمن در روز و شب برای همه که دومرکز تاریخی ری و تهران را از نظر عملکردی و ارتباطی به هم پیوند می دهد. این خیابان محور نوین فعالیت کسب و کار، سکونت و فرهنگ شهر تهران است که یک سامانه حمل و نقل یکپارچه و پاک را در خود دارد و به نواحی مختلف کلانشهر تهران مرتبط است. ۱۷درصد این خیابان مساوی ۹۰.۱ هکتار فضای سبز و ۱۲درصد معادل ۶۳.۳ هکتار مسکونی است. در این بازآفرینی ۵.۳کیلومتر مسیر دوچرخه و حمل و نقل عمومی مهیا خواهد شد. از بلوار بسیج تا بزرگراه آزاده به علم و فناوری و میراث صنعتی اختصاص خواهد داشت از آزادگان تا بزرگراه بعثت به راسته ملل (تجارت، گردشگری و سکونت) تبدیل خواهد شد. از بزرگراه بعثت تا خیابان شوش نیز تجاری و بازرگانی خواهد شد.

خبرنگار: پریسا هاشمی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 10455

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =