رفع گلوگاه سیلابی و بهسازی رودخانه کن در تقاطع با اتوبان تهران-کرج

شهر: وجود گلوگاه‌های سیلابی موضعی نظیر پل اتوبان تهران-کرج، سبب می‌شود تا هنگام افزایش آب رودخانه، سیل از روی پل‌ و اتوبان عبور کند و سبب تهدید جان شهروندان شود. به همین منظور رفع این نقطه گلوگاهی در دستور کار شرکت خاکریزآب قرار گرفته است.

به گزارش شهر، مکان‌ها می‌توانند در زمان بارش برف یا باران، خطرآفرین شوند. این مکان‌ها یا نقاط بحرانی گلوگاه‌های سیلابی نام دارند که در سه مدل پرخطر و بحرانی، خطرناک و کم‌خطر دسته‌بندی می‌شوند.

رفع گلوگاه‌های سیلابی خطرآفرین یکی از سه الویت اصلی در نگهداشت شبکه اصلی آب‌های سطحی شهر تهران ‌است. ساماندهی گلوگاه‌های سیلابی شبکه اصلی هدایت رواناب‌ها از ماموریت‌های اصلی شرکت خاکریزآب در سال ۱۳۹۹ بود که به همین منظور ۴۷ نقطه گلوگاهی شناسایی شد.

رفع گلوگاه‌های سیلابی سبب افزایش تاب آوری شهر و ارتقای ایمنی شهروندان در مقابل خطر سیلاب می‌شود. براساس مطالعات سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران گلوگاه سیلابی و بهسازی رودخانه کن در تقاطع با اتوبان تهران-کرج یکی از همان گلوگاه‌های شناسایی شده است که می‌بایست اقداماتی به منظور رفع گلوگاه‌های سیلابی موضعی در عبور رودخانه‌ها از تقاطع با پل‌های بزرگراهی صورت گیرد.

جریان دائمی و پتانسیل بالای جریان‌های واریزه‌ای، دو ویژگی بارز رودخانه کن محسوب می‌شود. به طوریکه شیب تند و رسوبات درشت دانه سرشاخه‌های مشرف به آن، رخداد جریان واریزه‌ای در این رودخانه را تشدید کرده است.

وجود گلوگاه های سیلابی موضعی مانند پل اتوبان تهران کرج، با عبور از روی این رودخانه‌ها است که این تنگ شدگی‌های موضعی و تغییرات انجام شده در بستر رودخانه موجب افزایش سرعت جریان، فرسایش و تخریب کف به ویژه در پایین دست پل‌ها شده است.

اجرای طرح رفع گلوگاه سیلابی و بهسازی رودخانه کن در محدوده اتوبان تهران کرج در مرز مناطق ۵ و ۲۱ بر اساس طرح ابلاغی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در دستورکار شرکت خاکریزآب قرار گرفت که فردا چهارشنبه -۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰- آماده افتتاح و بهره برداری است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 10590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =