انتقال کودکان کار از خیابان به پشت خیابانها خطرناکتر است

مسأله کارکودک، پیچیده است و راه حل آن ساده نیست.شاید جمع آوری و حذف راحت ترین راه حل آن باشد. اما اگر بنا باشد که این کودکان از خیابان ها به پشت خیابان ها و کارخانه ها منتقل شوند شاید نتایج بغرنج تری را به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار شهر محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مراسم روز جهانی مبارزه با کار کودکان و آیین تقدیر از فعالان حوزه کودک که یکشنبه ۲۳ خرداد در باغ موزه قصر برگزار شد، گفت: مایه شرمساری است که شرایطی فراهم نشده که کودکان در سن تفریح، شادی و یادگیری بتواند مانند بقیه از کودکی خود لذت ببرند و امیدواریم روز جهانی مبارزه با کار کودکان فرصتی فراهم کند که به یاد بیاوریم که در زمینه کودکان کار، کوتاهی داشتیم. 
او افزود: مسأله کارکودک، پیچیده است و راه حل آن ساده نیست و شاید جمع آوری و حذف راحت ترین راه حل آن باشد. اما اگر بنا باشد که این کودکان از خیابان ها به پشت خیابان ها و کارخانه ها منتقل شوند شاید نتایج بغرنج تری را به همراه داشته باشد.
جوادی یگانه تاکید کرد: تنها راه حل، مبارزه با این پدیده است. افراد باید وارد گفتگو شوند و مسئولین امر مسئولیت خود را بپذیرند. 
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه دست خشن موسسه ها و افرادی که از مسأله کار کودک سوء استفاده می‌کنند دست نرم کودک را می آزارد، ادامه داد: شهرداری تهران مسئولیت خود را  در این زمینه پذیرفت و در حال حاضر در حوزه خدمات شهری که  مستقیما به حوزه کودکان کار مرتبط بود،  تقریبا کودک کار نداریم. در حوزه زباله گردی نیز هر چند تعداد این کودکان کمتر شده اما همچنان شاهد این پدیده هستیم.
او اضافه کرد: راه گفتگو را در این زمینه انتخاب و سعی کردیم که مسئولان و نهادهای مرتبط را درگیر این کار کنیم و با تاکید شهردار تهران در این زمینه تنها با پیمانکار متخلف برخورد می شود و هیچ برخوردی با کودک وجود ندارد.
جوادی یگانه عنوان کرد: شهرداری در هیچ طرح جمع آوری و ساماندهی شرکت نکرده، چرا که معتقد است باید با مساعدت و نظارت حوزه کار و شبکه یاری کودکان کار این مشکل حل شود. 
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران یادآور شد: آسیبی که در سالهای متمادی ایجاد شده به یکباره از بین نمی رود و  آسیب جمع آوری کودکان کار  بیشتر است و با جمع آوری، این پدیده بعد از مدتی دوباره شروع می شود.
او با بیان اینکه شهرداری تهران نقش پشتیبان و هماهنگ کننده دارد، گفت: نقش اصلی را خیریه ها و فعالان مدنی ایفا می کنند و از آنها درخواست می کنیم که به ‌کمک شهرداری بیایند. پدیده کار کودک در این سالها افزایش پیدا کرده و باید تلاش کنیم این مشکل به شیوه مدنی و اجتماعی حل شود و رویکرد امنیتی در این حوزه موجب نتایج ناپسند تری می شود. 
جوادی یگانه تاکید کرد: باید با تلاش روندی را دنبال کنیم که منجر به کاهش کار کودکان خصوصا کودکان زباله گرد شود و با کمک هم شهر و کشور را به سمتی ببریم که در آن کودکان تحصیل و کودکی کنند.

خبرنگار: علی سی پی

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
کد خبر: 11182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =