شناسایی و اندازه گیری منابع آلاینده در حریم منطقه ۵ تهران

شهر: مهمترین منابع آلاینده آب، خاک، هوا و صوت در حریم منطقه ۵، طبق بازدیدها و مشاهدات میدانی و مطالعات تیم پژوهشی شناسایی شد.

به گزارش خبرنگار شهر، سعید رباطی، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۵ گفت: این معاونت با نظارت اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار به نمونه برداری و اندازه گیری از منابع آلاینده در ایستگاه های سنجش آلودگی در سطح حریم منطقه ۵ اقدام کرد. در این پژوهش به منظور تعیین و شناسایی منابع آلاینده حریم منطقه ۵ در ابتدا مطالعات کتابخانه ای و جلسات متعدد با کارشناسان ادارات محیط زیست و حریم منطقه و بخشداری صورت گرفت سپس طبق بازدیدها و مشاهدات میدانی و مطالعات تیم پژوهشی، مهمترین منابع آلاینده آب، خاک، هوا و صوت در حریم منطقه ۵، شناسایی شد که شامل ۲۴ نقطه آلاینده آب،۳۱ نقطه آلاینده خاک،۱۰ نقطه آلاینده هوا و ۸ نقطه آلایندگی صوت شناسایی شدند که پس از مقایسه و بررسی های بیشتر مهمترین نقاط جهت نمونه برداری و آزمایشات انتخاب شدند که شامل ۱۶نقطه آب، ۱۹ نقطه خاک، ۱۰ نقطه هوا و ۸ نقطه صوت بود.

او افزود: بررسی نتایج آزمایشات نمونه برداری های انجام شده از منابع آبی حریم منطقه ۵ نشان می دهد تمامی نمونه های آزمایش شده در تمامی پارامترها به جز پارامتر نیتریت در حد استاندارد محیط زیست قرار دارند و از نظر آلودگی اب مشکل خاصی وجود ندارد. این نمونه ها  که در نزدیکی رودخانه کن در نزدیکی رستوران های گل صحرا و آسیاب اندازه گیری شده است. که به احتمال زیاد ناشی از ورود فاضلاب رستوران است.

رباطی با بیان اینکه بررسی نتایج آزمایشات و نمونه برداری های انجام شده از خاک حریم منطقه ۵ نشان می دهد که به جز پارامتر مس در ۳ نقطه، نمونه برداری (پارک جنگلی دوچناران، انبار نفت و پایین دست روستای رندان) در حد استاندارد است ادامه داد: بررسی نتایج صوت نشان می دهد که ۳ نقطه اندازه گیری شده شامل (پارک جنگلی دوچناران، جاده امامزاده داوود - تونل کوهستان و روستای سولقان) بالاتر از استاندارد مناطق مسکونی است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه۵ در پایان گفت: گزارش نهایی جهت تهیه نقشه های مربوطه برای هر یک از پارامترهای سنجش شده در حریم منطقه استخراج می شود و راهکارهای مدیریت و کاهش منابع الاینده طبق محیط و کاربری ایستگاه های سنجش آلودگی ارائه خواهد شد.

۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 10900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =