افزایش فرهنگ دوچرخه سواری پلی به سوی توسعه پایدار

معاون حمل و نقل و ترافیک، شهرداری منطقه ۱۶ در یادداشتی نوشت: برگزاری روز جهانی دوچرخه سواری سبب تشویق کشورهای عضو سازمان ملل می شود تا توجه ویژه ای به فرهنگ دوچرخه سواری داشته باشند و استفاده از دوچرخه را در سیاست ها و برنامه ریزی های توسعه خود در سطح ملی، منطقه ای و جهانی در نظر بگیرند.

به گزارش شهر، علی محمد کریم پور، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۶ در یادداشتی به مناسبت روز جهانی دوچرخه سواری نوشت: سازمان ملل در سوم ژوئن ۲۰۱۸ برابر با ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ را اولین سال ” روز جهانی دوچرخه سواری ” اعلام کرد و از تمامی فعالان فرهنگ دوچرخه سواری خواست که در این تاریخ، اولین روز زندگی خود را با دوچرخه تجربه نمایند تا حفظ محیط زیست و سلامت در جامعه پوشش همگانی یابد.

برگزاری روز جهانی دوچرخه سواری سبب تشویق کشورهای عضو سازمان ملل می شود تا توجه ویژه ای به فرهنگ دوچرخه سواری داشته باشند و استفاده از دوچرخه را در سیاست ها و برنامه ریزی های توسعه خود در سطح ملی، منطقه ای و جهانی در نظر بگیرند. ثبت این رویداد منجر به تأکید بر استفاده از دوچرخه به عنوان ابزاری در راستای توسعه پایدار، تقویت و آموزش اصول تربیت بدنی به کودکان و جوانان، ترویج سلامت جامعه، جلوگیری از بیماری ها، افزایش قدرت تحمل، تسهیل پذیری اجتماعی و حمایت از فرهنگ صلح در سراسر جهان می شود.

روز جهانی دوچرخه سواری فرصتی ارزشمند برای مردم سراسر جهان است که به دوچرخه و مزایای بسیاری که برای جامعه به ارمغان می آورد ادای احترام کنند. دوچرخه سواری می تواند به شکل یک حرفه ورزشی، نوعی سرگرمی و به عنوان تفریح و تفنن، راهی برای کمک به سلامت جسم و روان، جهشی به سوی نجات طبیعت از اثرات مخرب زندگی ماشینی و همچنین روشی مقرون به صرفه و اقتصادی برای جابجایی از محلی به محل دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

پیشرفت جوامع بشری و شیب تند شهرنشینی همراه با ساخت و واردات انواع خودروها پیامدهای تلخی همچون آلودگی هوا و ترافیک‌های سنگین و کلافه‌کننده‌ای را برای شهروندان به‌همراه داشته است. در سال‌های اخیر آلودگی هوا بر کلانشهرها مانند شهر تهران چیره شده و علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی شهروندان، سلامت آن‌ها را نیز به مخاطره انداخته است.

اهمیت به موضوع دوچرخه و دوچرخه‌سواری در حمل‌ونقل شهری اصولاً جزئی از یک تفکر کلی بشمار می‌رود که هدف منطبق نمودن شهر با معیارهای انسانی فراموش شده را دنبال می‌کند تا بدین وسیله انسان‌ها را از التهاب و اضطراب ناشی از توسعه بی‌رویه شهرها برهاند .

به‌ عقیده من مسئولان شهری برای افزایش میزان دوچرخه سازی و کاهش استفاده از خودروی شخصی باید به دو عامل مهم بهبود زیرساخت های شهری و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری توجه کنند. ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری، در نظر گرفتن ایستگاه های دوچرخه در شهرها،احداث پارکینگ ویژه دوچرخه ، ترمیم آسفالت خیابان ها و....همگی از جمله اقدامات مهم مسئولان ذیربط در تجهیز زیرساخت های شهری و هموار کردن بستر افزایش دوچرخه سواری میان شهروندان است.

همچنین استفاده از دوچرخه بعنوان وسیله حمل و نقل روزمره نیاز به رشد و توسعه فرهنگ دوچرخه در بین افراد جامعه دارد که وظیفه این رشد و بستر سازی و ایجاد فرهنگ استفاده از دوچرخه به عهده یک ارگان یا سازمان خاصی نیست بلکه نیاز است تمامی عوامل فکری و اجایی همت کنند و در انجام این رسالت مهم ایفای وظیفه نمایند.

توسعه فرهنگ دوچرخه سواری به لحاظ کمک به رفع مسائل ترافیکی، زیست محیطی توسعه همگانی استفاده از دوچرخه اهمیت ویژه ای در تامین سلامتی فرد و اجتماع دارد که نیازمند همکاری همه جانبه ارگانهای مسئول شهر می باشد. پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، از جمله مواردی است که شهروندان را به استفاده نکردن از خودروهای شخصی برای کاهش آلودگی و ترافیک و به‌جای آن استفاده از وسایل نقلیه عمومی، و البته دوچرخه‌سواری دعوت می‌کند.

از جمله اهدافی که این پویش دنبال می‌کند، فرهنگ سازی مناسب برای استفاده از دوچرخه برای حمل و نقل‌های درون شهری و کوتاه مدت است. در راستای ترویج استفاده از دوچرخه در منطقه ۱۶ ،شهردار منطقه دقت نظر و حساسیت وافری نسبت به مبحث برگزاری پویش سه شنبه های بدون خودرو و همچنین استفاده شهربانان و ناظران این منطقه از دوچرخه در بازدید ها و ماموریت های خوددارد و هچنین در این منطقه اقدامات مهمی مانند پویایی بوستان ترافیک منطقه در برگزاری کلاس های آموزشی و همایش های دوچرخه سواری ، ایجاد بیش از ۶ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در این منطقه ، نصب وجانمایی پارکینگ و ایستگاه ویژه دوچرخه و....انجام داده است.

در پایان به عنوان عضو کوچکی از مدیریت شهری از همه شهروندان ومسئولان دعوت می کنم تا با استفاده از دوچرخه حتی برای سفرهای کوتاه مدت خود نقش مهمی در ارتقای سلامتی خود ، کاهش آلودگی صوتی و محیط زیستی و در نتیجه ایجاد توسعه پایدار داشته باشند.

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 11000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =