چرا اصلاح قانون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها همچنان بلاتکیف مانده است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: لایحه اصلاح قانون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها که از سوی وزارت کشور تدوین و در کمیسیون زیربنایی دولت بررسی شد، همچنان بلاتکلیف است و به نتیجه نرسیده است.

 به گزارش شهر محمد سالاری درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ گفت: قانون فعلی ماده ۱۰۰، مکانیسم‌ها و سازوکارهای موجود در خصوص تخلفات ساختمانی پاسخگو نیست و عملاً هر ساله شاهد افزایش میزان تخلفات ساختمانی در کل کشور و شهر تهران هستیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اضافه کرد: قانون نوشته شده که مشتمل بر ۱۱ تبصره است و توسط مجلس شورای اسلامی در حال حاضر قابل اجراست بیشتر با نگاه بَعد از بروز تخلف نوشته شده در صورتی که قانونگذار باید قانون را به سمتی سوق دهد که اساسا پیشگیرانه باشد و تخلفی صورت نپذیرد و همه مسببان بروز تخلف اعم از مالک، ذینفع، شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی و ... در صورت بروز تخلف، جریمه شوند و آن را پردازند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: علاوه بر این، قانون باید به گونه‌ای باشد که شهرداری‌ها بتوانند به نوعی ضابط قضایی باشند و بدون حکم قضایی بتوانند در صورت مواجه شدن با تخلف، تخریب را انجام دهند و شدت جرایم نیز آنقدر بالا باشد که به هیچ‌عنوان فکر تخلف به ذهن افراد خطور نکند.

او ادامه داد: با پیگیری‌هایی که در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر انجام دادیم، نهایتا وزارت کشور لایحه‌ای تدوین کرد که به کمیسیون زیربنایی دولت رفت و چندین جلسه با حضور دیوان عدالت اداری، قوه قضاییه، شهرداری، شورای عالی استان‌ها با محوریت وزارت کشور برگزار شد اما متاسفانه، بلاتکلیف باقی مانده است.

سالاری  در پایان افزود: این موضوع یکی از ضرورت‌های انکارناپذیری است که همه نظام تصمیم گیری کشور در این خصوص به این نتیجه رسیده‌اند و زمینه‌اش برای تصویب در مجلس هم وجود داشت اما متاسفانه به تعویق افتاد و امیدواریم امسال آن را پیگیری کنند تا به نتیجه برسد.

۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 1083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =