زیان انباشته ۱۴۰ میلیارد تومانی صندوق ذخیره کارکنان شهرداری در سال ۱۳۹۶

شهر: بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور، تا پایان سال ۱۳۹۶ صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران به دلیل تخلفات صورت گرفته در دوره مدیریت شهری گذشته، ۱۴۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشت و بیش از نیمی از دارایی‌های این صندوق فقط در پروژه سارینا کیش سرمایه‌گذاری شده بود.

به گزارش خبرنگار شهر، صبح امروز چهارشنبه -۲۱ خرداد ۱۳۹۹-، محمد قائمی امیری، مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران، در نشست خبری گزارشی از وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های این صندوق در سال ۱۳۹۶ ارایه کرد و گفت: وضعیت دارایی‌های سال ۱۳۹۶، یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود.  

او ادامه داد: این میزان دارایی در شرایطی بود که، میزان بدهی‌های صندوق یک هزار و ۲۳۳ میلیارد تومان بود که سبب ۱۴۰ میلیارد تومان زیان انباشته شد.

 قائمی امیری دلیل این میزان زیان انباشته را اینگونه توضیح داد که:  ۸۵ تا ۹۰ درصد دارایی های صندوق در زمینه املاک بوده که سبد دارایی غیرمتوازنی است. از این میزان، فقط  ۷۰ درصد دارایی‌ها فقط در یک پروژه تجاری در جزیره کیش بوده است.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران، با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور درباره این پروژه تجاری که همان پروژه سارینا است، گزارشی ۴۰ صفحه‌ای ارایه کرد، گفت: سازمان بازرسی علاوه بر اینکه به نحوه انعقاد قرارداد این پروژه ورود پیدا می‌کند، موضوع واقعی بودن دارایی‌ها را هم بررسی کرد که آیا این دارایی واقعی بوده یا نه، که درواقع  به این میزان نبوده است یا با مخاطراتی همراه بوده است.

او با بیان اینکه گزارش سازمان بازرسی از صندوق در بازه زمانی ۱۳۸۷ تا پایان سال ۱۳۹۶ بوده است، به تخلفی دیگر اشاره کرد و ادامه داد: در سال ۱۳۹۵، پروژه‌ای با ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه برآورد شده بود  اما با کارشناسی که انجام شد، زیر این قیمت، پروژه قیمت‌گذاری شد،  درواقع این پروژه جزو دارایی واقعی صندوق نبوده است. 

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران، هزار و ۱۰۰ میلیار د تومان زیان انباشته و همینطور خلاء وجود دارایی را منجر به بحران مالی صندوق در پایان سال ۱۳۹۶ عنوان کرد.

قائمی‌امیری با بیان اینکه پس از ابلاغ گزارش سازمان بازرسی به شهردار وقت تهران در سال ۱۳۹۶، کمیته صیانت تشکیل شد، توضیح داد: دارایی‌های صندوق شامل، ۴۸۲ میلیارد تومان پول اعضا و ۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی بود که  سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان در این بخش باید جریمه دیرکرد و سود بانکی پرداخت می‌شد.

او با اشاره به اقدامات انجام شده برای خروج از بحران مالی، گفت: در گام نخست، حل مشکلات و بررسی چالش‌ها از خود صندوق آغاز و بازنگری در پرسنل و شرکت ها انجام شد، به طوری که در  طول دو ماه ۵۵ درصد تعدیل و پنج شرکت غیر کنترلی فعالیت ش را متوقف شد. دو شرکتی هم که ماندند به دلیل پروژه های بزرگی بود که در آن بودند و هم اکنون هم قابل جمع آوری نیستند. از طرف دیگر هشت هزار سپرده‌گذار هم در انتظار دریافت سپرده‌هایشان بودند که در آن شرایط مالی توان پرداخت وجود نداشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه بر اساس گزارش ۲۷۷ صفحه‌ای سازمان بازرسی کل کشور، درصد بالایی از معاملات دچار مشکل و یا تخلف بودند، اضافه کرد: ۲۹ مورد مهمی که این سازمان در گزارش خود آورده بود، در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۹۶ رخ داده بود. همچنین از  سال ۱۳۹۳ تا ۹۶ صورت های مالی توسط حسابرس مردود شناخته شده بود و تعداد قابل توجهی از مدیران سابق در گزارش سازمان بازرسی به عنوان متخلف از آنان نام برده شده بود.

قائمی امیری گفت: بعد از گذشت دو سال، عمده دارایی ها شناسایی شد و مبالغ زیادی به صندوق بازگشت. از طرف دیگر، هم اکنون ۷۷ پرونده حقوقی در دادگاه ها در حال پیگیری است. اما مهم ترین اقدامی که برای جبران بحران مالی در این دو سال انجام شد، توافق سه جانبه میان صندوق ذخیره، بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد کیش درباره پروژه سارینا کیش بود. درواقع ۷۰ درصد دارایی ها با انجام این توافق آزادسازی شد و صندوق ذخیره سرمایه گذاری خود را به کمتر از نصف رساند که با توجه به رشد قیمت املاک برای صندوق سودآور بود.  

به گفته امیری قائمی؛ بیش از ۶۲ میلیارد ریال مبلغی بود که اشخاص حقیق  از شرکت برده بودند و حالا به صندوق بازگشته است. یک پرونده بزرگ در دادگاه در شعبه هفت کارکنان دولت مطرح شده که صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران هم به عنوان صاحب مال شکایت کرده است و در مراحل خوبی است.  

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران؛ کاهش ۳۷ درصدی هزینه های مالی و اداری این صندوق در دو سال گذشته، کاهش صف انتظار دریافت سپرده، سپرده گذاران به یک ماه و نیم و تسویه ۱۶ هزار سپرده در طول دو سال و چهار ماه را از دیگر اقدامات انجام شده در دوره اخیر عنوان کرد.

او این را هم گفت که در پایان سال ۱۳۹۸؛ کفه دارایی‌های صندوق ذخیره سنگین‌تر از کفه بدهی ها است و هم اکنون ۵۸۰ میلیارد تومان دارایی سپرده گذاران در این صندوق است. همچنین سعی شده تا سرمایه‌گذاری‌ها به صورت متوازن انجام شود به طوری که ۲۵ درصد دارایی صندوق در شرکت داری و بورس سرمایه گذاری شده و  صورت‌های مالی هم شفاف شده است.  

قائمی امیری در پاسخ به پرسش خبرنگار شهر مبنی بر میزان مطالبات این صندوق از سازمان‌های تابعه شهرداری هم توضیح داد: صندوق ذخیره کارکنان شهرداری از بیش از ۲۰ مرکز و سازمان مطالبه داشت که شرکت بهره برداری مترو و موسسه همشهری بزرگترین بدهکار موسسه بودند که در هر دو مورد مذاکرات انجام شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما میزان این مطالبات به کمتر از سه میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره شهرداری تهران، در ابتدای صحبت‌های خود این توضیحات را درباره صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران ارایه کرد؛ صندوق  در سال ۱۳۸۷ با مصوبه شورای شهر تهران تشکیل و به صورت مجموعه خصوصی غیر انتفاعی ثبت شد. بالاترین رکن صندوق هیات امنای ۱۱ نفره آن هستند و شهردار تهران به نمایندگی از پرسنل این هیات امنا را انتخاب می‌کند و عزل و انتصاب به عهده شهردار تهران است.  

به گفته او؛ وظیفه صندوق، انجام کارهای اقتصادی با سپرده‌های سپرده کارکنان شهرداری تهران است تا ذخیره ای برای کارکنان شهرداری تهران باشد. هم اکنون ۶۵ هزار نفر عضو صندوق ذخیره هستند.

قائمی امیری با بیان اینکه، صندوق ذخیره کارکنان شهرداری هلدینگی دارای هفت شرکت کنترلی است که ۱۰۰ درصد سهامش متعلق به خود صندوق است، توضیح داد: پنج شرکت را به دلیل مالی در دوره فعلی متوقف کردیم.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 1120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =