گسترش ارزش های اخلاقی در سایه فرهنگ پهلوانی

شهردار منطقه ۱۶ در یادداشتی نوشت: فرهنگ پهلوانی زائیده ارزش‌ها ، نمادها ، تاریخ ، اسطوره‌ها و سنت‌هایی است که  هویت اجتماعی را شکل می دهد و این هویت در محله هایی که قدمت تاریخی دارند بیشتر با فرهنگ و مرام پهلوانی شکل گرفته است.

به گزارش شهر ، پیمان پورنصر، شهردار منطقه ۱۶ در یادداشتی به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نوشت: پهلوانی از دیرباز در تاریخ کهن سرزمین ایران دارای ارزشی گرانسنگ و والا است. مردانی از جنس فروتنی، مروت، صداقت، پاکی، ادب، ایثار و از خود گذشتگی که میان مردمان هر زمانه ای جایگاهی ویژه داشته اند.

دست گیرانی که روحیه سخاوت و خدمت به خلق را سرلوحه کار خود داشته و حامی مظلومان و فتادگان و دشمن ستمکاران و نامردان اند.

فرهنگ پهلوانی زائیده ارزش‌ها ، نمادها ، تاریخ ، اسطوره‌ها و سنت‌هایی است که  هویت اجتماعی را شکل می دهد واین هویت در محله هایی که قدمت تاریخی دارند همچون منطقه ۱۶ بیشتر با فرهنگ و مرام پهلوانی شکل گرفته است.

باید گفت ، زورخانه ها در محله های قدیمی تهران  نقش مکمل مساجد را در تاریخ کهن ایران داشته اند ، جایی که عیاران و پهلوانان با حضور خود ضمن ورزش و تندرستی ، دستگیری از مردم را هم در اولویت خود قرار دادند.

قدیمی ترین زورخانه در محله نازی آباد منطقه ۱۶ به دست حاج ماشالله عشقی به نام دلیران پارس احداث شد با شکل گیری زورخانه ها و وجود افرادی مثل پوریای ولی ، سید حسن رزاز ، آقا تختی و....کم کم مردم متوجه شدند پهلوان واقعی کسی نیست که صرفا به پرورش جسم بپردازد بلکه پهلوان واقعی با رشادت، شجاعت، از خودگذشتگی برای نجات جان مردم از مال و جان خود می گذرد.

با شروع جنگ تحمیلی سال ۵۹  پهلوانانی مانند  شهیدان ، سید محمدصنیع خوانی، حسن آب شناسان، ، سیدمحمد رضا دستواره،سید رضا قایمی و... از جان خود گذشتند تا ذره ای از خاک وطن دست بیگانه نیفتد و نشان دادند پلاک هایشان کم از مدال طلای المپیک ندارد.

نام آوران بزرگی در محلات منطقه ۱۶ زیستند و نام جاوید وطن بر سینه داشتند مانند مرحوم ابراهیم آشتیانی ، حشمت اله کهندل  ، شهید مرغوبکار و ..که روحیه جوانمردی شان در کسوت مربی و ورزشکار از هزاران مدال طلا برای مردم بدلیل اخلاق مداری با ارزش تر است.

در این دوره نیز قهرمانان وورزشکارانی مانند فرشته کریمی قهرمان فوتسال آسیا ، شادی پریدر قهرمان شطرنج جهان ،فریبرز عسکری سرمربی تیم جهان، علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه برداری و.... در منطقه ۱۶ پرورش یافتند.

 جوانان دهه شصت و هفتادی ما جوانمردانه با روحیه پهلوانی که نشات گرفته از همان هویت اجتماعی است جان خود را در کف دست هایشان گرفته و شهید مدافع حرم نام گرفتند. همان گونه که پرستاران و دکتر های ما به دور از خانواده برای نجات جان هموطنان سلامتی خود را قربانی می کنند و شهید مدافع سلامت نام گرفتند.

ایران ما پر از پهلوانان وجوانمردانی است که در میدان ها و زمان های مختلف با توجه به شرایط جامعه جان فشانی کردند . می بایست مسئولان وهمچنین مردم تلاش کنند یاد وخاطره این عزیزان برای همیشه در تاریخ محفوظ بماند تا فرهنگ پهلوانی ومرام جوانمردی در طی زمان دستخوش تحولات فرهنگی واجتماعی نشود و باقی بماند.

در این دوره مدیریت شهری بر خود واجب دانستیم تا آثار و یادگاری های دلاوران و قهرمانان ملی در منطقه را با QR کد هوشمند سازی و در محلی به نام موزه محلات گردآوری کنیم. هویت و تاریخ دو شاخصه مهم هر ملتی به شمار می آیند و موزه ها اساسی ترین نقش را در این هویت بخشی برعهده دارند زیرا باعث می شود عموم مردم از طبقات، تحصیلات و صنوف مختلف با تاریخ و هویت کشور خود به طور عینی و ملموس آشنا شوند و احداث وافتتاح موزه محلات در منطقه ۱۶ به طور یقین نقش شاخصی در انتقال فرهنگ پهلوانی ، قهرمانی و شهادت به نسل آینده خواهد داشت.

۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
کد خبر: 10881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =