میزان عمل به آیین نامه ۲۸۰۰ در ساخت و سازها رضایت بخش نیست

معاون معماری و شهرسازی از عمل نکردن دقیق به آیین نامه های ایمنی در ساخت و سازها انتقاد کرد و گفت: در اکثر ساختمان هایی که ساخته می شود چه در تهیه نقشه های اجرایی و چه در اجرای کار، عملکردها رضایت بخش نیست.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر در پاسخ به این پرسش که چقدر آیین نامه ۲۸۰۰*  مطابق با دانش روز تدوین شده است؟ گفت: این آیین نامه هر چند سال یک بار در دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان بروز رسانی می شود و با دانش روز مقررات آن تغییر می کند و کاملا مطابق با علم روز است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا دانش فنی «پایه لغزان که گفته می شود در برج های بلند استفاده می شود؟» در کشور وجود دارد و از آن استفاده می شود؟ گفت: در این باره اطلاع دقیقی ندارم و بحث در این باره یک بحث فنی درباره سازه است که در تخصص من نیست.

معاون معماری و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که ساخت و سازها چقدر مطابق با آیین نامه ۲۸۰۰ است، گفت: با این که این آیین نامه دقیق و بروز است اما چیزی که در عمل اتفاق می افتد مورد رضایت نیست در بیشتر ساختمان هایی که ساخته می شود چه در تهیه نقشه های اجرایی و چه در اجرای کار، عملکردها رضایت بخش نیست. علت آن هم می تواند خطای انسانی و بی توجهی به مسائل فنی و مسائل ایمنی کارگاه باشد بنابراین جزئیات دقیق آنچه باید عمل شود در آیین نامه ها آمده است اما این جزئیات با آنچه عمل می شود فاصله دارد و با این که کیفیت ساخت و ساز ها نسبت به ده سال قبل بهتر است اما با آنچه در آیین نامه مطرح شده است فاصله دارد.

*آیین نامه طراحی ساختمان های در برابر زلزله

خبرنگار: اکبر بیاتی

۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 1090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =