نخستین مرکز جامع تخصصی طب کار شهرداری تهران افتتاح می شود

شهر: نخستین مرکز جامع تخصصی طب کار در شهرداری تهران که می تواند خدمات مختلفی را در این حوزه برای کارکنان شهرداری و دیگر نهادها ارائه کند، به زودی به بهره برداری می رسد.

حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران درباره افتتاح مرکز جامع تخصصی طب کار در منطقه ۴ به خبرنگار شهر گفت: شهرداری منطقه ۴، ساختمانی را در اختیار شرکت شهر سالم قرار داده که در آن بتوانیم ظرفیت جدیدی را برای ارائه خدمات به کارکنان شهرداری تهران به صورت ویژه اضافه کنیم چرا که طبق قانون وزارت کار باید در بخشهای کارگری مجوز طب کار وجود داشته باشد تا بحث پایش طب کاری به صورت سالانه در آن انجام شود.

او با بیان اینکه از سالهای گذشته اقداماتی در این زمینه انجام و مجوز های لازم برای این منظور تهیه شده، افزود: در ساختمان ۶ طبقه ای که برای راه اندازی مرکز جامع تخصصی طب کار در نظر گرفته شده، سیستم خدمات بالینی در منزل و یک آزمایشگاه بزرگ و جامع تشخیص مواد غذایی پیش بینی شده  که در آن هم می توانیم پاسخگوی نیازهای سیستمهای داخلی شهرداری مانند اتوبوسرانی و مترو که در بحث خدمات طب کار باشیم و هم این خدمات را به سایر سازمانهای بیرون از شهرداری بفروشیم تا درآمدی پایدار برای مجموعه شهرداری ایجاد کند.

چوبینه ارزش تجهیزات این مجموعه را بیش از ۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: در آزمایشگاه جامع تشخیص مواد غذایی نیز بحث تشخیص میکروبی و شیمیایی مواد غذایی را در اماکن، بوستانها و سایر اماکن مربوط به شهرداری تهران به صورت مداوم انجام می شود و این خدمات نیز قابل عرضه و فروش به سایر نهادها است. همچنین پزشک خانواده نیز در این مجموعه مستقر می شود تا خدمات خود را در این حوزه ارائه کند. البته در دو سال اخیر خدماتی به صورت نرم افزاری در این زمینه ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران با بیان اینکه مرکز جامع تخصصی طب که روبروی ساختمان شهرداری منطقه ۴ واقع شده، به زودی با حضور شهردار تهران به بهره برداری خواهد رسید، اضافه کرد: پیش از این البته یک مرکز پایش سلامت در ساختمان نواب در نظر گرفته شده بود که پایش سلامت کارکنان شهرداری تهران انجام می شد اما این ساختمان با برخورداری از مجوزهای طب کار، نخستین مرکز جامع تخصصی طب کار در شهرداری تهران است.

آزمایش کار یک گروه از آزمایش های مختلف است که به منظور بررسی شرایط جسمانی افراد و بررسی آسیب های احتمالی ناشی از شرایط کار در افراد انجام می گیرد. این آزمایشات هم قبل از استخدام و هم در طول کار برای افراد الزامی است.

آزمایشی که قبل از استخدام انجام می شود برای بررسی شرایط جسمانی فرد و بررسی هر گونه نقص و بیماری احتمالی که می تواند در وظایف فرد اختلال ایجاد نماید، صورت می گیرد. بررسی های پزشکی که قبل از استخدام برای افراد مختلف انجام می شود، به صورت کلی تحت عنوان طب کار نامیده می شود.

طب کار یکی از رشته های نوپای تخصصی پزشکی است و عموم مردم این رشته را با معاینات شغلی( بدو استخدام یا بیمه تامین اجتماعی؛ معاینات ادورای) می شناسند. متخصصین این رشته ؛ فارغ التحصیل رشته پزشکی بوده و بعد از سه سال تحصیل در رشته طب کار بعنوان متخصص طب کار مشغول به فعالیت می شوند.

گرچه رشته طب کار بعنوان یکی از شاخه های  طب پیشگیری است، اما اغلب متخصصین این رشته با مشکلات کلینیکال مواجه هستند. پزشکان طب کار جهت تشخیص بیماریهای ناشی از کار؛ باید هم بیمار و هم تماس های محیطی را ارزیابی کنند.

خبرنگار: علی سی پی

۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
کد خبر: 11317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =