بازیافت نخاله های ساختمانی و عمرانی شهر تهران

شهر: مدیریت شهری در دروه پنجم با احداث دو کارخانه بازیافت نخاله های ساختمانی و عمرانی شهر تهران که دومین کارخانه تا پایان تیرماه به بهره برداری خواهد رسید، ۸۵ درصد از نخاله ورودی را به دانه بندی های مختلف شن و ماسه تبدیل می کند و به چرخه تولید باز می گرداند.

به گزارش شهر، نخستین کارخانه بازیافت نخاله های ساختمانی و عمرانی شهر تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرده است  و در حال حاضر شهرداری تهران در فکر راه اندازی چهارمین کار خانه است.

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به تازگی از آغاز به کار چهارمین کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی تا پایان تیرماه خبر داد.

او گفته است که در حال حاضر روزانه ۳۳ تا ۳۵ هزار تن نخاله ساختمانی و عمرانی از پایتخت جمع‌آوری می‌شود که ۱۱ هزار تن از این مقدار با فعالیت شبانه‌روزی سه کارخانه موجود بازیافت می‌شود.

سومین کارخانه بازیافت نخاله های ساختمان یو عمرانی شهر تهران به تازگی و همزمان با روز جهانی زمین پاک به بهره‌برداری رسیده است.

مهدی احمد مهرابی، معاون پسماندهای ساختمانی و عمرانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با افتتاح سومین کارخانه در این باره که  روزانه بین ۳۳ تا ۳۵ هزار تن نخاله ساختمانی در تهران تولید می شود توضیح داد و گفت که برای کاهش دفن آنها، شهرداری تهران از سال های گذشته دو کارخانه هر یک به ظرفیت ۳ هزار و ۳۰۰ تن را در محدوده انتهای اتوبان شهید یاسینی راه اندازی کرده است.

او با بیان اینکه روزانه ۲۰ تا ۲۱ هزار تن نخاله ساختمانی به مجتمع آبعلی منتقل می شود که از این میزان ۶ هزار و ۶۰۰ تن وارد کارخانه های بازیافت می شوند، ادامه داد: روند کار به این شکل است که پس از ورود نخاله، عملیات مربوط به جداسازی، شستشو و شکسته شدن عناصر مختلف نخاله توسط دستگاه سنگ شکن انجام می شود و در نهایت ۸۵ درصد از نخاله ورودی به دانه بندی های مختلف شن و ماسه تبدیل می شود و به چرخه تولید باز می گردد.

مهرابی همچنین با اشاره به اینکه روزانه حدود ۱۴ هزار تن پسماند ساختمانی دفن می شود، بیان کرد: از آنجا که این نوع پسماند قاتل خاموش طبیعت است و دفن آنها بیش از پسماندهای خانگی آسیب زاست، سازمان پسماند تصمیم گرفت تا پایان سال دو کارخانه دیگر بازیافت نخاله های ساختمانی هر یک با ظرفیت ۳ هزار و ۳۰۰ تن را افتتاح کند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز در این باره با بیان اینکه پسماندهای ساختمانی از پسماندهایی است که در شرایط عادی در حجم بالا و روزانه حدود ۴۵ هزار تن تولید می شود، می گوید: علاوه بر تولید این حجم بالا از پسماند ساختمانی، شاهد تخلف افرادی هستیم که به صورت غیرقانونی پسماندها را در هر نقطه ای از شهر تخلیه می‌کنند و زمین و شهر را آلوده می‌کنند.

به گفته جهانگیری؛  ایجاد مراکز بازیافت برای تبدیل پسماند ساختمانی به محصول با ارزش اقتصادی از دیگر اقدامات ارزشمند مدیریت شهری است. با ایجاد مرکز بازیافت پسماندهای ساختمانی، هم نقاط دیگر از زمین برای معادن شن و ماسه حفاری نمی شود و هم کوه‌هایی از پسماند خانگی ایجاد نمی شود.

چهارمین کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی واقع در مجتمع پردازش آبعلی با ظرفیت بازیافت روزانه ۳ هزار تُن پسماند، ظرفیت فعلی را از ۱۱ هزار تُن به ۱۴ هزار تُن افزایش خواهد داد.

۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 10702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =